Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Toddvarg » 3. maj 2014, 16:49

Jeg syns at computeren sluger alt for meget ram efter at jeg installerede ubuntu gnome 14.04. Jeg har åbnet 2-3 browsere og filhåntering, hvor jeg kan se at den bruger op i mod 2,8 Gib ram, hvad jeg syns tilsynelatende er lidt for meget. Jeg undrer om det er nogen bagom liggende processer som kører, uden at jeg ved om det.

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5832       5679        152         26         63       2800
-/+ buffers/cache:       2815       3016
Swap:         5998          0       5998
gundersen@gundersen-desktop:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5832       5669        162         40         74       2339
-/+ buffers/cache:       3254       2577
Swap:         5998          1       5997
gundersen@gundersen-desktop:~$
 

Som I kan se så øger memory leak
Systemovervågning_004.jpg
Systemovervågning_004.jpg (221.82 KiB) Vist 488 gange

Det virker som om som firefox og chrome trækker en del, måske fordi jeg har åbnet 18 faneblade i chrome, men kun 4 i firefox. Jeg har læst nogle steder at det er gnome-shell som er synderen, men jeg syns ikke at den øger, den ligger rimelig konstant på 290 MiB. Jeg har tænkt at prøve unity, for at se om det gør nogen forskel, men vil egentlig beholde gnome-shell.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jan
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18. sep 2008, 20:45

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Jan » 3. maj 2014, 18:06

Her er min jeg har næsten det samme ram i maskinen som dig
:

Kode: Vælg alt

jan@jan-X58A-UD3R:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5966       3138       2828         15         75       1140
-/+ buffers/cache:       1921       4044
Swap:         6135          0       613

så det kan jeg kun give dig ret i.

Jan
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18. sep 2008, 20:45

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Jan » 3. maj 2014, 18:08

og her med 7 crome vinduer åbne

Kode: Vælg alt

jan@jan-X58A-UD3R:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5966       3421       2545         40         76       1167
-/+ buffers/cache:       2177       3788
Swap:         6135          0       6135

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Martin Jørgensen » 3. maj 2014, 19:33

Det lyder af ret meget i dit tilfælde men husk også at
http://www.linuxatemyram.com/

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Toddvarg » 3. maj 2014, 19:59

Martin Jørgensen skrev:Det lyder af ret meget i dit tilfælde men husk også at
http://www.linuxatemyram.com/

Så selv om den ser sådan ud nu

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5832       5566        265         47         80       1618
-/+ buffers/cache:       3867       1964
Swap:         5998         11       5987
gundersen@gundersen-desktop:~$
så vil den give rammen tilbage, hvis der er behov for at køre noget andet. Jeg kan bare ikke helt forstå at den bruger 3,8 GiB, hvor den ikke har været specielt activ. PC'en har stået et stykke tid, hvor browseren har været åben, men ikke brugt, og dog har mengden af ram den bruger øget.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Martin Jørgensen » 3. maj 2014, 20:46

Kode: Vælg alt

martin@lenovo:~$ free -m
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          7881       3269       4611        507        104       2156
-/+ buffers/cache:       1008       6872
Swap:         8086          0       8086


Det er min, jeg bruger normalt htop så får du et bedre overblik over hvad du bruger.
Hvis du ikke har htop så er top fint.

Men ellers kan du installere htop med

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install htop

Jan
Indlæg: 125
Tilmeldt: 18. sep 2008, 20:45

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Jan » 3. maj 2014, 21:51

Du kan osse læse i meminfo filen (der er en test fil) hvad ramne bruges til /proc/meminfo

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?  Emnet er løst

Indlægaf lath » 4. maj 2014, 12:17

Mange bliver snydt af resultatet fra free komandoen:
Det som Toddvang læser er memory/buffers brug, og det er bare kernen der bruger RAM som ikke bruges af nogen programmer. "buffers" er en gigantisk stor diskcache som i Toddvangs tilfælde er på 3,8 GB.

Der er med andre ord ikke noget galt, buffers bliver mindre når der er et eller andet program der har brug for mere RAM, og den bliver større igen når programmer lukkes.
Det sker fuldautomatisk, og man behøver ikke at gøre noget som helst.

Jeg anbefaler at bruge smem programmet til at se hukommelsesforbrug for de enkelte programmer - smem fortæller også om swap brug.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Toddvarg » 4. maj 2014, 13:24

lath skrev:Mange bliver snydt af resultatet fra free komandoen:
Det som Toddvang læser er memory/buffers brug, og det er bare kernen der bruger RAM som ikke bruges af nogen programmer. "buffers" er en gigantisk stor diskcache som i Toddvangs tilfælde er på 3,8 GB.

Der er med andre ord ikke noget galt, buffers bliver mindre når der er et eller andet program der har brug for mere RAM, og den bliver større igen når programmer lukkes.
Det sker fuldautomatisk, og man behøver ikke at gøre noget som helst.

Jeg anbefaler at bruge smem programmet til at se hukommelsesforbrug for de enkelte programmer - smem fortæller også om swap brug.

/Lars

Tak for det Lars, det gav et andet billede. Jeg har testet smem og var også inde på deres hjemmeside for at se hvad muligheder der var tilgængeligt. Jeg fik en oversigt som gav mere mening over hvad der egentlig blev brugt i % af de forskellige programmer.

smem.jpeg
smem.jpeg (195.67 KiB) Vist 401 gange


Jeg har bare en lille spørgsmål i forhold til smem, eller måske er det ikke så lille, og det er hvad de forskellige forkortelser står for, og hvad de betyder. Måske går svaret over mit hoved, men vi lever i håbet at ens forståelse øger lidt mere, hver gang noget fyldes på :)

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ smem
  PID User     Command                         Swap      USS      PSS      RSS
 
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf lath » 4. maj 2014, 15:18

Toddvarg skrev:
lath skrev:Mange bliver snydt af resultatet fra free komandoen:
Det som Toddvang læser er memory/buffers brug, og det er bare kernen der bruger RAM som ikke bruges af nogen programmer. "buffers" er en gigantisk stor diskcache som i Toddvangs tilfælde er på 3,8 GB.

Der er med andre ord ikke noget galt, buffers bliver mindre når der er et eller andet program der har brug for mere RAM, og den bliver større igen når programmer lukkes.
Det sker fuldautomatisk, og man behøver ikke at gøre noget som helst.

Jeg anbefaler at bruge smem programmet til at se hukommelsesforbrug for de enkelte programmer - smem fortæller også om swap brug.

/Lars

Tak for det Lars, det gav et andet billede. Jeg har testet smem og var også inde på deres hjemmeside for at se hvad muligheder der var tilgængeligt. Jeg fik en oversigt som gav mere mening over hvad der egentlig blev brugt i % af de forskellige programmer.

smem.jpeg


Jeg har bare en lille spørgsmål i forhold til smem, eller måske er det ikke så lille, og det er hvad de forskellige forkortelser står for, og hvad de betyder. Måske går svaret over mit hoved, men vi lever i håbet at ens forståelse øger lidt mere, hver gang noget fyldes på :)

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ smem
  PID User     Command                         Swap      USS      PSS      RSS
 

Hvis man kører

Kode: Vælg alt

man smem

... så kan man læse om smem - iden står der også hvad de forskellige forkortelser betyder, men jeg skriver lige en kort udgave på dansk:

Virtuel hukommelse er det som programmer kan få adgang til. Virtuel hukommelse består af fysisk RAM samt swap, der er enten en/flere swap partitions, og/eller en/flere swap filer. Fra fysisk RAM skal trækkes det kernen bruger, samt en bestemt minimumsmængde den skal have til rådighed. Udover det kernen skal bruge skal man fra fysisk RAM også trække det som et grafikkort/en GPU bruger.

swap er den mængde af swap hukommelse der er swappet ud, så der er mere fysisk RAM til rådighed.
USS er udelt hukommelse (Unique Set Size), det er den virtuelle hukommelse som kun programmet er bruger af.
PSS (Proportional Set Size) er USS + programmets andel af delt (shared) hukommelse.
USS og PSS er kun om forbruget i fysisk RAM.
RSS (Resident Set Size) er programmets forbrug af virtuel hukommelse

Afslutningsvis vil jeg lige fortælle om hvad delt hukommelse (shared memory egentlig er på styresystem niveau.
Delt hukommelse skal forstås sådan at i fysisk RAM kan et softwarebibliotek (som bor i en lib*.so fil) bruges af mere end et program på samme tid. På den måde sparer man fysisk RAM.
Det er lavet sådan at i virtuel RAM er softwarebiblioteket ikke delt. Det laves på den måde at kernen vedligeholder en buffer med virtuel hukommelsesadresse områder der peger på fysisk RAM (og swap). For at det skal være effektivt har mikroprocessoren noget der hedder Translation Lookaside Buffers (TLBs): http://en.wikipedia.org/wiki/Translation_lookaside_buffer, som den kigger i hver eneste gang en virtuel hukommmelsesadresse bruges - hvilket så er stort set altid.
Det smarte er nu at for eksempel 10 GTK+ programmer kan behøver at have indlæst kun 1 kopi af libgtk*.so, Hvert program har i virtuel RAM sin egen GTK+, men i virkeligheden er den rigtige GTK+ kode kun et sted i fysisk RAM. TLBerne sørger for der for alle GTK+ programmer er sådan at de peger på det samme libgtk*.so bibliotek i fysisk RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf Toddvarg » 4. maj 2014, 15:47

lath skrev:Hvis man kører

Kode: Vælg alt

man smem

... så kan man læse om smem - iden står der også hvad de forskellige forkortelser betyder, men jeg skriver lige en kort udgave på dansk:

Virtuel hukommelse er det som programmer kan få adgang til. Virtuel hukommelse består af fysisk RAM samt swap, der er enten en/flere swap partitions, og/eller en/flere swap filer. Fra fysisk RAM skal trækkes det kernen bruger, samt en bestemt minimumsmængde den skal have til rådighed. Udover det kernen skal bruge skal man fra fysisk RAM også trække det som et grafikkort/en GPU bruger.

swap er den mængde af swap hukommelse der er swappet ud, så der er mere fysisk RAM til rådighed.
USS er udelt hukommelse (Unique Set Size), det er den virtuelle hukommelse som kun programmet er bruger af.
PSS (Proportional Set Size) er USS + programmets andel af delt (shared) hukommelse.
USS og PSS er kun om forbruget i fysisk RAM.
RSS (Resident Set Size) er programmets forbrug af virtuel hukommelse

Afslutningsvis vil jeg lige fortælle om hvad delt hukommelse (shared memory egentlig er på styresystem niveau.
Delt hukommelse skal forstås sådan at i fysisk RAM kan et softwarebibliotek (som bor i en lib*.so fil) bruges af mere end et program på samme tid. På den måde sparer man fysisk RAM.
Det er lavet sådan at i virtuel RAM er softwarebiblioteket ikke delt. Det laves på den måde at kernen vedligeholder en buffer med virtuel hukommelsesadresse områder der peger på fysisk RAM (og swap). For at det skal være effektivt har mikroprocessoren noget der hedder Translation Lookaside Buffers (TLBs): http://en.wikipedia.org/wiki/Translation_lookaside_buffer, som den kigger i hver eneste gang en virtuel hukommmelsesadresse bruges - hvilket så er stort set altid.
Det smarte er nu at for eksempel 10 GTK+ programmer kan behøver at have indlæst kun 1 kopi af libgtk*.so, Hvert program har i virtuel RAM sin egen GTK+, men i virkeligheden er den rigtige GTK+ kode kun et sted i fysisk RAM. TLBerne sørger for der for alle GTK+ programmer er sådan at de peger på det samme libgtk*.so bibliotek i fysisk RAM.

/Lars


Tak Lars, det giver en ide over hvordan ram forbruget fungerer, selv om det er en lang vej til en dybere forståelse.

Når jeg kører en smem i terminalen, så ud fra min forståelse så langt, er ikke firefox rimelig grådig i forhold til ram forbrug eller er det accetabelt. Jeg har åbnet disse 4 faneblader http://www.webupd8.org/ + http://www.omgubuntu.co.uk/ + http://ubuntugnome.org/ + https://ubuntudanmark.dk/forum/ og facebook i firefox.

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ smem
  PID User     Command                         Swap      USS      PSS      RSS
 0000 gundersen /usr/bin/google-chrome-stab        0    66808    75075   101524
 0000 gundersen /usr/bin/nautilus --no-defa        0    79028    85974   105516
 0000 gundersen chromium-browser --enable-p        0   117680   134810   174596
 0000 gundersen /usr/bin/gnome-shell               0   159824   165461   188484
 0000 gundersen /usr/lib/firefox/firefox           0   748484   757173   777892
gundersen@gundersen-desktop:~$
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf lath » 4. maj 2014, 15:55

Du er ikke den eneste der synes at Firefox bruger lidt rigeligt meget hukommelse.

Chrome / Chromium er god til at holde sig et godt stykke under hvad Firefox bruger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf NickyThomassen » 4. maj 2014, 17:45

lath skrev:Du er ikke den eneste der synes at Firefox bruger lidt rigeligt meget hukommelse./Lars

Med kun 3 faneblade åbnet, bruger Firefox her ~350mb fysisk ram, og ~1120mb virtuel hukommelse.

Dermed bruger Firefox mere ram end systemet, XFCE, Audacious, Claws Mail og nogle terminaler gør tilsammen...

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf lath » 4. maj 2014, 18:40

NickyThomassen skrev:
lath skrev:Du er ikke den eneste der synes at Firefox bruger lidt rigeligt meget hukommelse./Lars

Med kun 3 faneblade åbnet, bruger Firefox her ~350mb fysisk ram, og ~1120mb virtuel hukommelse.

Dermed bruger Firefox mere ram end systemet, XFCE, Audacious, Claws Mail og nogle terminaler gør tilsammen...

Brug af virtuel hukommelse kan snyde.

Linux (=kernen) har ikke nødvendigvis allokeret 1120 MB RAM til Firefox - det er bare det som Firefox har bedt om at have som virtuel hukommelse.

Kernen er skuet sådan sammen at der kun allokeres hukommelse, når programmet rent faktisk har brug for det - ikke før.

Det smarte i den måde at gøre det på er at programmøren kan håndtere hukommelsen som om det var ud i et stykke i stedet for flere mindre dele. Håndtering af flere små stykker hukommelse meget mere besværligt at håndtere i software, end hvis det er et stort stykke.

Det smarte for kernen at hvis Firefox kun bruger 350 MB fysisk RAM og 0 MB swap - så bruger det rent faktisk ikke mere end 350 MB RAM - og der er så mere fri hukommelse til andre programmer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 sluger alt for meget ram eller?

Indlægaf AJenbo » 4. maj 2014, 18:52

Jeg mener også Firefox afvejer hvormeget hukommelse der er på systemet og alokere der efter. Den køre f.eks fint på systemer med kun 200MB tilgægelig uden at det bliver nødvendigt at swappe.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster