Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 18. mar 2012, 03:05

Jeg vil gerne vide, hvor meget "maskinkraft" Ubuntu 12.04 LTS kræver?
Dvs. hvor stærk en processor og hvor meget RAM er nødvendigt, for at køre den?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf laoshi » 18. mar 2012, 07:36

Jeg har ikke lige kunnet finde en præcis angivelse af minimumskravene. Men Ubuntu har det jo ikke med at eskalere hardwarekravene, hver gang der kommer en ny udgave. Så kan du køre 11.04 eller 11.10, så vil der ikke være problemer med at kunne køre 12.04 heller.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 18. mar 2012, 18:27

laoshi skrev:Jeg har ikke lige kunnet finde en præcis angivelse af minimumskravene. Men Ubuntu har det jo ikke med at eskalere hardwarekravene, hver gang der kommer en ny udgave. Så kan du køre 11.04 eller 11.10, så vil der ikke være problemer med at kunne køre 12.04 heller.


Tak for svar, men jeg kører kun 10.10 - hvad med forskellen fra den og til 12.04?

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf laoshi » 18. mar 2012, 19:38

Hvad angår systemkrav, så kan der vist ikke være stor forskel. Der, hvor man måske kan mærke det, er vedr. grafikkortet- om det kan kære 3D eller ej.
Hvad er specifikationerne på din pc? Så kan vi nok lettere sige noget mere præcist om det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 19. mar 2012, 00:15

laoshi skrev:Hvad angår systemkrav, så kan der vist ikke være stor forskel. Der, hvor man måske kan mærke det, er vedr. grafikkortet- om det kan kære 3D eller ej.

Det kunne godt køre 3D under windows, men ikke under Ubuntu.
laoshi skrev:Hvad er specifikationerne på din pc? Så kan vi nok lettere sige noget mere præcist om det.


Intel Celeron processor 2.2GHz
628 MB DDRRAM
AC97 lyd
Grafik Onboard =Intel Extreme

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 19. mar 2012, 09:49

Du skal helst op på 1GB RAM også med 10.10 så det er måske noget du skal overveje at opgradere, det er normalt ikke særlig dyrt.
Kan du ikke køre følgende kommando så vi kan se præcis hvilket grafikkort du har, udmildbart butter du kunne køre 3D med et Intel kort.

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 19. mar 2012, 13:29

AJenbo skrev:Du skal helst op på 1GB RAM også med 10.10 så det er måske noget du skal overveje at opgradere, det er normalt ikke særlig dyrt.
Kan du ikke køre følgende kommando så vi kan se præcis hvilket grafikkort du har, udmildbart butter du kunne køre 3D med et Intel kort.

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga



Jeg ved godt det med RAM, og det kommer også snart, men jeg overvejer at få samlet en ny pc, hvor jeg kan bruge en processor fra en anden maskine= Intel Pentium IV, 1,4 GHz. Men jeg er i tvivl om den processor er stærk nok.

Grafikkort fra terminal:
birthe@birthe-MS-6714:~$ lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82845G/GL[Brookdale-G]/GE Chipset Integrated Graphics Device (rev 03)
birthe@birthe-MS-6714:~$


PS: Jeg er klar over, at det er en god idé, hvis jeg får et bedre grafikkort, fx et AGP-kort, men der er intet AGP-slots i pc'en, så derfor vil jeg spørge jer, om man kan få et godt grafikkort med 3D til pci-slots?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2012, 04:20

Det er stort set umuligt at finde pci grafikkort mere jeg har et geforce 4 som jeg gemmer til test, det kan kun lige lave 3D.
Det grafikkort der er i din maskine kan kun liget sende billeder til skærmen og er ikke længere i stand til at lave grafik så det ville jeg nok ikke prøve at installere en ny ubuntu på. 1.4 ghz p4 er også en bundskraber der nok dårligt kan afspille YouTube videoer.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 28. mar 2012, 17:28

AJenbo skrev:Det er stort set umuligt at finde pci grafikkort mere jeg har et geforce 4 som jeg gemmer til test, det kan kun lige lave 3D.
Det grafikkort der er i din maskine kan kun liget sende billeder til skærmen og er ikke længere i stand til at lave grafik så det ville jeg nok ikke prøve at installere en ny ubuntu på. 1.4 ghz p4 er også en bundskraber der nok dårligt kan afspille YouTube videoer.


OK, og tak for svar - men jeg forstår det ikke helt. Har lige søgt på grafikkort og fandt ingen AGP, men en masse PCIe, dvs. PCI-express.
Og så fandt jeg et kort til PCI, er det ikke godt nok?
http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-gfxko/gfx-ws/grafg45-mdhp16db.html

Jeg skal faktisk kun bruge det til at se DVD-film på, og det indbyggede kort jeg har nu, kan jeg sagtens vise YouTube videoer. Hvad mener du med at det grafikkort jeg har nu, ikke længere er i stand til at lave grafik?

Jeg laver billedbehandling (fordi jeg fotograferer) og vil gerne se DVD film, det er den grafik som jeg har brug for.
Måske har jeg slet ikke brug for 3D, for jeg har ikke de der smarte og populære spil og er heller ikke interesseret i det.

Er der en kode, som jeg kan skrive i terminalen, så jeg får de korrekte oplysninger om mit system?

Under Programmer/Systemværktøjer ligger der et ikon, der hedder Sysinfo, som skulle viste systemoplysninger, men der sker ikke en disse, når jeg klikker på det?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 29. mar 2012, 00:48

Jo det er et pci grafikkort du har fundet der, men der findes ikke fornuftige driver til Linux for Matrox kort så det vil ikke rigtig hjælpe dig. 32MB ram er også meget lidt og dens processor meget svag.

PCIe er lagt fra det samme som PCI. PCI porten er temmelig langsom hvilket også vil være en flaskehals på systemet.

Det jeg mener med at dit grafikkort ikke længere kan skabe, grafik er at i de nyere versioner af Ubuntu er der ikke længere understøttelse af dens accelerator og alt grafik der for vil blive tegnet af din CPU i stedet, det eneste grafikkortet bliver brugt til at tænde skærmen og overføre billedet.

YouTube videoer bliver normalt vist via Flash og her er det kun Nvidia der er understøttet til acceleration (AMD med åbne driver vil også snart være understøttet), med andre kort vil de blive tegnet af din CPU.

Da din CPU allerede er lidt på den langsomme side gælder det om at få så meget som muligt til a køre via grafikkortet.
Hvis du stadig ønsker at opgradere din computer med et PCI grafikkort vil jeg forslå dette:
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gt-520-512-mb-id-5580336.aspx
Det er MEGET kraftigere end det Matrox kort du havde fundet men også billigere og tilmed understøtter det Linux.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 31. mar 2012, 22:05

AJenbo skrev:Da din CPU allerede er lidt på den langsomme side gælder det om at få så meget som muligt til a køre via grafikkortet.
Hvis du stadig ønsker at opgradere din computer med et PCI grafikkort vil jeg forslå dette:
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gt-520-512-mb-id-5580336.aspx
Det er MEGET kraftigere end det Matrox kort du havde fundet men også billigere og tilmed understøtter det Linux.


Tak for uddybende oplysninger og henvisning til grafikkort. Dog kunne jeg ikke noget sted, hvor der står at det understøtter Linux, men kun at det er Windows 7 kompatibelt? men jeg tror på hvad du siger :)

Men hvad med AGP-grafikkort - understøtter de Linux?
Når jeg leder efter grafikkort, synes jeg at der står PCIe alle steder, men sjældent AGP.
Bruger man ikke AGP-grafikkort mere?

Jeg spørger fordi jeg har fundet et bundkort, der har en AGP-port, så der skal altså bruges et kort til AGP - hvordan virker det med Ubuntu?

PS: jeg får besøg af en "nørd" i påsken, og da tager vi stilling til om jeg skal opgradere den jeg har, eller om nørden skal samle en ny. Jeg har et tårn, men tør ikke selv montere bundkort og processor - alle andre kort, harddiske, diskdrev, RAM osv. har jeg skiftet masser af gange. Derfor vil jeg gerne før påske blive helt klar over, hvilke grafikkort Ubuntu kører bedst på. Jeg vil meget nødig igen skulle have 2 computere kørende og 2 skærme, det fylder for meget og er ikke smukt at se på :(

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf AJenbo » 31. mar 2012, 22:23

Nvidia undersoeter deres grafikkort under Linux. Efter du har monteret det skal du bare koere yderligere hardware for at installere deres driver og saa burde det virke.

ISA, PCI og AGP er alle foraeldet porte naar det kommer til grafikkort (PCI kan stadig vaer ok til naetkort m.m.). Linux understoeter alle typerne. Som bruger er der ikke den store forskel paa hovrdan de virker.

De beste grafikkort er Intel, AMD/ATI og Nvidia. Alt andet er noget boevel at faa til at virke bare nogen lunde. Kun AMD og Nvidia laver opgraderings kort.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 1. apr 2012, 17:33

AJenbo skrev:Nvidia undersoeter deres grafikkort under Linux. Efter du har monteret det skal du bare koere yderligere hardware for at installere deres driver og saa burde det virke.

ISA, PCI og AGP er alle foraeldet porte naar det kommer til grafikkort (PCI kan stadig vaer ok til naetkort m.m.). Linux understoeter alle typerne. Som bruger er der ikke den store forskel paa hovrdan de virker.

De beste grafikkort er Intel, AMD/ATI og Nvidia. Alt andet er noget boevel at faa til at virke bare nogen lunde. Kun AMD og Nvidia laver opgraderings kort.


OK, og tak for uddybende forklaring. Jeg forstår dit skriv sådan, at de nyere kort passer til PCIe (express) porte, og så er det vel bedst at jeg ser på bundkort med en PCIe port. Er det korrekt opfattet?

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?  Emnet er løst

Indlægaf NickyThomassen » 1. apr 2012, 17:43

Yes, PCIe er fremtiden :) Eller mere korrekt nutiden, da PCIe allerede er standard.

Du kan få bundkort fra cirka 350kr og op, så egentlig er investeringen i bundkortet ikke så slem, men ofte skal man jo også have ny CPU og nye RAM, og så løber det op. Vær i øvrigt opmærksom på at IDE (det brede hvide harddisk-kabel) også er på vej ud til fordel for SATA (et lille rødt kabel). Nogen nye bundkort har slet ikke IDE mere.

birthe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 20. dec 2010, 17:06
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Re: Systemkrav til Ubuntu 12.04 LTS?

Indlægaf birthe » 2. apr 2012, 17:53

TitanusEramius skrev:Yes, PCIe er fremtiden :) Eller mere korrekt nutiden, da PCIe allerede er standard.

Du kan få bundkort fra cirka 350kr og op, så egentlig er investeringen i bundkortet ikke så slem, men ofte skal man jo også have ny CPU og nye RAM, og så løber det op. Vær i øvrigt opmærksom på at IDE (det brede hvide harddisk-kabel) også er på vej ud til fordel for SATA (et lille rødt kabel). Nogen nye bundkort har slet ikke IDE mere.


Jeg er klar over at IDE er på vej ud, og hvis bundkortet kun har SATA, så skal man også have ny harddisk?
Er ved at få "grønne knopper" af ærgrelse, for jeg har harddisk plads nok (IDE) til mit behov. Det er bare grafikkortet i den jeg har det kniber med og så det faktum at jeg nok ikke kan få RAM til den mere. Den kører på SDRAM og Supported Speed er 70ns og 60ns. Nok om det, problemet er løst og tak for hjælpen, så vil påsken vise hvad jeg finder ud af mht. ny pc :)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst