Ubuntu fryser efter opstart Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 5. aug 2013, 01:00

albert skrev:Hej
jeg er meget nybegynder har godt nok prøvet ubuntu i 2010 men hoppede fra det igen men har fået mod på det igen.

Når jeg går ind under systemindstillinger, som er den eneste som jeg kan finde, er der ikke noget (GUFW)firewall configuraation, når jeg googler det skal man gå ind under system-adminstration-firewall configuration, jeg kan ikke finde det?

Husk at finde ud hvor gammelt det er og til hvilken Ubuntu version det er om når du finder noget ude på nettet.
Husk også at være kritisk og ikke bare bevidstløst køre alle de kommandoer du ser - bare en advarsel så du tænker dig om.

Når du søger om f.eks. Ubuntu 12.04 så start altid din søgning med at skrive:

Kode: Vælg alt

ubuntu 12.04

Her har du skrevet til hvilket styresystem du søger information om - nu kan du så tilføje om hvad du søger information om (f.eks. et program, en bestemt konfigurationsfil) og hvordan (f.eks. gøre en bestemt ting)

Programmet hedder ikke system-administration-firewall - det kunne være GNOMEs firewall manager.
Det program du har installeret hedder kun gufw.

albert skrev:Jeg har installeret et program fra softwarecenter programmet som har et blå og hvidt skjold, kunne det ikke være det som der burde ligge under adminstration?

Kig i filens egenskaber (højreklik > vælg "Egenskaber") på ikonet/teksten. Der sker muligvis ikke det samme som der sker i min desktop.

Lige en bemærkning:
Jeg kan ikke se det du ser, og det du beskriver kunne lige så godt være et logo for et andet firewall program - men det kunne da godt være gufw.
Har du prøvet at starte programmet op, og i dets menu vælge Hjælp > Om, og så læse hvad programmet siger at det hedder?

albert skrev:System værktøjer er det det samme som system indstillinger den med tandhjulet og fast nøglen eller?
Mvh Albert
PS håber at i har lidt tålmodighed.


Jeg bruger som sagt LXDE desktoppen, så de andre må svare på hvad du skal gøre i Unity desktoppen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 5. aug 2013, 07:59

Lath køre Xubuntu (LXDE) og du bruger Ubuntu (Unity), der så der for er det ikke samme måde man åbner programmerne på. Du burde kunne finde programmet blot ved at trykke på Ubuntu ikonet øverst til venstre og skrive "firewall". Normalt bliver ting man installere også tilføjet til sidst på panelet.

albert
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 5. aug 2013, 09:37

Hej

Mange tak til jer begge for alle de gode råd når jeg skal søge om et emne til ubuntu på nettet.
Jeg søgte i hjælp, og under firewall er der et link til softwarecenter til det program som jeg har indstalleret så den er godnok. :)
Jeg sætter meget pris på jeres hjælp, og vil til og installere min netværks printer så det bliver spændende :D

Albert
Venlig hilsen
Albert

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf Jimmyfj » 5. aug 2013, 10:26

Kommer lige ind fra venstre med et mystisk indspark :D

PUHA - Sikke en mundfuld der er i denne tråd. Ja, jeg fristes til at påstå, at jeg er faldet over mange gode, og nyttige oplysninger. MEN - Jeg sidder tilbage og mangler den VIGTIGSTE oplysning, som vel egentlig bør ligge som en MUST READ BEFORE ASKING ABOUT LINUX FIREWALL:

Vi skriver altså det Herrens år 2013, og langt de fleste ISP'er, (Internet-udbydere (TDC Telenot m.fl.)) udleverer en ROUTER til deres kunder. Denne router indeholder en firewall, så det at installere en firewall på din Linux-boks er skønne, men spildte kræfter (firewall bag firewall? Er du bange for, at du skulle komme til at hacke dig selv??).

Selv da jeg brugte Windows (XP) havde jeg ikke en firewall installeret på systemet, og jeg blev hverken hacket eller befængt med virus og anden malware. Og siden jeg i 2006 skiftede til Ubuntu Linux (kører i dag kun Debian GNU/Linux (som Ubuntu er baseret på, (Debian Unstabel Branch for alle non-LTS udgivelser, og Debian Stable for -LTS)) har jeg ikke haft noget anti-virus-program installeret, og min firewall i mit TDC-modem klarer skærene perfekt, så hvorfor bøwle med ufw og des lige?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 5. aug 2013, 12:49

Hvis du har en bærbar kan det være en ide med en firewall når du f.eks. tager den med på en cafe hvor der er mange andre på nettet. Det kan også være en ide hvis du har et netværk med mange andre maskiner som du ikke stoler på. Hvis de får virus kan en hacker oprettet en bagdørg til at omgås din Routeres firewall og der fra angribe din maskine.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 5. aug 2013, 19:19

Jimmyfj skrev:Vi skriver altså det Herrens år 2013, og langt de fleste ISP'er, (Internet-udbydere (TDC Telenot m.fl.)) udleverer en ROUTER til deres kunder. Denne router indeholder en firewall, så det at installere en firewall på din Linux-boks er skønne, men spildte kræfter

USAnsk router hardware har nok helt sikkert en bagdør (hint: PRISM & NSA), og en router kan også blive hacket, så den får et rootkit installeret.
Derudover kan en routers firmware indeholde fejl.
En udbredt fejl er at UPnP er tilgængelig fra WAN siden - dvs at man fra internet siden kan bede routeren åbne for en port, og det vil den så gøre - og så er der hul igennem.

Af den grund er UPnP slået fra i min router.

Artikler om UPnP:
Søg på google med søgeteksten :

Kode: Vælg alt

upnp on routers

... for at finde mere om emnet.

Jimmyfj skrev:(firewall bag firewall? Er du bange for, at du skulle komme til at hacke dig selv??).

Gå efter bolden og ikke manden, tak!
Læs Code of Conduct, hvis du er i tvivl om hvad der er god opførsel.

Jimmyfj skrev:Selv da jeg brugte Windows (XP) havde jeg ikke en firewall installeret på systemet, og jeg blev hverken hacket eller befængt med virus og anden malware.

For år siden gik der 15 minutter før en Windows computer uden firewall og antivirus var inficeret med malware, i dag går det meget hurtigere.
Din Windows har sandsynligvis også fået et rootkit, som har skjult efterfølgende malware overfor alle antivirus programmer.

Jimmyfj skrev:Og siden jeg i 2006 skiftede til Ubuntu Linux (kører i dag kun Debian GNU/Linux (som Ubuntu er baseret på, (Debian Unstabel Branch for alle non-LTS udgivelser, og Debian Stable for -LTS)) har jeg ikke haft noget anti-virus-program installeret, og min firewall i mit TDC-modem klarer skærene perfekt, så hvorfor bøwle med ufw og des lige?

Fordi at hvis et Linux program har en 0-dags fejl, så er den mere utilgængelig når der er en firewall til at holde uvedkommede trafik væk fra programmet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

albert
Indlæg: 92
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 5. aug 2013, 21:36

Hej

Lige en afsluttende bemærkning, denne her bærebar er en som jeg bruger til min fritids aktivitet, hvor den
er på mange forskellige netværk, derfor vil jeg gerne have en firewall som jeg kan stole på.

Tak til Lars og Ajenbo for jeres støtte.

Mvh Albert
Venlig hilsen
Albert

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster