failed to retrieve share list from server Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 31. mar 2012, 11:39

Mine computere kan pludselig ikke længere se det lokale netværk. Vi har en 10-15 enheder på lokalnettet, som alle vises i Windows7. Når jeg klikke på Gennemse netværk - Windows netværk i Nautilus får jeg efter kort tid et popup vindue med meddelelsen: Kan ikke montere stedet - kunne ikke hente delingsliste fra server.

Fejlen opstår både på en "ligefør Beta version af 12.04" og på en Mint 12? Når jeg leder på nettet, kan jeg se andre har haft/har problemet med 11.10. Der bliver bl.a. nævnt at det er sket i forbindelse med en opdatering - det ved jeg ikke om også er sket i mit tilfælde, men det er absolut en mulighed.
Jeg kan kun bedømme det til at være en fejl i Ubuntu - da problemet først er opstået de seneste dage og Win7 maskiner ikke har problemet.

Nogen der kender problemet - eller endnu bedre - har en løsning? :)
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Klaus Rasmussen » 31. mar 2012, 11:45

Det svar får jeg også ofte, hvis ikke routeren svarer hurtigt nok. Ofte kommer fornindelsen så 5-10 sek. efter. Prøv at reboote routeren og se om ikke det hjælper. Sharing via Samba kan hjælpe en del.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 31. mar 2012, 12:01

Klaus Rasmussen skrev:Det svar får jeg også ofte, hvis ikke routeren svarer hurtigt nok. Ofte kommer fornindelsen så 5-10 sek. efter. Prøv at reboote routeren og se om ikke det hjælper. Sharing via Samba kan hjælpe en del.


Ja - det kender jeg godt og jeg har også forsøgt med genstart af routeren - men det hjælper ikke.

Jeg kan i øvrigt tilføje, at der normalt vises flere netværksforbindelser under Nautilus - Netværk. Det er de øvrige computere på netværket. Windows netværk er kun en mulighed ud af mange. Men aktuelt vises kun Windows Netværk?

Er der ikke noget med, at hackere vil lukke nettet ned i dag. Jeg troede det var Internettet - noget tyder på, de har ment mit lokalnet. :)
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Klaus Rasmussen » 31. mar 2012, 12:17

Hehe, næppe.

Hvad med Samba?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 31. mar 2012, 12:26

Klaus Rasmussen skrev:Hehe, næppe.

Hvad med Samba?


Det er nogle år siden, jeg sidst beskæftigede mig med det. Jeg troede egentlig, at Ubuntu allerede brugte Samba pr. automatik, som underlæggende teknologi, når den f.eks. giver adgang til Windows maskiner?

Ud over, at det måske kan løse mit aktuelle problem, har man så glæde af Samba i andre forbindelser?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5522
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: failed to retrieve share list from server  Emnet er løst

Indlægaf Klaus Rasmussen » 31. mar 2012, 12:30

Egentlig ikke. Programmet er designet til at oprette peer-to-peer forbindelser mellem linux og windows, samt linux og Mac OS X.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 31. mar 2012, 12:50

Klaus Rasmussen skrev:Egentlig ikke. Programmet er designet til at oprette peer-to-peer forbindelser mellem linux og windows, samt linux og Mac OS X.


Så er det nok nemmere blot at angive netværksstedet som ip. Det virker stadig fint.
Men jeg undrer mig såre over, hvorfor det her problem pludselig er opstået.
Jeg har én linuxmaskine, der stadig kan se netværtket, men den har også stået tændt i flere dage og der er lige kommet en opdatering til den. Jeg er lidt spændt på, om den nu også falder ud, eller holder forbindelsen.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 31. mar 2012, 23:41

Det er godt nok underligt? jeg har ikke foretaget mig noget, men nu virker tingene som de plejer igen. Jeg er et stort ?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 1. apr 2012, 07:26

Jeg tror bare jeg lukker spørgsmålet, som en uforklarlighed i mit lokale netværk. Om min router bare har været træt/belastet, ved jeg ikke, men problemet er i hvert fald løst nu.
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Ole Mose » 10. aug 2012, 09:41

Det er altså mærkeligt?

Jeg har stadig problemet. Når jeg starter min comp. (Ubuntu 12.04) og klikker på netværksdrev i Nautilus får jeg fejlen "failed to retrieve share list from server" (da: Kunne ikke hente delingsliste fra server - eller noget i den stil).

Det sker ikke hver gang. Andre gange fungerer tingene helt som forventet. I de tilfælde kan jeg se alle de delte drev/maskiner i oversigten?

Jeg har ledt på nettet og har fundet en løsning der angiveligt fungerer. Jeg skal som foreslået længere oppe i tråden installere samba på klientmaskinen. (sudo apt-get install samba).
Dernæst har jeg fjernet kommenteringen på linien
name resolve order = lmhosts host wins bcast i filen /etc/smb/smb.conf

Derefter fungerer tingene tilsyneladende?
Det mærkelige er, dels at det er noget periodisk og dels, at det hjælper at installere samba. Sambas configuationsfiler er allerede i /etc/smb/, før jeg installerer selve programmet?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: failed to retrieve share list from server

Indlægaf Toddvarg » 12. aug 2012, 16:44

Jeg tror at jeg har noget lignede problem som du har, hvor jeg ikke kan se mit netværk gennem samba. Jeg kan se alle windows-maskine i huset, men ikke min ubuntumaskine. Nu kan jeg ikke huske hvor jeg fandt løsningen, men jeg åbner samba forbindelsen gennem terminalen med denne kode

Kode: Vælg alt

nautilus smb://(ip-adresse på maskinen)
og da fungere det. Hvorfor det ikke fungere direkte gennem med det andet, det er jeg også interesseret i at vide?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster