Drive for / Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
MadsHermansen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. maj 2014, 13:55

Drive for /

Indlægaf MadsHermansen » 11. maj 2014, 14:12

Jeg har problemer med min opstart HJÆLP!
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (1.23 MiB) Vist 347 gange

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Drive for /

Indlægaf zob » 11. maj 2014, 14:28

Hej og velkommen til forum.

Lidt mere information kunne være mægtig godt.
F.eks. har den konkrete installation været oppe og køre før? Har du kunne køre på en liveCD? Har du nogen fornemmelse hvilken harddisk du installerede på, kunne det have været en ekstern f.eks.?

MadsHermansen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. maj 2014, 13:55

Re: Drive for /  Emnet er løst

Indlægaf MadsHermansen » 11. maj 2014, 14:41

Harddisken er intern og er en Toshiba MK1059GSMP(HDD) og jeg kører ubuntu 14.04 64 bit

MadsHermansen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. maj 2014, 13:55

Re: Drive for /

Indlægaf MadsHermansen » 11. maj 2014, 14:43

Jeg kører ikke fra live CD

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Drive for /

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 14:43

MadsHermansen skrev:Jeg har problemer med min opstart HJÆLP!

Udover at jeg tilslutte mig zob's kommentar, så vil jeg påpege at der er 2 muligheder, hvis du har fået Ubuntu i luften før - altså at problemet er opstået pludseligt, og Ubuntu har virket på din maskine:

  • Hardware fejl. Her skal du kigge i S.M.A.R.T. data fra harddisken. Controlleren vil rapportere hvordan hardwaren har det.
  • Fejl i filsystem, f.eks. hvis man har lukket hårdt ned ved at trække strømmen til computeren, sådan at kernen aldrig fik tid til at flushe disk buffers til disken. Den slags resulterer i data tab - og nogen gange i den lidt mere alvorligere kategori, såsom metadata i root filsystemet (/).

Prøv først et manuelt tjek. ('M')
http://www.thegeekstuff.com/2012/08/fsck-command-examples/

Det sker med fsck kommandoen. Du skal angive block devicet hvor / filsystemet er monteret på.

Din harddisk er sandsynligvis device filen: /dev/sda, du skal så angive den partition på hvor root fil systemet (/) er på. Det gør man ved at tilføje et tal til device filanvnet der er hardwaren der indeholder root filsystem partitionen.

Du kan bruge parted til at liste partitions for et device filnavn:

Kode: Vælg alt

sudo parted -l /dev/sda

parted lister partitions numre og så omlysninger om dem, incl filsystem type (fx ext4fs), og størrelse.

Er din root partition f.eks. nr 1 på /dev/sda, så skal din fsck kommando være:

Kode: Vælg alt

sudo fsck /dev/sda1

Er du allerede root brugeren (terminalen slutter med at skrive `#' i sin prompt), så udelades sudo, da den er unødvendig.

/Lars
Senest rettet af lath 11. maj 2014, 15:00, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

MadsHermansen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. maj 2014, 13:55

Re: Drive for /

Indlægaf MadsHermansen » 11. maj 2014, 15:00

Forklaring tak
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (1.1 MiB) Vist 329 gange

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Drive for /

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 15:08

parted: invalid option -- '1'

... betyder bare at parted skriver til dig at du skrev forkert af.

Det er ikke et 1 (et-tal) der står, men den lille udgave af et L, du kan også skrive --list istedet for -l.

Husk også at der altid skal være mindst et mellemrumstegn imellem hver parameter, og mindst et mellemrumstegn immelm kommanodens navn og første parameter.

/LArs
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Drive for /

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 15:13

Første komando skulle have været med et l og ikke et 1-tal.

Anden kommando fejler pga. Du har en Windows partition som det første på din disk, jeg vil gætte på du så skal skrive sda5 i stedet, men vi kan ikke være sikre uden det korrekte resultat fra den første kommando

MadsHermansen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. maj 2014, 13:55

Re: Drive for /

Indlægaf MadsHermansen » 11. maj 2014, 15:26

Det fungerede meget bedre
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (1.85 MiB) Vist 313 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Drive for /

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 17:05

Hmm der er blot 4 Windows partitioner, har du installeret ubuntu via wubi? Da wubi køre systemet fra en fil på en Windows partition er disken en del mere skrøbelige hvilket ville forklarer det problem du har nu. Wubi er mest til at køre ubuntu i en prøve periode pga. Den ikke er så stabil og har visse begrænsninger.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Drive for /

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 18:32

Jeg lagde også mærke til at der udelukkende er NTFS partitioner.

Det ser ud til at support for wubi er droppet fra ubuntu 13.04 incl
http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-downloader-for-windows-discontinued-from-ubuntu-13-04.html

Bruger du Wubi, så kan i praksis kun bruges med Ubuntu 12.04 LTS indtil der ikke er mere support på den.
Bemærk at Ubuntu 12.10 udløber om 5 dage, den 16. Maj 2014. Ubuntu 13.04 er udløbet, og Ubuntu 13.10 og senere ikke kan bruges sammen med wubi.

Du skal altså repartitionere (med gparted f.eks.), så der er plads til Ubuntu i sin egen partition, hvis du vil bruge Ubuntu 14.04 LTS.
Husk backup af data du ikke vil risikere at miste! Husk også at teste om din backup rent faktisk virker (med f.eks. en blank ny harddisk i computeren).

/Lars

Edit: Der er lidt mere her om wubi: http://ubuntu-with-wubi.blogspot.dk/2013/04/end-of-era-wubi-pulled-from-release-1304.html
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Drive for /

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 19:28

Hvis du har noget fra wubi installationen du gerne vil rede kan vi godt lige se på det, men ellers vil jeg også råde dig til at lave en rigtig installationen hvis du vil fortsætte med at bruge ubuntu

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster