azerty-tastatur til ubuntu Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
cmoeller
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. okt 2013, 07:24
IRC nickname: rubuntus

azerty-tastatur til ubuntu

Indlægaf cmoeller » 9. okt 2013, 08:03

Jeg sidder i udlandet og bruger min danske computer - har nogen en ide om, hvordan jeg faar et azerty-tastatur til at spille sammen med ubuntu paa en dansk konfigureret computer? Det var simpelt nok i windows, men i ubuntu skal jeg vel ind i terminalen med de rigtige kommandoer, eller ? Alle ideer er velkomne og paa forhaand tak!

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: azerty-tastatur til ubuntu  Emnet er løst

Indlægaf Kurt Christensen » 9. okt 2013, 10:49

Under tastatur i indstillinger kan man ved at trykke på det lille plus nede i venstre hjørne få andre layout frem, kan det passe at azerty er arabisk?
Når lejligheden byder sig.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: azerty-tastatur til ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 9. okt 2013, 12:14

Hej cmoeller og velkommen til forum.

Svaret bør løse dit problem og hvis det gør må du meget gerne trykke på fluebenet ud for svaret og dermed markere tråden som løst.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

cmoeller
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. okt 2013, 07:24
IRC nickname: rubuntus

Re: azerty-tastatur til ubuntu

Indlægaf cmoeller » 9. okt 2013, 21:19

Hej How to be me,
Tak for tippet, det bliver straks prøvet af - og om azerty også bruges i den arabiske verden ved jeg ikke, men det bruges på fransk.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: azerty-tastatur til ubuntu

Indlægaf zob » 10. okt 2013, 01:58

Bemærk at du bare kan vælge at tilføje et fransk tastatur. Der står ikke i første omgang eksplicit at det er azerty, men det er det. Og så har du også de franske specialtegn du skal bruge. Når du har mere end et tastaturlayout valgt kan du skifte mellem dem på det fikse ikon der dukker op øverst i panelet (ved uret cirka). Meget enkelt.

PS: Man kan sikkert godt få arabiske tastaturer der er kombinerede med latinske bogstaver i azerty layout, men mon ikke de i første omgang er interesseret i hvor de arabiske tegn sidder (dem jeg har set har haft de latinske bogstaver i qwerty). Jeg forestiller mig at kombinationen med azerty kunne være populært i et land som Tunesien hvor de vist nok lærer fransk i skolen.

cmoeller
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. okt 2013, 07:24
IRC nickname: rubuntus

Re: azerty-tastatur til ubuntu

Indlægaf cmoeller » 10. okt 2013, 19:51

det var jo helt utrolig enkelt! jeg soegte paa engelsk og fik en bunke koder smidt i hovedet... Tusind tak for hjaelpen. Nu er parat til at programmere paa min franske uddannelse ;-)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster