Topmenuen på vinduerne forsvinder?
-
Topmenuen på vinduerne forsvinder?
Hejsa. Et irriterende problem er begyndt at dukke op efter at jeg opdaterede til 11.04.
Problemet består i at vinduesmenuerne forsvinder. Har optaget en hurtig video med problemet: http://www.youtube.com/watch?v=c3YO346jPDI
Hvordan kan det problem løses?
Problemet består i at vinduesmenuerne forsvinder. Har optaget en hurtig video med problemet: http://www.youtube.com/watch?v=c3YO346jPDI
Hvordan kan det problem løses?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Topmenuen på vinduerne forsvinder?
de forsvinder ikke, men bliver rykket op i det øverste panel. de kommer dog kun frem når du kører musen der op
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
eller trykker på "Alt" knappen.soundpartner skrev:de forsvinder ikke, men bliver rykket op i det øverste panel. de kommer dog kun frem når du kører musen der op
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
Problemet er sansynligvis at Compilz eller metacity ikke starter automatisk, du kan prøve at se om du kan få dem frem ved at åbne System-indstillinger-udsende-visuelle-effekter og her vælge Normal eller Ingen. Hvis rammerne stadig mangler efter du genstarter kan du prøve at tilføje programmet til system-indstilling-opstartsprogrammer (compiz hvis Normal virkede, metacity hvis det kun var Ingen der virkede).
Problemet er sansynligvis at Compilz eller metacity ikke starter automatisk, du kan prøve at se om du kan få dem frem ved at åbne System-indstillinger-udsende-visuelle-effekter og her vælge Normal eller Ingen. Hvis rammerne stadig mangler efter du genstarter kan du prøve at tilføje programmet til system-indstilling-opstartsprogrammer (compiz hvis Normal virkede, metacity hvis det kun var Ingen der virkede).
-
AJenbo skrev:Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
ohhh ja jeg skrev det fra min mobil så så ikke lige videoen.
en anden mulighed du kan prøve er at genstarte unity. det var en bug jeg havde under beta.
du kan genstarte unity ved følgende komando fra terminalen:
Kode: Vælg alt
nohup unity & exit
-
AJenbo skrev:Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
Det er et problem der dukker op efter nogle min/timer. Så de to programmer du nævner starter op samtidig med computeren men om de så lukker ned af sig selv er et spørgsmål. Jeg vil dog prøve det du skriver næste gange problemer er der.
-
soundpartner skrev:AJenbo skrev:Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
en anden mulighed du kan prøve er at genstarte unity. det var en bug jeg havde under beta.
du kan genstarte unity ved følgende komando fra terminalen:Kode: Vælg alt
nohup unity & exit
Nu har jeg ikke den store forstand på opbygningen af ubuntu, men når man snakker om unity så er det ikke kun den venstre menu? Eller er det hele brugerfladen?
-
- Admin
Det kunne også være et stabilitets problem med driveren, køre du compiz og hvilket grafikkort har du?
-
AJenbo skrev:Det kunne også være et stabilitets problem med driveren, køre du compiz og hvilket grafikkort har du?
Problemet er dukket op igen. Det ser ud til at dukke op efter jeg har brugt java og flash. Dit råd med at gå ind under udsende i indstillinger kan jeg ikke få til at passe da jeg ikke har en valgmulighed med effekter?
Mit grafikkort kan jeg ikke huske hvad er men mener det er nvidia 8800m gt. Det er det der fulgte med min bærbare da jeg købte den i sin tid. Der var dog ikke nogle lignende problemer med ubuntu da jeg kørte version 10.10, så det vil overraske mig meget hvis grafikkortet skulle være problemet.
-
soundpartner skrev:AJenbo skrev:Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
nohup unity & exit
Det hjalp ikke meget ud over at den irriterende unity menu dukkede op. Den var jeg ellers glad for at have fået væk
-
- Admin
kjaalen skrev:Mit grafikkort kan jeg ikke huske hvad er men mener det er nvidia 8800m gt. Det er det der fulgte med min bærbare da jeg købte den i sin tid. Der var dog ikke nogle lignende problemer med ubuntu da jeg kørte version 10.10, så det vil overraske mig meget hvis grafikkortet skulle være problemet.
Det kan jo sagtens være den driver nye driver der skaber problemet. Du kan tjekke hvilket kort du har ved at køre denne kommando:
lspci | grep -i vga
Vi skal også lige vide hvilken driver du bruger, det kan du se ved at åben yderliger driver fra system-admnistration-yderligere drivere
kjaalen skrev:Dit råd med at gå ind under udsende i indstillinger kan jeg ikke få til at passe da jeg ikke har en valgmulighed med effekter?
Hmm ja det kunne godt se ud som om den er blevet fjernet.
kjaalen skrev:soundpartner skrev:Kode: Vælg alt
nohup unity & exit
Det hjalp ikke meget ud over at den irriterende unity menu dukkede op. Den var jeg ellers glad for at have fået væk
soundpartner var gået ud fra at du brugte unity, du skal i stedet bruge køre:
compiz --replace
-
kjaalen skrev:soundpartner skrev:AJenbo skrev:Hvis i kigger på videoen kan i set det er vindues dekorationen og ikke program menuen han mangler.
nohup unity & exit
nu skrev du jo at det var 11.04 og 11.04 er som standart med unity.
havde du fortalt at du brugte det alternative klassiske desktop, ville jeg i stedet have skrevet
nohup compiz --replace & exit
-
@ AJenbo
Her er de oplysninger jeg får om grafikkortet:
"01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G84 [GeForce 8600M GT] (rev a1)"
Hvad angår drivers dukker der noget 'sjovt' op. Den anbefalede nvidia driver som jeg valgte i ubuntu 10.10 lyser der stadig grønt ved, men teksten ved siden af den grønne lampe siger: "Denne driver er aktiveret men ikke i brug lige nu.". Fjernede derefter driveren og installerede den en gang til. Da computeren var genstartet åbnede jeg 'yderligere drivere' op igen men endnu engang fik jeg beskeden med at den er aktiveret men ikke i brug. Det er ellers den driver som der står 'version current' og [anbefalet] ved. Vil i løbet af i morgen forsøge mig med den anden driver version 173 der også står listet.
@soundpartner
Glemte jeg helt at nævne for jer. Skam også derfor jeg skrev beskeden om unity med et smil. Det skal siges at den kode du skrev til mig oprindeligt ikke hjalp på problemet med vinduesmenuerne men kan være den til uden unity gør det.
Her er de oplysninger jeg får om grafikkortet:
"01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G84 [GeForce 8600M GT] (rev a1)"
Hvad angår drivers dukker der noget 'sjovt' op. Den anbefalede nvidia driver som jeg valgte i ubuntu 10.10 lyser der stadig grønt ved, men teksten ved siden af den grønne lampe siger: "Denne driver er aktiveret men ikke i brug lige nu.". Fjernede derefter driveren og installerede den en gang til. Da computeren var genstartet åbnede jeg 'yderligere drivere' op igen men endnu engang fik jeg beskeden med at den er aktiveret men ikke i brug. Det er ellers den driver som der står 'version current' og [anbefalet] ved. Vil i løbet af i morgen forsøge mig med den anden driver version 173 der også står listet.
@soundpartner
Glemte jeg helt at nævne for jer. Skam også derfor jeg skrev beskeden om unity med et smil. Det skal siges at den kode du skrev til mig oprindeligt ikke hjalp på problemet med vinduesmenuerne men kan være den til uden unity gør det.
-
- Admin
Fjern driveren og slet driver konfigurationen bagefter med denne kommando:
Følgende kommandoer kan også være gode for at rense ud i nvidia driveren:
Genstart og installer driveren igen.
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Følgende kommandoer kan også være gode for at rense ud i nvidia driveren:
sudo apt-get purge nvidia-curren nvidia-173 nvidia-96 nvidia-current-modaliases nvidia-173-modaliases nvidia-96-modaliases
sudo apt-get install nvidia-current-modaliases nvidia-173-modaliases nvidia-96-modaliases
-
AJenbo skrev:Fjern driveren og slet driver konfigurationen bagefter med denne kommando:Kode: Vælg alt
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Følgende kommandoer kan også være gode for at rense ud i nvidia driveren:Kode: Vælg alt
sudo apt-get purge nvidia-curren nvidia-173 nvidia-96 nvidia-current-modaliases nvidia-173-modaliases nvidia-96-modaliases
sudo apt-get install nvidia-current-modaliases nvidia-173-modaliases nvidia-96-modaliases
Det hjalp desværre ikke da den stadig skriver at driveren ikke er i brug lige nu. Tvivler på at den anden driver på listen (version 173) skulle løse problemet, men vil alligevel forsøge mig med den når jeg forhåbentlig får tid i morgen. Må indrømme at jeg efterhånden savner windows da jeg synes jeg er begyndt at opleve flere og flere småirriterende fejl. Eksempelvis har jeg ingen mulighed for at skrue ned for lyden på mit eksterne lydkort i FL studio alt imens hver eneste gang jeg har haft computeren på standby skal jeg ind i lydpanelet for at sætte lyd til på lydkortet. Samtidig er der siden jeg har installeret ubuntu været problemer mellem netværksrouteren og computeren. Der sker det at computeren pludseligt mister signal hvilket kun kan løses ved at gå hen og resete routeren plus genstarte computeren. Det kan godt være irriterende at skulle vente 5 min på at routeren finder dsl.