Ubuntu fryser efter opstart Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 1. aug 2013, 00:00

Hej Alle

Jeg har installeret AVG, da jeg så skulle afslutte opsætning trykke N, gik maskinen i stå det er kun musen som virker, når jeg trykker på et ikon, fryser skærm billede, hvad tænker I skal jeg geninstallere Ubuntu. :D

Mvh Albert
Venlig hilsen
Albert

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf Martin Jørgensen » 1. aug 2013, 11:16

Kan du genstarte den? er det så samme problem?

Kan du ikke fjerne det igen?

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 1. aug 2013, 21:54

Hej Martin

Jeg har genstartet flere gange samme problem, jeg kan intet gøre når den er startet op, men jeg kan komme ind i terminalen lige inden hvis jeg trykker Ctrl-Alt-F2, men jeg skal skrive mit logind, det er jeg ikke sikker hvad er, bagefter min kode den kender jeg, men når jeg skriver den logind som jeg mener og skriver min kode sker der intet i terminalen, ved du hvad jeg skal skrive for at slette AVG?

Mvh Albert
Venlig hilsen
Albert

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2013, 22:48

Prøv:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge avg*


I følge det her indlæg er dit bruger navn albert :
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=17234#p114741

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart  Emnet er løst

Indlægaf albert » 1. aug 2013, 23:28

Hej Ajenbo

Mange tak for hjælpen, jeg kan godt skrive koden i terminalen, men der sker ikke noget, jeg har valgt og geninstallere systemet.
Jeg vil gerne installere et virusprogram, jeg har ikke mod på avg igen, kender i et andet, eller er der en sikker måde og installere det på, jeg syntes at opsætningen/konfigurationen er svær.
jeg tænker på om der er en firewall i ubuntu? hvis ikke hvordan installere man en eller er den ikke nødvendig.

På forhånd Mange tak
Albert
Venlig hilsen
Albert

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 2. aug 2013, 00:27

albert skrev:Hej Ajenbo

Mange tak for hjælpen, jeg kan godt skrive koden i terminalen, men der sker ikke noget, jeg har valgt og geninstallere systemet.
Jeg vil gerne installere et virusprogram, jeg har ikke mod på avg igen, kender i et andet, eller er der en sikker måde og installere det på, jeg syntes at opsætningen/konfigurationen er svær.
jeg tænker på om der er en firewall i ubuntu? hvis ikke hvordan installere man en eller er den ikke nødvendig.

På forhånd Mange tak
Albert


Det lyder måske mærkeligt for en ex-Windows bruger, men du har ikke brug for et antivirus program for Ubuntus skyld.
Jeg bruger kun Linux baserede styresystem - Ubuntu og Fedora.
Jeg gik permanent væk fra Windows i April 2008 og jeg har aldrig haft en virus/noget malware selv om jeg ikke har antivirus installeret.

Den eneste årsag jeg kan se til at installere et antivirusprogram skulle være at man scanner email før de bliver videresendt til en Windows computer.


Der er en fornuftig ting du bør gøre, og det er at aktivere firewallen*:
Installer gufw pakken:

Kode: Vælg alt

gksudo apt-get -y install gufw

Vigtigt: Luk ikke terminal vinduet før terminalen skiver en prompt til dig igen

Din terminal prompt bør se ud ligesom resultatet fra den her kommando:

Kode: Vælg alt

echo -e "$USER@$(cat /etc/hostname):$(pwd)\$"

Dog er skriver den ikke ~ når du i terminalen er i din hjemmemappe.

Når gufw (og dermed også ufw) er installeret, så, aktivér den så med dine superbruger rettigheder :

Kode: Vælg alt

gksudo ufw enable


/Lars

*: apropos firewallen - bemærk at ordet er i ental
Nej Linux har ikke mange firewalls. - Linux har kun EN firewall og den bor i kernen, men der er mange forskellige slags firewall mangement programmer.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2013, 01:45

Fra start er Ubuntu sat op så der ikke noget der lytter på netværket, men hvis du installere en masse programmer kan det måske godt være en god ide at have firewallen aktiveret så du er sikker på der ikke er noget der unødigt lytter på netværket. Det var måske ikke så tydeligt i hans indlæg men installation og aktivering af firewall kan gøre grafisk via det link han hade først.

Hvis du absolut vil have et AntiVisus, installeret ville jeg forslå Clam: clamtk, men som Lath nævner er det praktiktalt kun for at scanne efter Windows viruser, og det ville jeg da lade Windows slås med I stedet.

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 2. aug 2013, 10:18

Hej i To

Jeg har installaret firewall og aktiveret den, skal jeg gøre andet? det med virus program den hopper jeg over og lader windows om det.

Mvh Albert
Venlig hilsen
Albert

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 2. aug 2013, 17:10

albert skrev:Hej i To

Jeg har installaret firewall og aktiveret den, skal jeg gøre andet? det med virus program den hopper jeg over og lader windows om det.

Mvh Albert


Nej det skal du ikke.
Firewallen i Ubuntu vil fra nu af altid være aktiveret når du starter/booter computeren.

En ting du skal vide
Hvis du starter et serverprogram - et program der udbyder en tjeneste over et netværk - så får du behov behov for at åbne en port i firewallen.
For at gøre det kan du starte gufw sådan her og så tilføje de porte der skal åbnes for:

Kode: Vælg alt

gksudo gufw

Det du skal fortælle programmet for at kunne åbne en port er portnummeret (et tal imellem 0 til 65535), og så tranportlagsprotokollen, dvs enten TCP og/eller UDP.
Liste af portnumre : https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers
Bemærk at i gufw og ufw bliver et port nummer åbnet både for IPv4 og IPv6 internet protokollerne.

Detalje: Internet protokoller IP(=IPv6 eller IPv4) har ikke portnumre - det har derimod den PDU (data) som hver IP pakke indeholder. Årsagen er at en IP PDU er indholdet til transportlaget - typisk enten TCP, eller UDP protokollen. gufw og ufw er lidt simple og kan ikke så mange ting, som de andre mere avancerede firewall management programmer.

En web side pakkes således ind på internettet, nederst er hvordan sådan en side ser ud når de er i din internetudbyders kabler, og dine egne internetkabler - øverst er data som de ville være fra en fil filsystemet.:
Billede


Netværk kan godt være et ret så langhåret emne, så opret bare en ny tråd og spørg om alt det du ikke forstår - der findes ikke dumme spørgsmål om noget man har lidt eller ingen viden om.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2013, 19:24

lath skrev:Detalje: Internet protokoller IP(=IPv6 eller IPv4) har ikke portnumre - det har derimod den PDU (data) som hver IP pakke indeholder. Årsagen er at en IP PDU er indholdet til transportlaget - typisk enten TCP, eller UDP protokollen.

Tak, den hade jeg ikke lige fanget før, så giver det mere mening. Billedet du har fundet giver også et godt overblik men kasserne er heldigvis ikke repræsentative for data størrelserne ;)

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 4. aug 2013, 15:09

Hej igen

Bare for lige for at være helt med, så skriver jeg koden ( gksudo gufw ) i terminalen og så åbner den grafiske bruger flade sig, eller er jeg helt galt på den, jeg vil ikke lave rod i systemet igen. :cry:

Jeg syntes at det her forum er helt fantastisk i gør et godt stykke arbejde.

Albert
Venlig hilsen
Albert

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 4. aug 2013, 15:42

albert skrev:Hej igen

Bare for lige for at være helt med, så skriver jeg koden ( gksudo gufw ) i terminalen og så åbner den grafiske bruger flade sig, eller er jeg helt galt på den, jeg vil ikke lave rod i systemet igen. :cry:

Jeg syntes at det her forum er helt fantastisk i gør et godt stykke arbejde.

Albert


  1. Læs lige en gang til hvad jeg skrev før "en ting du skal vide" afsnittet.
  2. Altså: Som jeg skrev - du starter kun gufw med en gksudo foran, fordi du vil åbne en port for en server. Hvis du ikke har noget port at åbne for nogen server skal du således ikke køre kommandoen

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf AJenbo » 4. aug 2013, 16:06

albert skrev:Bare for lige for at være helt med, så skriver jeg koden ( gksudo gufw ) i terminalen og så åbner den grafiske bruger flade sig, eller er jeg helt galt på den

gufw er et grafisk program. Der burde være en program genvej som du kan bruge grafisk i stedet.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf lath » 4. aug 2013, 19:24

AJenbo skrev:
albert skrev:Bare for lige for at være helt med, så skriver jeg koden ( gksudo gufw ) i terminalen og så åbner den grafiske bruger flade sig, eller er jeg helt galt på den

gufw er et grafisk program. Der burde være en program genvej som du kan bruge grafisk i stedet.


I min LXDE desktop er det LXDE menu knap > Systemværktøjer > Firewall Configuration
... hvor Firewall Configuration er gufw.

gufw har en unlock (lås op) knap når det ikke kører med superbruger rettigheder. Klikkes der på den vil der blive spurgt om kodeord.

Jeg gider så ikke det ekstra klikkeri, så jeg starter den med gksudo foran - gerne via kør kommando (Kør kommando er ALT+F2 tastekombinationen).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

albert
Indlæg: 91
Tilmeldt: 18. aug 2010, 20:38
IRC nickname: Albert
Geografisk sted: Tylstrup

Re: Ubuntu fryser efter opstart

Indlægaf albert » 5. aug 2013, 00:19

Hej
jeg er meget nybegynder har godt nok prøvet ubuntu i 2010 men hoppede fra det igen men har fået mod på det igen.

Når jeg går ind under systemindstillinger, som er den eneste som jeg kan finde, er der ikke noget (GUFW)firewall configuraation, når jeg googler det skal man gå ind under system-adminstration-firewall configuration, jeg kan ikke finde det?
Jeg har installeret et program fra softwarecenter programmet som har et blå og hvidt skjold, kunne det ikke være det som der burde ligge under adminstration?
System værktøjer er det det samme som system indstillinger den med tandhjulet og fast nøglen eller?
Mvh Albert
PS håber at i har lidt tålmodighed.
Venlig hilsen
Albert

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster