Fjerne windows fra dual boot Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
stig65
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. aug 2018, 11:01

Fjerne windows fra dual boot

Indlægaf stig65 » 12. okt 2023, 17:35

Jeg tror, at det er 5 år siden, at jeg har brugt min dualboot til det oprindelige formål, da jeg aldrig går ind i windows mere. Så jeg fik lyst til at slette windows helt (også fordi jeg mangler plads på ubuntu partitionen). Jeg skal lige finde ud af, hvordan det foregår her, men jeg håber, at der nu kommer et billede af, hvordan gparted siger, at min harddisk er partitioneret.

[img]/home/stig/Billeder/Skærmbilleder/Skærmbillede%20fra%202023-10-12%2016-58-51.png[/img]

Hvis det ikke lykkedes, kommer i stedet en hurtig beskrivelse:

1) Der er en boot-partition på /boot/efi (FAT32). Windowspartionerne er slettet, men windows bootloaderen er stadig her, da jeg ikke lige tør rode med den uden at vide, hvad jeg laver. Lidt irriterende, men det kan jeg i første omgang leve med

2) en ext4 partion på 27,93 GB, hvor windows oprindeligt huserede. Den er ikke monteret nogle steder ("Ny partition" har jeg kaldt den)

3) Ubuntu' partition på 27,83 GB (ext4 /./var/snap/firefox...). Denne er låst. Jeg havde jo egentligt håbet, at jeg bare kunne lade den vokse ind over den gamle windows partition, men jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op med den lås? (read-only).

4) Så er der en lille ext4 partition på 1 GB. Igen er den ikke monteret. Blot en tidligere windowspartition. Jeg kaldte den ligeså uoriginalt for "swap".

Jeg kunne stadig godt tænke mig, at ubuntu-partitionen får lov at brede sig udover "Ny partion" og "swap" partitionen, men ved ikke rigtigt, hvordan jeg kommer videre?

På et tidspunkt, vil jeg naturligvis gerne have ryddet op i bootpartitionen, men den er også låst, så jeg ikke engang kan få lov at læse indholdet af partitionen?

PS: Jeg undskylder, hvis spørgsmålet er besvaret 100 gange før, men en søgning på partition gav næsten 3000 hits, så det er ikke helt enkelt at se, om spørgsmålet allerede er besvaret.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne windows fra dual boot  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 12. okt 2023, 23:24

Vi kan ikke se billedet da det ligger på din computer og ikke er offentliggjort på nettet .

For at ændre din system partition skal du starte maskinen fra en installations disk, vælge prøv ubuntu og her åbne gparted

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Fjerne windows fra dual boot

Indlægaf vovsen » 14. nov 2023, 14:24

Da du ikke kan ændre på partitioneringen af det sktive OS, skal du boote maskinen op på en USB disk eller en DVD med et partitioneringsprogram på.
Så kan du slette uønskede partitioner og udvide dem du vi gøre større, så hele disken er til din rådighed.

Jeg har selv partitioneret Ubuntu i / = Boot samt Swap disk og dokumentafsnit = /home.
Så er det nemt at lægge en ny installation på / og genbruge denm urørte /home, hvilket betyder at alle ens mapper med filer bevares.
Mailbackup udføres ved at vise skjulte filer (Ctrl+H) og kopiere ".thunderbird". Den kan så kopieres på flere computere der har samme postkasseindhold. ;-)

(Er stadig en slags begynder på Ubuntu)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] og 0 gæster