Smartphone som USB stik Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Smartphone som USB stik

Indlægaf Normann Louis Olsen » 30. apr 2014, 15:06

Jeg har hidtil kunnet slutte min Samsung telefon til computeren, som så har opfattet telefonen som var den et USB stik.
Det har jeg især benyttet, når jeg ville hente mine foto til computeren.
Men den går ikke længere, telefonen registreres slet ikke på computeren, når de kobles sammen.
Har nogen et godt bud på årsagen?
Er det telefonen som har fået nykker, eller kan det være computerens nys opdaterede ubuntu (14.04 LTS) som er årsagen, eller noget helt tredje?
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf lath » 30. apr 2014, 16:21

Normann Louis Olsen skrev:Jeg har hidtil kunnet slutte min Samsung telefon til computeren, som så har opfattet telefonen som var den et USB stik.
Det har jeg især benyttet, når jeg ville hente mine foto til computeren.
Men den går ikke længere, telefonen registreres slet ikke på computeren, når de kobles sammen.
Har nogen et godt bud på årsagen?
Er det telefonen som har fået nykker, eller kan det være computerens nys opdaterede ubuntu (14.04 LTS) som er årsagen, eller noget helt tredje?


Tidligere har smartphones opført sig som et "USB mass storage device"=en USB tilkoblet harddisk/flash-pind, men som du har opdaget ikke længere.

Årsagen er at lagerpladsen (=ikke RAM) er et eneste stort filsystem - og man kan ikke afmontere det filsystem for så at udlevere det som et USB mass storage device.
Man kan ikke afmontere filsystemet, da Linux kernen på en Android mobil så ikke længere har et / (læses: root) filsystem, hvilket ville forårsage en kernel panic - altså at telefonens styresystem crasher.

Idag bruges en protokol der hedder MTP - du kan kigge i min guide om emnet: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=17154

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf Normann Louis Olsen » 30. apr 2014, 17:44

Tak Lars, jeg kigger i din guide om emnet.
(mit (digitale) kamera reagerer fortsat "normalt", altså stort set som et USB-stik)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf Normann Louis Olsen » 30. apr 2014, 20:43

Tak til Lars.
Jeg har fulgt din guide og installeret alle pakker indtil afsnittet med din advarsel til folk som ikke forstår noget som helst af det hele (advarslen passer på mig).
Men det har ikke virket og jeg får stadig denne besked på telefonen:

Kan ikke finde software på din pc, der kan genkende din enhed. Service Pack 3, Windows Media Player, version 10 eller nyere til Windows XP- eller Android-filoverførsel til Mac OS skal installeres.
Du kan downloade og installere PC Kies fra http://www.samsung.com/kies for at synkronisere data med din enhed, sikkerhedskopiere data og opgradere din enhed (Windows og Mac OS understøttes)


Samsung har tilsyneladende ingen opgraderinger, som understøtter Linux.

Er det nogen nytte til at forsøge sig med Mac?
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2014, 20:59

Det lyder som om telefonen er i en "Samsung sync" tilstand, prøv at se om ikke der er en mulighed for at skifte den til enten MTP eller USB tilstand i stedet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf lath » 30. apr 2014, 21:40

Normann Louis Olsen skrev:Tak til Lars.
Jeg har fulgt din guide og installeret alle pakker indtil afsnittet med din advarsel til folk som ikke forstår noget som helst af det hele (advarslen passer på mig).
Men det har ikke virket og jeg får stadig denne besked på telefonen:

Kan ikke finde software på din pc, der kan genkende din enhed. Service Pack 3, Windows Media Player, version 10 eller nyere til Windows XP- eller Android-filoverførsel til Mac OS skal installeres.
Du kan downloade og installere PC Kies fra http://www.samsung.com/kies for at synkronisere data med din enhed, sikkerhedskopiere data og opgradere din enhed (Windows og Mac OS understøttes)


Samsung har tilsyneladende ingen opgraderinger, som understøtter Linux.

Er det nogen nytte til at forsøge sig med Mac?


Du skal ikke bruge Kies i mobilen eller på computeren.
Med andre ord skal du ikke bruge en app på mobilen, det er indbygget i styresystemet (Android).
Du skal ind via Indstillinger, og så er der så vidt jeg husker det noget der hedder lager/lagerplads.

Du burde få en mulighed for at bruge MTP, hvis mobilen er tilsluttet med et USB kabel til computeren, som skal være tændt og aktiv.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf Martin Jørgensen » 30. apr 2014, 22:00

Nu skyder jeg måske ved siden af, Men på min Nexus telefon (ANDROID) mener jeg at jeg skal låse telefonen op først.
Altså hvis man bruger adgangkode/swift eller anden låse mekanisme til at låse sin mobil op

Så prøv og unlock og så se om den ikke bliver monteret i Ubuntu

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Smartphone som USB stik

Indlægaf lath » 30. apr 2014, 22:58

Martin Jørgensen skrev:Nu skyder jeg måske ved siden af, Men på min Nexus telefon (ANDROID) mener jeg at jeg skal låse telefonen op først.
Altså hvis man bruger adgangkode/swift eller anden låse mekanisme til at låse sin mobil op

Så prøv og unlock og så se om den ikke bliver monteret i Ubuntu


Jeg husker noget om at der dukker en Annuler | Ok knapper op som man kan trykke på for annulere | godkende at computeren tilkobler sig telefonen.

- og før man kan det skal man self evt unlocke en lock-skærm, hvis man har sådan en aktiv på mobilen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Smartphone som USB stik  Emnet er løst

Indlægaf Normann Louis Olsen » 1. maj 2014, 07:50

Tak og hurra, så fik jeg mine foto på plads igen:
Indstillinger>Flere indstillinger>USB-værktøjer>USB-masselager.
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster