netværks printer (cups og samba) Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

netværks printer (cups og samba)  Emnet er løst

Indlægaf lopu » 3. feb 2009, 11:32

Har installeret Kubuntu 8.10 og ville gerne bruge min epson 3200 printer som er koblet til en windows maskine via usb i netværket
men det virker ikke. Kan godt se printeren i samba
og har så læst mig frem til noget der hedder cups som jeg også har hentet,
så skal man skrive http://localhost 631 for at komme ind i et grafisk miljø og installere printern
men firefox skriver bare at siden ikke kan åbnes kan det være at cups ikke er blevet installeret rigtigt eller er der andre programmer der kan bruges.
jeg fik det til at virke under 8.4 (man skulle måske nok have beholdt den udgave)
det er en multifunktions maskine , men jeg kan godt nøjes med at kunne printe.
har afinstalleret printer og så installeret så kunne jeg pluselige godt vælge den
Senest rettet af lopu 9. feb 2009, 11:15, rettet i alt 1 gang.
Windows Socks Linux Rocks

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: netværks printer (cups og samba)

Indlægaf soundpartner » 3. feb 2009, 14:15

lopu skrev:Har installeret Kubuntu 8.10 og ville gerne bruge min epson 3200 printer som er koblet til en windows maskine via usb i netværket
men det virker ikke. Kan godt se printeren i samba
og har så læst mig frem til noget der hedder cups som jeg også har hentet,
så skal man skrive http://localhost 631 for at komme ind i et grafisk miljø og installere printern
men firefox skriver bare at siden ikke kan åbnes kan det være at cups ikke er blevet installeret rigtigt eller er der andre programmer der kan bruges.
jeg fik det til at virke under 8.4 (man skulle måske nok have beholdt den udgave)
det er en multifunktions maskine , men jeg kan godt nøjes med at kunne printe.

der er rigtig mange måder at gøre det på, men jeg har nu aldrig prøvet på den måde der, jeg ved dog at det er localhost:631 så du har glemt et kolon i det du har skrevet.
når jeg komer hjem (ved 17,30-18 tiden) så skal jeg nok lige se på det for dig hvis ikke andre har varet i mellemtiden.
du kan evt også spørge i chatten på http:/ubuntudanmark.dk/chat (der er jeg også at finde når jeg kommer hjem)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: netværks printer (cups og samba)

Indlægaf lopu » 3. feb 2009, 16:01

Jeg skrev ude fra mit arbejde og kunne ikke lige huske den nøjagtige ordlyd det skal nok passe med et kolon
men den kan ikke finde siden
Windows Socks Linux Rocks

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: netværks printer (cups og samba)

Indlægaf soundpartner » 3. feb 2009, 18:02

ok
på min maskine der er den helt korekte adresse denne: http://localhost:631/ du burde kunne trykke direkte på linket.

hvis ikke det virker så prøv at geninstallere cups via pakkehåndteringern. Nu så jeg lige at du er på Kubuntu, og jeg ved ikke lige om de bruger synaptic som i ubuntu.

i ubuntu syntes jeg det er nemmest at gå ind i system>administration>udskrift

her trykker du så på ikonet til tilføj printer og kan herfra vælge et punkt der hedder windowsprinter via samba hvor du kan browse efter printeren osv
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: netværks printer (cups og samba)

Indlægaf lopu » 4. feb 2009, 12:11

Ja nu er man jo så på arbejde igen
men nu har jeg fået cups til at komme frem efter et par genstart, så nu skal jeg hjem og prøve lidt frem og tilbage
menu punket udskrift syntes jeg ikke rigtigt giver noget
kan godt vælge det men der sker ikke noget. Kan ikke vælge noget med at tilføje printe
Windows Socks Linux Rocks

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster