Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu? Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf mbjornbak » 21. feb 2014, 09:45

Jeg har ca 40 gamle floppy disks af typen 3.5”, der vist hver rummer 1,440 Mb. De er alle lavet, dengang jeg brugte windows XP og dette OS's forgængere.

Spørgsmålet er nu, om og i bekræftende fald hvorledes jeg med ubuntu som OS kan få adgang til de data, der ligger på de pågældende floppy disks?
---------------------------------------------------------
Jeg har prøvet følgende- fundet på nettet- i en terminal, men uden resultat.

mbh@mbh-Asus:~$ mkdir /mnt/floppy

mkdir: cannot create directory `/mnt/floppy': Permission denied

mbh@mbh-Asus:~$ sudo mkdir /mnt/floppy

[sudo] password for mbh:

mbh@mbh-Asus:~$ sudo mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy

mbh@mbh-Asus:~$ sudo umount /dev/fd0

umount: /dev/fd0: not mounted

mbh@mbh-Asus:~$ '
--------------------------------------------------------------
Er der hjælp at hente her til at kunne læse/kopiere sådanne gamle disks på ubuntu 12.04 LTS?
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf lath » 21. feb 2014, 19:44

mbjornbak skrev:Jeg har ca 40 gamle floppy disks af typen 3.5”, der vist hver rummer 1,440 Mb. De er alle lavet, dengang jeg brugte windows XP og dette OS's forgængere.

Spørgsmålet er nu, om og i bekræftende fald hvorledes jeg med ubuntu som OS kan få adgang til de data, der ligger på de pågældende floppy disks?
---------------------------------------------------------
Jeg har prøvet følgende- fundet på nettet- i en terminal, men uden resultat.

mbh@mbh-Asus:~$ mkdir /mnt/floppy

mkdir: cannot create directory `/mnt/floppy': Permission denied

mbh@mbh-Asus:~$ sudo mkdir /mnt/floppy

[sudo] password for mbh:

mbh@mbh-Asus:~$ sudo mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy

mbh@mbh-Asus:~$ sudo umount /dev/fd0

umount: /dev/fd0: not mounted

mbh@mbh-Asus:~$ '
--------------------------------------------------------------
Er der hjælp at hente her til at kunne læse/kopiere sådanne gamle disks på ubuntu 12.04 LTS?
mbjornbak


På min computer er der ikke nogen /dev/fd* fil, men den bliver nok oprettet af floppy disk device driveren, hvis man rent faktisk har et floppy drev tilsluttet til computeren.

Hvis

Kode: Vælg alt

ls -l /dev/fd*

... ikke giver noget resultat hos dig er der ikke defineret nogen character device driver filer, og så skal du først loade floppy device driveren med modprobe(8).
Character device driver filer har et "c" længst til venstre når du laver en

Kode: Vælg alt

ls -l
... på dens filnavn.

Hvis den ikke laver en device fil så spørg lige igen, jeg kan nok hitte ud af hvilken kommando du skal køre.
Når det er sagt så mener jeg dog at det er noget device driveren bør gøre af sig selv. Det var i 2009 jeg skrev 2 kernel space Linux device drivers, så jeg kan ikke helt huske om det er noget som en device driver skal gøre på et desktop system.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf Martin Jørgensen » 21. feb 2014, 23:33

Hvis man har diskette drev i sin maskine og smider en disk i kommer den vel bare til syne i filer?? :=)
Som det sker når man montere usb stik, smider en dvd i maskinen osv

Keep it simple

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2014, 00:41

Find en computer hvor floppy virker uden besvær, kopier det hele over på noget andet og glemt alt om floppy diske.
De degradere med tiden så det er ikke et godt medie at have ting liggende på.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf mbjornbak » 22. feb 2014, 08:51

Mange tak til Lars. Min PC er en gammel Asus,der har et indbygget floppy disk drev. Jeg citerer fra terminalen, hvad jeg har gjort efter din vejledning. Efter kommandoen: mount /dev/fd0 kan jeg høre et tydeligt klik fra PC'ens diskette drev. Jeg gætter på, at det er enebetydende med, at PC'ens drev griber fast i det cirkulære stykke metal på diskettens bagside?
Jeg er usikker på hvad, der i sammenhængnen her er filnavnet på device driveren og hvad der skal ske, når dette være klaret.
Kort sagt, så har jeg behov for at eventuelle næste træk bøjes i neon!
Hvis jeg skal køre flere kommendoer for at give dig mere indsigt i min PC's indre liv, så sig til.
mbjornbak
PS Det er muligt, at jeg har forkerte forventninger til løssningen, men hvis jeg husker ret, så var "løsningen" i tidernes morgen, at man efter at have indsat floppy disken i drevet, at man blot klikkede på en ikon og vupti åbnede f.eks de pågældende word/excel filer sig.
Vil løsningen her- om nogen- være den samme? Jeg opfatter en floppy disk som et usb-stick eller et andet drev. Kunsten er at kunne kommunikere med det/dets indhold.
PPS Min mission er som Ajenbo skriver, at få disketternes indhold flyttet til et mere moderne medie. Men for at kunne gøre det, så skal jeg jo kunne læse indholde på floppy diskene


-----------------------
mbh@mbh-Asus:~$ ls -l /dev/fd0
brw-rw---- 1 root floppy 2, 0 Feb 22 07:57 /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ ls -l /dev/fd*
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Feb 22 07:57 /dev/fd -> /proc/self/fd
brw-rw---- 1 root floppy 2, 0 Feb 22 07:57 /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ mount /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ mkdosfs /dev/fd0
mkdosfs 3.0.12 (29 Oct 2011)
mbh@mbh-Asus:~$ mount /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?  Emnet er løst

Indlægaf lath » 22. feb 2014, 22:12

mbjornbak skrev:Mange tak til Lars. Min PC er en gammel Asus,der har et indbygget floppy disk drev. Jeg citerer fra terminalen, hvad jeg har gjort efter din vejledning. Efter kommandoen: mount /dev/fd0 kan jeg høre et tydeligt klik fra PC'ens diskette drev. Jeg gætter på, at det er enebetydende med, at PC'ens drev griber fast i det cirkulære stykke metal på diskettens bagside?
Jeg er usikker på hvad, der i sammenhængnen her er filnavnet på device driveren og hvad der skal ske, når dette være klaret.
Kort sagt, så har jeg behov for at eventuelle næste træk bøjes i neon!
Hvis jeg skal køre flere kommendoer for at give dig mere indsigt i min PC's indre liv, så sig til.
mbjornbak
PS Det er muligt, at jeg har forkerte forventninger til løssningen, men hvis jeg husker ret, så var "løsningen" i tidernes morgen, at man efter at have indsat floppy disken i drevet, at man blot klikkede på en ikon og vupti åbnede f.eks de pågældende word/excel filer sig.
Vil løsningen her- om nogen- være den samme? Jeg opfatter en floppy disk som et usb-stick eller et andet drev. Kunsten er at kunne kommunikere med det/dets indhold.
PPS Min mission er som Ajenbo skriver, at få disketternes indhold flyttet til et mere moderne medie. Men for at kunne gøre det, så skal jeg jo kunne læse indholde på floppy diskene


-----------------------
mbh@mbh-Asus:~$ ls -l /dev/fd0
brw-rw---- 1 root floppy 2, 0 Feb 22 07:57 /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ ls -l /dev/fd*
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Feb 22 07:57 /dev/fd -> /proc/self/fd
brw-rw---- 1 root floppy 2, 0 Feb 22 07:57 /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ mount /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$ mkdosfs /dev/fd0
mkdosfs 3.0.12 (29 Oct 2011)
mbh@mbh-Asus:~$ mount /dev/fd0
mbh@mbh-Asus:~$

@Martin Jørgensen
Keep it simple, ja, men hvis floppy device driveren ikke loades automatisk er det ikke længere helt så simpelt - og hvis en mount kommando ikke giver noget positivt resultat skal man begynde med at finde ud af om hardwarens tilhørende device driver er loaded ind i kernen..

@mbjornbak
Device driveren ligger rigtig nok i en fil, hvis den er et "loadable kernel module", men kernen ved godt hvor den skal kigge efter den type af device drivers i filsystemet, så man skal kun angive navnet på driveren, når man bruger modprobe.
Den hedder - overraskelse - floppy.

Se om den er indlæst med:

Kode: Vælg alt

lsmod | grep -i floppy

Hvis der ikke kommer noget frem er device driveren ikke indlæst, og det kan du så gøre med:

Kode: Vælg alt

sudo modprobe -v floppy

Se om den brokker sig.

Test så igen (hvis der ikke var nogen fejlmeddelelser ved modprobe kommandoen)

Kode: Vælg alt

lsmod | grep -i floppy

Nu skulle det gerne lykkedes.

Der er nogen floppy disk værktøjer i den pakke der hedder fdutils.
Du kan læse indholdet fra den pakke med en apt-cache kommando:

Kode: Vælg alt

apt-cache show fdutils


Du er måske offer for den her bug: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/441835, og selv om den er gammel er den tilsyneladende ikke løst, nok fordi der er meget få der bruger floppy diske.
Hvis din floppy device fil er /dev/fdo, så skulle den her kommando hjælpe (erstat /dev/fd0 med det korrekte device filnavn):

Kode: Vælg alt

udisks --mount /dev/fd0

Indsæt "sudo " (uden anførselstegn) foran kommandoen, hvis den skriver noget med "adgang nægtet"/"permission denied".

Kode: Vælg alt

mkdosfs /dev/fd0

... nuker indholdet på den diskette der er i det floppy drev der svarer til device filnavnet /dev/fd0, da den kommando opretter et nyt msdos (FAT12 er det vist for disketter) filsystem.

Tilsidst:
Er der gået meget lang tid siden du sidst har brugt dem, så kan floppy diskene have tabt deres magnetisme, så de filer der var på dem er tab for altid, medmindre du har en ny frisk backup et andet sted.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2014, 00:12

mbjornbak skrev:Efter kommandoen: mount /dev/fd0 kan jeg høre et tydeligt klik fra PC'ens diskette drev ... Jeg er usikker på ... hvad der skal ske, når dette være klaret.

Du burde nu kunne se (og kopiere) diskettens indhold fra mappen /mnt/floppy eller en under mappe i /media, at efter den nøjagtige kommando du kørte.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf mbjornbak » 23. feb 2014, 15:25

Floppy_Screen.png
Floppy_Screen.png (126.86 KiB) Vist 285 gange
Mange tak til Lars & Ajenbo. DET LYKKEDES ENDELIG. Som dokumentation indsætter jeg cut +paste fra terminalen og et screenshot,der her ovenfor viser, at floppy disken[ i menuen til venstre] er mountet med en trekant, der peger opad. Det viste sig, som I kan se, at disken indeholdt 29 filer, der nu er kopieret til en usb-nøgle.
--------------------------------------------------------------------------------
mbh@mbh-Asus:~$ lsmod | grep -i floppy
floppy 60184 0
mbh@mbh-Asus:~$ sudo modprobe -v floppy
[sudo] password for mbh:
mbh@mbh-Asus:~$ udisks --mount /dev/fd0
Mounted /org/freedesktop/UDisks/devices/fd0 at /media/floppy0
--------------------------------------------------------------------------
mbjornbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf mbjornbak » 23. feb 2014, 16:07

---- og så lige et et par tillægspørgsmål:
kan jeg uden at "nuke" noget blot fjerne floppydisken fra drevet ved at trykke på den dertil indrettede knap?
---eller skal jeg først i terminalen skrive -f. eks.:
udisks --unmount /dev/fd0?
mbjornbak

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf lath » 23. feb 2014, 17:31

mbjornbak skrev:---- og så lige et et par tillægspørgsmål:
kan jeg uden at "nuke" noget blot fjerne floppydisken fra drevet ved at trykke på den dertil indrettede knap?
---eller skal jeg først i terminalen skrive -f. eks.:
udisks --unmount /dev/fd0?
mbjornbak


I rækkefølge er det her det korrekte at gøre, så du ikke mister data:
  1. Skriv indhold af eventuelle disk buffers ud til alle drev.

    Kode: Vælg alt

    sync;sync

    Vigtigt: Er der mange data der venter på at blive skrevet, så kan det godt tage lang tid før du igen får en klar-prompt fra terminalen. Lad kommandoerne arbejde færdigt.
    Kommandoen sørger for at alle data der ikke helt er kopieret ud på lageremediet endnu bliver det.
    Der er nødvendigt,hvis floppy drevet bruges i async tilstand, AFAIK/så vidt jeg husker det.
  2. Unmount og eject (=skub disketten ud - det kan være at floppy drevet ikke kan det via en ordre fra floppy device driveren)

    Kode: Vælg alt

    udisks --unmount --eject /dev/fd0

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Hvordan tilgå floppydisks på Ubuntu?

Indlægaf mbjornbak » 23. feb 2014, 17:48

Jeg siger endnu engang tak til Lars.
mbjornbak

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster