ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 21. apr 2014, 10:10

Hej

Jeg kører Ubuntu 14.04, som jeg har installeret på en ny SSHD.
Den gamle 12.04 ligger på en ældre HDD. Så kunne jeg se, om 14.04 var stabil, før jeg kopierede mine ting over.

Me jeg har nogle mapper/biblioteker på mit gamle skrivebord, som jeg gerne ville have adgang til. Dette klarede jeg via en henvisning, hvilket har fungeret fint.
Så her i formiddags havde den "glemt" forbindelserne (mount) til mine to partitioner på den gamle HDD, så jeg klikkede på dem igen - men min henvisning til det gamle 12.04 skrivebord var fortsat ugyldig.

Jeg gik ind på den gamle disk og oprettede en ny henvisning, som jeg flyttede til mit 14.04 skrivebord.
Jeg kiggede på egenskaber->rettigheder, og der stod blandt andet "tillad kørsel som program" - denne markering fjernede jeg, og så så det helt forkert ud med alle rettigheder væk.
Jeg slettede henvisningen.

Gik igen ind på den gamle disk og oprettede en ny henvisning, som jeg flyttede til mit 14.04 skrivebord.
Og her er det, jeg opdager, at alle mapperne på det gamle 12.04 skrivebord er blevet til ulæselige filer. Ups!

Jeg har prøvet at boote på 12.04, og her ser det hele stadig meget forkert ud.

Så jeg går tilbage til 14.04, åbner firefox og skriver til jer.

Det kan være, at tingne er blandet lidt sammen - jeg havde kun fået en kop kaffe, da jeg gik i gang, og var måske ikke helt vågen :-(

Og ja, jeg burde have lavet backup noget oftere - men når man er vant til at køre Ubuntu, så glemmer man den slags, da det hele bare kører og kører ..

Er der nogen, der ved, hvad jeg kan have gjort galt?
Jeg kender ikke filstruktur eller tilsvarende på Ubuntu - kan man lave filerne om til mapper igen?
./nick :-)

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 21. apr 2014, 10:56

Hmm .. er det bare rettighederne, der er blevet slettet på Skrivebordet?
Hvis jeg via Terminal går til Skrivebord på den gamle HDD, får jeg at vide, at adgangen er nægtet ..

Så måske skal jeg "bare" lave en chmod på det gamle 12.04 skrivebord?
Jeg vil dog gerne have dette bekræftet, før jeg gør endnu mere galt .. og ifald ja, skal jeg sp køre en "sudo chmod 755 Skrivebord"?
./nick :-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. apr 2014, 13:10

Har du krypteret den gamle 12.04?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 21. apr 2014, 13:14

Klaus:
Nej, den skulle ikke være krypteret, og jeg har haft fuld adgang til den indtil i morges.
Jeg er kommet så langt, at jeg kan "sudo cp <fra_dir> <til_dir>" kopiere nogle af filerne ud derfra.

Men jeg tænkte om jeg ikke kunne lave en "sudo chmod 755 -R <det_ødelagte_dir>" ? .. men jeg vil lige være helt sikker på, hvad jeg laver.
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2014, 14:54

Mapper skal have en exec rettighed for at man kan åbne dem, det bør filer dog ikke, nautilus skulle gerne fungere sådan at når du giver rettigheder til alt i en mappe kan du give forskellige rettigheder for filer og mapper.

Hvis du vil gøre det via terminalen så prøv først at sætte hoved mapperne til 755 uden -R. Jeg kan også lave en kommando til dig der fjerner exec fra alle filer efter følgende hvis det bliver nødvendigt.

Og husk så at tage backup, det kunne jo også være maskinen døde :-)

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 21. apr 2014, 15:27

AJenbo:
Takker for svaret :-)

Jeg har lavet, og laver, backup, så jeg er helt ultraviolet i ansigtet :-) .. indtil videre har jeg lagt de vigtigste ting på begge harddiske. Og skal have sat en ekstern HD til om lidt ..

Og OK, vidste ikke, at mapper skulle have execute :-) Jeg starter med hovedmapperne til 755, og ser, hvor langt jeg så kan komme ind :-)

Men jeg har lige et tillægsspørgsmål, skal jeg starte en ny tråd til dette?
Jeg formatterede en del af min harddisk til FAT32, og valgte adgangspunkt "/windows", så jeg ville kunne se mine fotos fra Win7 og PhotoShop. Men jeg kan ikke bruge "Smid i papirkurven" på dette drev, og den er heller ikke glad for : (kolon) i filnavnene - skal jeg formattere om til NTFS? Og skal jeg bruge "/" til adgangspunkt?
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2014, 15:42

I Windows må man ikke bruge følgende tegn i navnet på en fil/mappe:

Kode: Vælg alt

<>:"/\|?*


FAT32 har i sig selv en del begrænsninger for hvilke tegn der kan bruges, det er ikke tilfældet for NTFS, men Ubuntu vil dog stadig holde dig fra at bruge tegn som kan gøre du ikke kan få problemer med disken på Windows. Ved mindre det er et meget lille drev (et par GB) du har, vil jeg forslå du bruger NTFS. Den eneste bagdel (hvis du kun tilfår det fra Windows og Linux) er at fejlfinding helst skal forgå via Windows, men det er betydelig mere robust end FAT32.
P.s. det er måske også lidt langsommere da NTFS køre via FUSE og FAT32 er i kernen.

Er adgangspunkt der hvor drevet bliver monteret? Så skal det godt nok ikke være / for så mister du jo adgangen til alle andre filer på dit system :)

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 21. apr 2014, 15:49

AJenbo:
Takker igen for svaret :-)
Jeg prøver at reformattere til NTFS, og sætter adgangspunkt til /windows :-) .. Det kunne godt være gået galt! ..
Det er lidt træls, at papirkurven ikke virker - så heldig, som jeg er i dag ;-) ..
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2014, 00:16

Jeg ved det skulle være muligt at have papirkurven til at virke med eksterne drev, men jeg har ikke lige styr på hvordan.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: ups - mine mapper er blevet til ulæselige filer

Indlægaf nsl » 22. apr 2014, 15:12

Papirkurven virker på min eksterne harddisk (USB-ting), men ikke på FAT32 harddisken eller den gamle 12.04 (ext3/4).
Måske det vil virke på NTFS .. Når jeg engang er færdig med at lave backup - det tager noget længere tid end beregnet :shock:
./nick :-)

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster