Kode: Vælg alt
case word in [ [(] pattern [ | pattern ] ... ) list ;; ] ... esac
A case command first expands word, and tries to match it against
each pattern in turn, using the same matching rules as for path‐
name expansion (see Pathname Expansion below). The word is
expanded using tilde expansion, parameter and variable expan‐
sion, arithmetic substitution, command substitution, process
substitution and quote removal. Each pattern examined is
expanded using tilde expansion, parameter and variable expan‐
sion, arithmetic substitution, command substitution, and process
substitution. If the shell option nocasematch is enabled, the
match is performed without regard to the case of alphabetic
characters. When a match is found, the corresponding list is
executed. After the first match, no subsequent matches are
attempted. The exit status is zero if no pattern matches. Oth‐
erwise, it is the exit status of the last command executed in
list.
min pointe er at unix programmer skal ikke opføre sig som de windows programmer der konstant beder om bekræftigelse fra brugeren. unix programmer skal pænt tie stille og gøre hvad de bliver bedt om medmindre der opstår en fejl hvor de skal infomere om den fejl. og på stderr udelukkende. det er en tradition inden for unix programmer.
hvis de terminal baserede programmer man har overholder standarden så ved at man at man kan kæde flere programmer eller scripts (nogle programmer i systemet er stadig skrevet i bash selvom man skulle tro de var skrevet i c )
i en pipe.
som simplet example .
grep til at søge efter et ord
ls til at søge i et katalog
og wc til at tælle forkomsten af resultatet for dette ord.
og evt udskrive resultatet til en fil hvis man har brug for det.
disse sammensætninger er handy og bruger man det mere end en gang kan det betale sig at lave et script som gør dette så man slipper for at indtaste det samme igen og igen.
ligeså vel som installation af codecs er træls hvis man skal sidde og klikke ok til hver program(java) som skal installeres istedet for bare at køre en kommando i terminalen vente på at scriptet er færdigt og så se film og youtube.
hvis alle scripts bad om at brugeren klikker ok til dit og datten var der ingen grund til at bruge terminalen overhovedet.
ps:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unix_P ... nvironment
denne bog er guld værd hvis du vil igang med linux eller andre unix systemer . den er udgået fra forlaget og kan findes på dansk på biblioteket. min udgave er en jeg har givet et par hundred kr for at få slæbt hjem fra usa som brugt og er på amerikansk men jeg læste den først på biblioteket på dansk et par gange.