Topmenuen på vinduerne forsvinder?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Topmenuen på vinduerne forsvinder?

Indlæg af AJenbo »

Det lyder godt nok mærkeligt, den kommando skulle gerne helt have fjernet driveren fra din maskine. Fik du nogle fejl da du kørte kommandoen?

Prøv at åbne synaptic og søg efter nvidia, sørg for at kun de følgende pakker er installeret, resten bør være fuldstændig fjernet.

nvidia-common
xserver-xorg-video-nouveau
jockey-gtk
jockey-common

Tryk anvend, genstart og kør:

Kode: Vælg alt

sudo rm /etc/X11/xorg.conf

Genstart en gang til for at være sikker og se om ikke driveren er helt slået fra under yderligere nu.
kjaalen

Indlæg af kjaalen »

AJenbo skrev:Det lyder godt nok mærkeligt, den kommando skulle gerne helt have fjernet driveren fra din maskine. Fik du nogle fejl da du kørte kommandoen?

Prøv at åbne synaptic og søg efter nvidia, sørg for at kun de følgende pakker er installeret, resten bør være fuldstændig fjernet.

nvidia-common
xserver-xorg-video-nouveau
jockey-gtk
jockey-common

Tryk anvend, genstart og kør:

sudo rm /etc/X11/xorg.conf

Genstart en gang til for at være sikker og se om ikke driveren er helt slået fra under yderligere nu.

Det hjalp desværre hellere ikke. Faktisk kunne jeg allerede da jeg loggede ind efter genstart nummer 2 se at den var gal. Det har jeg ikke kunnet før.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, har du mulighed for at prøve at lave en ren installation?
crispy

Indlæg af crispy »

Mit gæt et at det er nouvea (opensource nvidia driver) der laver en fejl og crasher din windowmanager. Den officielle nvidia driver virker sikkert, men som du prøver på lige nu kan du ikke loade den. Det skyldes at kernen sikkert loader nouveau modulet i stedet for nvidia modulet som skal bruges af den officielle nvidia driver. Du kan evt blackliste nouveau modulet.

Men først skriv lige output af:

lsmod | grep nvidia

og

lsmod | grep nouveau
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Følgende skulle sikre sig at den seneste driver er installeret og der efter konfigurere/aktivere den. Jeg hade lidt glemt alt om den i forsøget på først at fjerne dens status.

sudo apt-get install nvidia-current; sudo nvidia-xconfig
kjaalen

Indlæg af kjaalen »

AJenbo skrev:Følgende skulle sikre sig at den seneste driver er installeret og der efter konfigurere/aktivere den. Jeg hade lidt glemt alt om den i forsøget på først at fjerne dens status.

sudo apt-get install nvidia-current; sudo nvidia-xconfig

Gjorde følgende:

Fjernede driveren og genstartede.

Kørte dit script hvor den skrev at den geninstallerede 2 pakker. nvidia-xconfig skrev den vist som værende unknown. Herefter genstartede jeg computeren men frøs lige inden den slukkede?..

Startede computeren op og kan se der stadig står at den ikke er aktiveret.

Har desuden forsøgt mig med at tilslutte en monitorskærm, hvilket også er helt umuligt. Når jeg går ind under skærme har jeg ingen valgmulighed udover den 'ukendte' (som der står) skærm som er bærbarens egen. Da jeg fjernede nvidia driveren kan jeg dog godt bruge min tilsluttet monitor samt at min skærm ikke står med navnet ukendt mere.

Om en fuld ominstallation er mulig? Det er den vel, men orker det ærgelig talt ikke.

Edith kom i tanke om at jeg inden alt dette forsøgte mig med at køre dit script imens driveren var aktiveret. Efterfølgende da jeg genstartede mødte jeg lige før login skærmen et nvidia logo som varede ganske få mikrosekunder. Det havde jeg ikke oplevet før.
kjaalen

Indlæg af kjaalen »

crispy skrev:Mit gæt et at det er nouvea (opensource nvidia driver) der laver en fejl og crasher din windowmanager. Den officielle nvidia driver virker sikkert, men som du prøver på lige nu kan du ikke loade den. Det skyldes at kernen sikkert loader nouveau modulet i stedet for nvidia modulet som skal bruges af den officielle nvidia driver. Du kan evt blackliste nouveau modulet.

Men først skriv lige output af:

lsmod | grep nvidia

og

lsmod | grep nouveau

Nu er jeg ikke så skarp til det med at finde rundt i systemet men det to linjer skulle skrives i terminalen? I så fald fik jeg dette svar ved dem begge:

nvidia (står med rødt) 9766978 43
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

kjaalen skrev:nvidia (står med rødt) 9766978 43

grep markere ordne der søges på med rødt.

Det og så at du ser nvidia logoet burde betyde at nvidia driveren er aktiveret, ser du nogle ændringer for driveren og kan du køre nvidia konfiguraitons værktøjet fra menuen system-administration?
kjaalen

Indlæg af kjaalen »

AJenbo skrev:grep markere ordne der søges på med rødt.

Forstår ikke helt. Hvad skal jeg gribe og markere?

AJenbo skrev:Det og så at du ser nvidia logoet burde betyde at nvidia driveren er aktiveret, ser du nogle ændringer for driveren og kan du køre nvidia konfiguraitons værktøjet fra menuen system-administration?

nvidia logoet så jeg en eneste gang hvilket var efter jeg havde geninstalleret driveren. Hvad angår nvidia programmet, så kan jeg sagtens gå ind i det. Det er dog stadig ikke muligt for mig at ændre skærm og dertil koble en ekstern monitor til.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

kjaalen skrev:
AJenbo skrev:grep markere ordne der søges på med rødt.

Forstår ikke helt. Hvad skal jeg gribe og markere?

Du skal ikke gribe og markere noget, jeg forklare bare hvorfor du så røde ord i den linje hvor du hade kørt en kommando med grep i.

kjaalen skrev:nvidia logoet så jeg en eneste gang hvilket var efter jeg havde geninstalleret driveren. Hvad angår nvidia programmet, så kan jeg sagtens gå ind i det. Det er dog stadig ikke muligt for mig at ændre skærm og dertil koble en ekstern monitor til.

Kommer den ikke med en fejl om at driveren ikke er aktiveret?