FCC til Linux - kan ikke installere

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: FCC til Linux - kan ikke installere

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Det under mig lidt at du forsøger at bruge Gdebi til at installere med når du køre 10.10, her gør man normalt bare det at man dobbelt klikker på .deb filen også åbner den i softwarecenteret hvor man så trykker installér.

Jeg oplevede også noget knas med deres installations fil til 10.009, men 8.315 virkede uden problemer så hvis du kan leve med den version vil jeg for slå at du brugere den til firstclass får fikset deres installation.
http://www3.firstclass.com/ClientDownloads/FC83ClientDownloadFiles/fcc-8.315-2-Linux-i686.deb

At jeg forsøger at bruge Gdebi skyldes igen, at det bliver anbefalet i det føromtalte hæfte "Ubuntu lær det selv", men jeg vil da prøve det andet, du foreslår.

Desværre kan jeg ikke nøjes med FCC 8.315, de andre på forummet vælger altid at opgradere så snart der er en ny version. Jeg bruger en ældre version på Win98, men det resulterer i at der bliver bøvl med æ, ø og å, og det er irriterende at læse volapyk, siger de. Men tak for linket :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Problemet med deres installation er at de er kommet til at inkludere nogle udviklingsfiler (dem skal jeg da lige have et kig på), jeg har rettet fejlen og du kan hente en fungerende udgave her:
http://anders.jenbo.dk/fcc-10.009-Linux.i686.deb

birthe skrev:jeg kan ikke finde ud af den "arkivhåndtering". Da jeg installerede aMSN og derefter forsøgte at pakke WinMSN7 (skins) ud, kunne jeg ikke finde dem

Prøv at trække indholdet fra arkivhåndteringen til den mappe hvor du gerne vil have det, så skulle det være let for dig at se hvor tingende ender.

birthe skrev:At jeg forsøger at bruge Gdebi skyldes igen, at det bliver anbefalet i det føromtalte hæfte "Ubuntu lær det selv"

Der er som sådan ikke noget galt med at bruge Gdebi, det er bare lidt ekstra arbejde siden det ikke længere er standard i 10.10.

birthe skrev:er det ikke bedre at lave det menupunkt før man pakker filen ud?

Du kan ikke lave menupunktet først for så har du ikke noget at pege det hend til. Du laver et menupunkt ved at højerklikke på menuen programmer og vælge rediger, vælg en kategori og tryk nyt punkt.

birthe skrev:Jeg går ud fra, at jeg skal formatere og lave ny installation, når ver. 11.04 LTSbliver frigivet?
Eller kan jeg nøjes med at opgradere fra ver. 10.10?

Du kan fint opgradere direkte fra 10.10 til 11.04. Men 11.04 er ikke en LTS, de kommer kun hvert andet år så det bliver 12.04. Du opgradere via system-administration-opdateringshåndtering.

birthe skrev:Jeg bruger en ældre version på Win98, men det resulterer i at der bliver bøvl med æ, ø og å

ÆØÅ fjlene skyltes muligvis Windows 98, da den ikke køre unicode. Der er mange andre programmer der laver ligende fejl udnder Windows 98.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Problemet med deres installation er at de er kommet til at inkludere nogle udviklingsfiler (dem skal jeg da lige have et kig på), jeg har rettet fejlen og du kan hente en fungerende udgave her:

Ih tusind tak, jeg har ellers lige installeret ver. 8.315 og prøvekørt den, men den viser æ, ø og å som volapyk. Og så "fryser" den nogle af menuerne, så de bliver hængende på skærmen :(
[img]fryserEP.png[/img]
Hmm, man kan åbenbart ikke sætte billeder eller skærmdumps ind her?

birthe skrev:jeg kan ikke finde ud af den "arkivhåndtering". Da jeg installerede aMSN og derefter forsøgte at pakke WinMSN7 (skins) ud, kunne jeg ikke finde dem

AJenbo skrev:Prøv at trække indholdet fra arkivhåndteringen til den mappe hvor du gerne vil have det, så skulle det være let for dig at se hvor tingende ender.

Det vil jeg se på næste gang den dukker op, jeg kan slet ikke finde den nogen steder.

birthe skrev:At jeg forsøger at bruge Gdebi skyldes igen, at det bliver anbefalet i det føromtalte hæfte "Ubuntu lær det selv"

AJenbo skrev:Der er som sådan ikke noget galt med at bruge Gdebi, det er bare lidt ekstra arbejde siden det ikke længere er standard i 10.10.

Nåeh, OK

birthe skrev:er det ikke bedre at lave det menupunkt før man pakker filen ud?

AJenbo skrev:Du kan ikke lave menupunktet først for så har du ikke noget at pege det hend til. Du laver et menupunkt ved at højerklikke på menuen programmer og vælge rediger, vælg en kategori og tryk nyt punkt.

OK, så lærte jeg også det :)

birthe skrev:Jeg går ud fra, at jeg skal formatere og lave ny installation, når ver. 11.04 LTSbliver frigivet?
Eller kan jeg nøjes med at opgradere fra ver. 10.10?

AJenbo skrev:Du kan fint opgradere direkte fra 10.10 til 11.04. Men 11.04 er ikke en LTS, de kommer kun hvert andet år så det bliver 12.04. Du opgradere via system-administration-opdateringshåndtering.

OK, men jeg vil alligevel lave en ny frisk installation når 11.04 kommer, jeg har nemlig besluttet at montere hjemmemappen på en anden partition. Jeg har fundet en udmærket vejledning til det her i forum, desværre kan man ikke printe den ud, så jeg må sidde og skrive de vigtige punkter ned på papir, så jeg har dem ved hånden, når jeg installerer. Jeg duer ikke til skærmlæsning, og er helt groggy af at sidde og læse vejledninger på http://www.freedomnotbeer.dk Nogen har jeg printet ud, men der er jo mange så...

birthe skrev:Jeg bruger en ældre version på Win98, men det resulterer i at der bliver bøvl med æ, ø og å

AJenbo skrev:ÆØÅ fjlene skyltes muligvis Windows 98, da den ikke køre unicode. Der er mange andre programmer der laver ligende fejl udnder Windows 98.

Det er muligt, men de siger på det forum (Enterpol) at det er de gamle versioner FCC der konflikter med de nye, men så er vi igen tilbage til styresystemerne, for de nye versioner bliver ikke lavet til Win98.

[/quote]
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg håber version 10.009 virker bedre for dig, jeg læste godt nok en der skrev at den kan finde på at fryse ved filoverførsler.

birthe skrev:[img]fryserEP.png[/img]

Du skal først lægge den ud på internettet ellers kan vi ikke se den. Du kan gratis lægge den ud på:
http://imageshack.us/ eller du kan dele den over Ubuntu One hvis du har sat det op.

birthe skrev:Det vil jeg se på næste gang den dukker op, jeg kan slet ikke finde den nogen steder.

Ok, arkivhåndteringen skulle gerne åbne når du dobbelt klikker på en komprimeret fil, men det kan du jo altid rode med når du næste gang for brug for det.

birthe skrev:Jeg har fundet en udmærket vejledning til det her i forum, desværre kan man ikke printe den ud

Kan du ikke give mig et link, jeg er webmaster her på siden og hvis der er noget der ikke kan printes skal det rettes.

birthe skrev:Det er muligt, men de siger på det forum (Enterpol) at det er de gamle versioner FCC der konflikter med de nye, men så er vi igen tilbage til styresystemerne, for de nye versioner bliver ikke lavet til Win98.

Det er enten fordi de forskellige versioner bruger forskelligt tegnsæt (computer alfabet). Muligvis siger den gamle udgave ikke hvilket den bruger, det burde sådan set kunne konevatres på serveren men siden version 8 sikkert er temmelig gammel har di nok valgt ikke at understøtte den.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

AJenbo skrev:Jeg håber version 10.009 virker bedre for dig, jeg læste godt nok en der skrev at den kan finde på at fryse ved filoverførsler.
Og det gør den desværre fortsat. Gælder kun 10.10 versionen. 10.04 ingen problemer.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har du prøvet at køre FCC fra terminalen og se om der kommer en fejl besked, samt at aktivere apport?
birthe

Indlæg af birthe »

birthe skrev:
AJenbo skrev:Problemet med deres installation er at de er kommet til at inkludere nogle udviklingsfiler (dem skal jeg da lige have et kig på), jeg har rettet fejlen og du kan hente en fungerende udgave her:

Nu har jeg afinstalleret 8.315 og installeret din version og den fungerer perfekt med danske æ, ø og å'er. Mange tak :D
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Jeg håber version 10.009 virker bedre for dig, jeg læste godt nok en der skrev at den kan finde på at fryse ved filoverførsler.

Den virker perfekt, dog har jeg ikke prøvet at overføre filer endnu - men den tid, den sorg.

birthe skrev:[img]fryserEP.png[/img]

AJenbo skrev:Du skal først lægge den ud på internettet ellers kan vi ikke se den. Du kan gratis lægge den ud på:
http://imageshack.us/ eller du kan dele den over Ubuntu One hvis du har sat det op.

Jeg har endnu ikke sat Ubuntu One op endnu, det må jeg se på sidst på måneden, når jeg er hjemme igen (tager til København på torsdag).

birthe skrev:Det vil jeg se på næste gang den dukker op, jeg kan slet ikke finde den nogen steder.

AJenbo skrev:Ok, arkivhåndteringen skulle gerne åbne når du dobbelt klikker på en komprimeret fil, men det kan du jo altid rode med når du næste gang for brug for det.

Jeps :)
birthe skrev:Jeg har fundet en udmærket vejledning til det her i forum, desværre kan man ikke printe den ud

AJenbo skrev:Kan du ikke give mig et link, jeg er webmaster her på siden og hvis der er noget der ikke kan printes skal det rettes.

https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/

Jeg prøvede "Vis udskrift" i browseren (Firefox), men den viste kun ca. 1 1/2 side, og det havde jeg jo ingen gavn af. Måske er der en anden finurlig måde at printe den ud på?

birthe skrev:Det er muligt, men de siger på det forum (Enterpol) at det er de gamle versioner FCC der konflikter med de nye, men så er vi igen tilbage til styresystemerne, for de nye versioner bliver ikke lavet til Win98.

AJenbo skrev:Det er enten fordi de forskellige versioner bruger forskelligt tegnsæt (computer alfabet). Muligvis siger den gamle udgave ikke hvilket den bruger, det burde sådan set kunne konevatres på serveren men siden version 8 sikkert er temmelig gammel har di nok valgt ikke at understøtte den.

OK, så lærte jeg også det :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

birthe skrev:https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/

Jeg prøvede "Vis udskrift" i browseren (Firefox), men den viste kun ca. 1 1/2 side, og det havde jeg jo ingen gavn af. Måske er der en anden finurlig måde at printe den ud på?

Ja det kan jeg se, det må jeg få kigget på, det ser ud til at [apt=chromium-browser]Chromium[/apt] kan udskrive det meste, men den laver vist nogle grafikfejl.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

AJenbo skrev:Har du prøvet at køre FCC fra terminalen og se om der kommer en fejl besked, samt at aktivere apport?
Jo der kommer en hel masse, som fortsætter med at køre ned ad terminalen, indtil jeg slukker den og det kan jeg ikke nå at læse.

Jeg har gjort noget andet. Som tidligere nævnt kommer der ikke flere versioner af fcc til linux.

Jeg har derfor installeret fcc 11 gennem wine /(version wine1.3, men virker nok også i version1.2)

Og her virker alt tilsyneladende, også automatisk login, som jeg aldrig har fået til at virke på Ubuntu.

den kan downloades herfra http://www.firstclass.com/Divisions/FAV13-0024FC95/?OpenItemURL=S047C50E4

Er dog endnu ikke i en dansk udgave, men det kommer vel senere.

Bemærkning: man skal selv oprette menupunkt men stien er nogenlunde denne her "/home/ditbrugernavn/.wine/dosdevices/c:/Program Files/FirstClass/fcc32.exe" (" " skal være med for at det virker)
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

birthe skrev:https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/

Jeg prøvede "Vis udskrift" i browseren (Firefox), men den viste kun ca. 1 1/2 side

Det er her med rettet så nu skulle den printe hele vejen, jeg kan desværre ikke stoppe den fra at klippe billederne midt på en side men hvis der er andre forbedringer du vil forslå til print udgaven af siden skal du være velkommen.
(der går lige en dag eller to før jeg får sat det i effekt på forum og hjælp)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Kode: Vælg alt

/home/ditbrugernavn/.wine/dosdevices/c:/Program Files/FirstClass/fcc32.exe

Hvis man vil slippe for at ændre i kommandoen vedr. brugernavnet, kan man bruge denne :

Kode: Vælg alt

~/.wine/dosdevices/c:/Program Files/FirstClass/fcc32.exe
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:

Jeg prøvede "Vis udskrift" i browseren (Firefox), men den viste kun ca. 1 1/2 side

Det er her med rettet så nu skulle den printe hele vejen, jeg kan desværre ikke stoppe den fra at klippe billederne midt på en side men hvis der er andre forbedringer du vil forslå til print udgaven af siden skal du være velkommen.
(der går lige en dag eller to før jeg får sat det i effekt på forum og hjælp)

Tak, jeg har printet den ud :)