ged i Ubuntu..?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.

Vil du gerne modtage flere script-eksempler sammen med Ubuntu, f.eks. en ged.sh..?

Ja, det er meget vigtigt.
4
21%
Ja, det er OK.
2
11%
Jeg er ligeglad.
2
11%
Nej tak.
4
21%
Nej, jeg bryder mig ikke om terminalen og vil helst ikke bruge den.
0
Ingen stemmer
Nej, jeg vil ikke have en byte af det skrammel på min computer.
3
16%
Nej, der er i forvejen ged nok i Ubuntu.
0
Ingen stemmer
Jeg mangler en svarmulighed.
1
5%
Jeg forstår ikke, hvad afstemningen går ud på.
3
16%
Ved ikke.
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 19

cmay

Re: ged i Ubuntu..?

Indlæg af cmay »

med hensyn til det valg mellem a og b brugeren skal trykke så kan du vist selv implementer med en case statement. fra man bash.

Kode: Vælg alt

case word in [ [(] pattern [ | pattern ] ... ) list ;; ] ... esac
              A case command first expands word, and tries to match it against
              each pattern in turn, using the same matching rules as for path‐
              name  expansion  (see  Pathname  Expansion  below).  The word is
              expanded using tilde expansion, parameter  and  variable  expan‐
              sion,  arithmetic  substitution,  command  substitution, process
              substitution  and  quote  removal.   Each  pattern  examined  is
              expanded  using  tilde  expansion, parameter and variable expan‐
              sion, arithmetic substitution, command substitution, and process
              substitution.   If  the shell option nocasematch is enabled, the
              match is performed without regard  to  the  case  of  alphabetic
              characters.   When  a  match is found, the corresponding list is
              executed.  After the first  match,  no  subsequent  matches  are
              attempted.  The exit status is zero if no pattern matches.  Oth‐
              erwise, it is the exit status of the last  command  executed  in
              list.

min pointe er at unix programmer skal ikke opføre sig som de windows programmer der konstant beder om bekræftigelse fra brugeren. unix programmer skal pænt tie stille og gøre hvad de bliver bedt om medmindre der opstår en fejl hvor de skal infomere om den fejl. og på stderr udelukkende. det er en tradition inden for unix programmer.

hvis de terminal baserede programmer man har overholder standarden så ved at man at man kan kæde flere programmer eller scripts (nogle programmer i systemet er stadig skrevet i bash selvom man skulle tro de var skrevet i c )
i en pipe.

som simplet example .
grep til at søge efter et ord
ls til at søge i et katalog
og wc til at tælle forkomsten af resultatet for dette ord.
og evt udskrive resultatet til en fil hvis man har brug for det.

disse sammensætninger er handy og bruger man det mere end en gang kan det betale sig at lave et script som gør dette så man slipper for at indtaste det samme igen og igen.

ligeså vel som installation af codecs er træls hvis man skal sidde og klikke ok til hver program(java) som skal installeres istedet for bare at køre en kommando i terminalen vente på at scriptet er færdigt og så se film og youtube.

hvis alle scripts bad om at brugeren klikker ok til dit og datten var der ingen grund til at bruge terminalen overhovedet.

ps:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unix_P ... nvironment
denne bog er guld værd hvis du vil igang med linux eller andre unix systemer . den er udgået fra forlaget og kan findes på dansk på biblioteket. min udgave er en jeg har givet et par hundred kr for at få slæbt hjem fra usa som brugt og er på amerikansk men jeg læste den først på biblioteket på dansk et par gange.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

cmay

Ja, jeg (den skoletrætte) kan uden tvivl lære meget mere ved at læse man bash
Men det går ofte meget hurtigere og nemmere, hvis man har nogle gode eksempler at kigge på.

Jeg forstår godt din pointe omkring installation, at den bliver nemmere, hvis der ikke skal bekræftes.
Men jeg ser på ingen måde, at det er et gennemført princip i Ubuntu.
I den grafiske brugerflade bliver du ofte bedt om at kvittere.
Undtaget f.eks. hvis du kommer til at trykke på Delete-knappen ovenpå alle dine vigtigste data, så forsvinder det hele måske som dug for solen.
Så visse steder synes jeg nærmere, at det er en alvorlig mangel, hvis der ikke skal bekræftes.
I terminalen kan du også ofte blive spurgt, om du vil installere eller ej, og når du indgiver dit superbrugerpassword, så er det også en form for kvittering.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Jeg har nu på min egen maskine tilføjet disse linjer til ændring af PATH for alle brugere og root:

PATH=$PATH:$HOME/Menu/system/bin
export PATH

Jeg har problemer med at få det til at virke for root, men for at gemme de to tilhørende dokumenter er det nødvendigt at være superbruger.
Er man ikke det i forvejen, så kan man starte ged.sh med "sudo" ved at bruge absolut sti til filen.
Ligger ged.sh f.eks. i mappen ~/Menu , så kan terminalkommandoen være:

sudo ~/Menu/ged.sh path

Men i næste version af ged.sh (fra trådens første indlæg), så må det nok overvejes at skrive "sudo" ind i scriptet, så man slipper for det bøvl.
Det kan måske gøres ganske enkelt ved at udskifte denne linje:

"path") `gedit ~/.bash_profile /etc/profile /root/.bash_profile ~/Menu/system/pathcfg/path.hlp`;;

med denne:

"path") `sudo gedit ~/.bash_profile /etc/profile /root/.bash_profile ~/Menu/system/pathcfg/path.hlp`;;
cmay

Indlæg af cmay »

Jakob77 skrev:cmay

Ja, jeg (den skoletrætte) kan uden tvivl lære meget mere ved at læse man bash
Men det går ofte meget hurtigere og nemmere, hvis man har nogle gode eksempler at kigge på.

Jeg forstår godt din pointe omkring installation, at den bliver nemmere, hvis der ikke skal bekræftes.
Men jeg ser på ingen måde, at det er et gennemført princip i Ubuntu.
I den grafiske brugerflade bliver du ofte bedt om at kvittere.
Undtaget f.eks. hvis du kommer til at trykke på Delete-knappen ovenpå alle dine vigtigste data, så forsvinder det hele måske som dug for solen.
Så visse steder synes jeg nærmere, at det er en alvorlig mangel, hvis der ikke skal bekræftes.
I terminalen kan du også ofte blive spurgt, om du vil installere eller ej, og når du indgiver dit superbrugerpassword, så er det også en form for kvittering.

nu skriver du ikke hvor gammel du er.

http://bashscripts.org/viewtopic.php?t=39
link to sider som meget nem at gå til tutorial med eksembler på det som du mangler for at kende det grundlæggende bash så du selv kan skrive dit menu system.

hvis du omvendt lærte at programmer små prototyper der kunne genbruges af andre fordi de er tilpasset til ubuntu og ikke noget som du har lavet der forventer at ubuntu og mere vigtigt ubuntus brugere tilpasser sig til dine ideer så kunne du også få andre til at måske lave et mere optimeret program udfra denne prototype.

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

cmay skrev:nu skriver du ikke hvor gammel du er.

link to sider som meget nem at gå til tutorial med eksembler på det som du mangler for at kende det grundlæggende bash så du selv kan skrive dit menu system.

hvis du omvendt lærte at programmer små prototyper der kunne genbruges af andre fordi de er tilpasset til ubuntu og ikke noget som du har lavet der forventer at ubuntu og mere vigtigt ubuntus brugere tilpasser sig til dine ideer så kunne du også få andre til at måske lave et mere optimeret program udfra denne prototype.

Nej, jeg har nok også lidt svært ved at se, hvad min alder har at gøre med sagen.
Og mine forventninger til Ubuntu og andre brugeres tilpasning er ikke eksisterende. Mine forventninger er i det hele taget på vej mod nulpunktet.
Nu er mit menusystem så småt ved at være funktionelt, og dermed er mit eget problem reduceret. Om andre hellere vil bruge flere timer på at konfigurere deres maskine, hvergang de har foretager en ny installation, det er jo ikke mit problem.
Jeg undrer mig selvfølgelig over, at ikke flere har vist mine udkast positiv interesse og har ønsket at bidrage, men den forundring kommer jeg nok også over. :)
cmay

Indlæg af cmay »

Jakob77 skrev:
cmay skrev:nu skriver du ikke hvor gammel du er.

Nej, jeg har nok også lidt svært ved at se, hvad min alder har at gøre med sagen.
Og mine forventninger til Ubuntu og andre brugeres tilpasning er ikke eksisterende. Mine forventninger er i det hele taget på vej mod nulpunktet.
Nu er mit menusystem så småt ved at være funktionelt, og dermed er mit eget problem reduceret. Om andre hellere vil bruge flere timer på at konfigurere deres maskine, hvergang de har foretager en ny installation, det er jo ikke mit problem.
Jeg undrer mig selvfølgelig over, at ikke flere har vist mine udkast positiv interesse og har ønsket at bidrage, men den forundring kommer jeg nok også over. :)

du skriver indedningsvist du er skoletræt. dvs 18 eller før den tid.
jeg kender såmænd godt til det da jeg gik ud af skolen omkring fjortens års alderen for at arbejde på landet. har ingen uddannelse heller. studere lige nu denne bog:http://www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0,,0131429388,00%2ben-USS_01DBC.html
samt c programming og lidt perl.

jeg skriver dette her nu for at hjælpe dig videre. hvis du ikke selv kan læse manual pages i lange baner og søge via google i mange lange timer så er programming i et hvilket som helst sprog ikke noget for dig uanset om du er skoletræt eller ej.

man skal nok forvente at selv om man kender sit programmingssprog meget godt så hvis man stadig skulle bruge meget lang tid på at sætte sig ind i diverse 3 parts biblioteker og man skal stadig lære mere i hele tiden der er heller ikke nogen der siger man skal holde sig til at lære kun et sprog. de fleste kender en håndfuld script sprog samt et par kompilerede sprog.

de to sider jeg har linket til er nok til at lære dig det grundlæggende så du selv kan skrive de ting som du gerne vil have lavet og det ville tage meget længer tid for dig at forsøge igennem den ene tråd efter den anden at få andre til at hjælpe dig end bare at lære det selv over en kop kaffe på et par timer og så gøre det selv.

så kan du også skrive et indlæg hvor du beder om kritik af projeket og det er den måde man gør på for at få andre til at hjælpe en bedst muligt videre. de fleste vil give dig en fiske stang og lære dig at selv fiske istedet for at fange alle dine fisk til dig som du gerne vil have. ellers vil du i fremtiden få svære og svære ved at få hjælp overhovedet hvis ikke du selv gør en bevislig indsats selv.

dette er naturligvis kun et godt råd som du er fri til ikke at følge. jeg har bare set din slags indlæg på så mange forums nu at jeg kan sige det er faktisk ngenlunde sådan internet communities hænger sammen vedrørende dette.

#include <stdio.h>