er der interesse for gamle pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 17. apr 2009, 14:06

ubuntuuser42

Det er også mega sejt.
Men hvis jeg forstår thj01 ret, så tænker han på det samme som mig, nemlig at gå i den retning, at man hurtigt med scripts kan omkonfigurere en installation, som allerede er foretaget.

Jeg ved ikke, hvor store muligheder, der er for at gøre det i bash, men lidt har jo også ret.

Kan man f.eks. lave et script, der kan ændre dobbeltklikhastigheden på musen, så kan man slippe for at gøre det grafisk.
Og helt godt vil det være, hvis der til hvert script bliver lavet et "kontrascript", som stiller tilbage til den originale indstilling igen.
Tilsvarende måske med nogle fonte og størrelser på disse osv.

På den måde vil vi få nogle værktøjer til hurtigt at kunne omstille en Ubuntu-installation til det konkrete behov i stedet for at skulle foretage en helt ny installation.

Men det er jo smag og behag, og det ene projekt skulle også nødigt udelukke det andet.
Jeg vil da i hvert fald ikke håbe, at det ender med, at det kun er unge, der må bruge Ubuntu.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 17. apr 2009, 14:36

problemet med at lave et script der "omdesigner" ubuntu er at hvis så man skal have geninstalleret eller de pakker som man har regnet med skal installeres af en eller anden grund forsvinder bliver ustabile eller lignede så kan man ikke gendanne systemet på samme måde som man kan ved at installerer fra en custom cd.

derudover er der også en mulighed for med livecd at faktisk vise en fungerene demo af produktet fra start af og samtidig så skal man også gøre den meta pakke tilgængelig som der bliver lavet for at "omdesigne " ubuntu på en måde at alle kan finde den og installer den på de forskellige typer af pc som der findes.
om det er 32bit eller 64 bit hvis en der der skal gennstalleres af en eller anden årsag.

i det langer løb er det nok bøvlet bøvlet at ikke bare have det hele som et færdigt og portablet produkt som kan installers fra cd af lige som ubuntu kan.

crunch bang linux har lavet et sådan script iøvrigt. det er noget bøvl at gå fra ubuntu til crunch bang med det script og kræver en fungerene internet forbindelse.

kan man så garantere at der er altid er det tilrådighed for det script som skal "omdesinge "ubuntu.

ellers er det som ide da en mulighed som en extra metapakke man kan bruge hvis man har et system installeret i forvejen og kan fra nettet af hente den og installere den men det kræver så at man kender en der er god til at lave debian pakker går jeg udfra :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Claus Henriksen » 19. apr 2009, 12:14

Jakob77 skrev:Kan man f.eks. lave et script, der kan ændre dobbeltklikhastigheden på musen, så kan man slippe for at gøre det grafisk.
Og helt godt vil det være, hvis der til hvert script bliver lavet et "kontrascript", som stiller tilbage til den originale indstilling igen.
Tilsvarende måske med nogle fonte og størrelser på disse osv.


Hent gnome indstillinger før ændring

Kode: Vælg alt

$ gconftool-2 -R / >før

Lav museklik hastigheden om vha menuen
System->Indstillinger->Mus->Dobbeltklik-tid

Hent gnome indstillinger efter ændring

Kode: Vælg alt

$ gconftool-2 -R / >efter

Find forskellen mellem 'før' og 'efter'

Kode: Vælg alt

$ diff -c før efter
*** før   2009-04-19 11:43:06.000000000 +0200
--- efter   2009-04-19 11:43:56.000000000 +0200
***************
*** 322,328 ****
     /desktop/gnome/peripherals:
      cursor_theme = default
      /desktop/gnome/peripherals/mouse:
!      double_click = 400
       single_click = true
       drag_threshold = 8
       cursor_font = (ingen værdi sat)
--- 322,328 ----
     /desktop/gnome/peripherals:
      cursor_theme = default
      /desktop/gnome/peripherals/mouse:
!      double_click = 800
       single_click = true
       drag_threshold = 8
       cursor_font = (ingen værdi sat)

Nu kan vi lave et script der hedder dobbelklik-standard-langsom.sh med denne linje i (dette retter i standardværdierne for alle brugere):

Kode: Vælg alt

sudo gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults  --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "800"

og et script der hedder dobbelklik-standard-normal.sh med denne linje i

Kode: Vælg alt

sudo gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults  --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "400"


Og en dobbelklik-langsom.sh script-linje til at stille på det for den enkelte bruger vil være

Kode: Vælg alt

gconftool-2 --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "800"
og tilbage til normal

Kode: Vælg alt

gconftool-2 --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "400"


Se iøvrigt mere i dette script http://tyge.sslug.dk/dabuntu/lav_dabuntu_intrepid_iso ($gconf linjerne) om hvordan man kan ændre fonte og fontstørelse, tema, etc.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 20. apr 2009, 23:05

ubuntuuser42 skrev:
Jakob77 skrev:Kan man f.eks. lave et script, der kan ændre dobbeltklikhastigheden på musen, så kan man slippe for at gøre det grafisk.
Og helt godt vil det være, hvis der til hvert script bliver lavet et "kontrascript", som stiller tilbage til den originale indstilling igen.
Tilsvarende måske med nogle fonte og størrelser på disse osv.


Hent gnome indstillinger før ændring

Kode: Vælg alt

$ gconftool-2 -R / >før

Lav museklik hastigheden om vha menuen
System->Indstillinger->Mus->Dobbeltklik-tid

Hent gnome indstillinger efter ændring

Kode: Vælg alt

$ gconftool-2 -R / >efter

Find forskellen mellem 'før' og 'efter'

Kode: Vælg alt

$ diff -c før efter
*** før   2009-04-19 11:43:06.000000000 +0200
--- efter   2009-04-19 11:43:56.000000000 +0200
***************
*** 322,328 ****
     /desktop/gnome/peripherals:
      cursor_theme = default
      /desktop/gnome/peripherals/mouse:
!      double_click = 400
       single_click = true
       drag_threshold = 8
       cursor_font = (ingen værdi sat)
--- 322,328 ----
     /desktop/gnome/peripherals:
      cursor_theme = default
      /desktop/gnome/peripherals/mouse:
!      double_click = 800
       single_click = true
       drag_threshold = 8
       cursor_font = (ingen værdi sat)

Nu kan vi lave et script der hedder dobbelklik-standard-langsom.sh med denne linje i (dette retter i standardværdierne for alle brugere):

Kode: Vælg alt

sudo gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults  --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "800"

og et script der hedder dobbelklik-standard-normal.sh med denne linje i

Kode: Vælg alt

sudo gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults  --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "400"


Og en dobbelklik-langsom.sh script-linje til at stille på det for den enkelte bruger vil være

Kode: Vælg alt

gconftool-2 --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "800"
og tilbage til normal

Kode: Vælg alt

gconftool-2 --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "400"


Se iøvrigt mere i dette script http://tyge.sslug.dk/dabuntu/lav_dabuntu_intrepid_iso ($gconf linjerne) om hvordan man kan ændre fonte og fontstørelse, tema, etc.


Mange tak for dit svar, det er super smukt arbejde.! :D

Resultatet kan jeg i hvert fald bekræfte, og som jeg ser det, er der heller ikke behov for at lave en miljøvariabel til lagring af den foregående indstilling.
Jeg vil mene, at denne "gammelmandsindstilling" for dobbeltklik vil være ok i de fleste tilfælde:

script:

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
#Dette script er skaffet til veje via ubuntudanmark.dk https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42516#p42516
#Nedenstående linje indstiller musens dobbeltkliktid til meget lang (ca. 1000 er max.)
gconftool-2 --type integer --set /desktop/gnome/peripherals/mouse/double_click "900"


Jeg ved ikke, hvad defaultværdien er, måske "500"

Mange tak igen. Jeg kommer nok tilbage med nogle spørgsmål, når jeg har set nærmere på fonte, for det tror jeg nok ikke, at jeg kan hitte ud af. Jeg ved ikke engang, hvordan man ændrer dem grafisk. Men min maskine skal snart ominstalleres, så mindst et enkelt scriptforsøg kan jeg godt lave.

Scriptet for Ubuntus defaultindstilling angående fontstørrelser ser jo nok ikke bare således ud... :? :

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
export gconf="gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults  --type string --set"
$gconf /apps/nautilus/preferences/desktop_font "Verdana 10"
$gconf /desktop/gnome/interface/document_font_name  "Verdana 10"
$gconf /desktop/gnome/interface/font_name  "Verdana 10"
$gconf /apps/metacity/general/titlebar_font  "Verdana Bold 10"
$gconf /desktop/gnome/interface/monospace_font_name  "Monospace 10"


(Edit: jeg har rettet dette indlæg og indsat linje 2 i scriptet, men det er nok stadig en verden fra at kunne køres.)


Endnu en scriptopgave kan være at sætte genvejstaster. Vi har i forvejen en tråd om det, som du også meget gerne må blande dig i:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42433#p42433
F.eks "<super>L" til at åbne terminalen.

Altså bare hvis du slet ikke kan holde op igen med at være genial. :wink:
Senest rettet af Jakob77 21. apr 2009, 10:31, rettet i alt 2 gange.

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Don S » 21. apr 2009, 00:06

Som en hjælp til at sætte gconf-værdier op, kan du kigge igennem gconf-editor. De paths og indstillinger der angivet der, er de samme som du skal skrive i gconftool-2-kommandoen.
Billede

Billede Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf lath » 21. apr 2009, 01:40

Hej cmay

Genialt med en sådan ny distro - den er jeg med på!

Jeg kunne forestille mig at der kunne være en daemon (et serverprogram) som holder øje med at X systemet og GNOME eller noget simplere end GNOME f.eks. kører - altid - og hvis det ikke gør så genstarte det. En anden eller samme daemon kan holde øje med meddelser fra kernen og andre logs fra systemet, og så igangsætte scripts/eller programmer der hjælper med at ordne det - det hele fuldautomatisk, eller med meget lidt hjælp fra brugeren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 21. apr 2009, 10:46

Don S skrev:Som en hjælp til at sætte gconf-værdier op, kan du kigge igennem gconf-editor. De paths og indstillinger der angivet der, er de samme som du skal skrive i gconftool-2-kommandoen.

Mange tak for tippet. Når jeg maksimerer gconf-editor, så er der nogle steder ligefrem lidt forklaring nede i højre hjørne foruden stien til venstre. :)
Det ændrer dog ikke ved, at det er temmelig avanceret, synes jeg, og jeg tør ikke at gå løs på fonte endnu. Men jeg forsøger nu som et lille eksempel to at knække scriptkoden for at sætte "<super>L"-tasten til at åbne terminalen.
Hvis du har tid og lyst, så er enhver meget velkommen til at hjælpe:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42659#p42659

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 21. apr 2009, 18:22

lath skrev:Hej cmay

Genialt med en sådan ny distro - den er jeg med på!

Jeg kunne forestille mig at der kunne være en daemon (et serverprogram) som holder øje med at X systemet og GNOME eller noget simplere end GNOME f.eks. kører - altid - og hvis det ikke gør så genstarte det. En anden eller samme daemon kan holde øje med meddelser fra kernen og andre logs fra systemet, og så igangsætte scripts/eller programmer der hjælper med at ordne det - det hele fuldautomatisk, eller med meget lidt hjælp fra brugeren.

/Lars


har du nogen ideer til evt små utilities der mangler en grafisk brugerflade på . eller kan automatises på en eller måde.

jeg har ikke selv de store ideer som jeg kan se der reelt udføres men jeg venter lidt på de andre giver et udkast til hvad de har tænkt over i mellemtiden.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf lath » 25. apr 2009, 00:07

cmay skrev:
lath skrev:Hej cmay

Genialt med en sådan ny distro - den er jeg med på!

Jeg kunne forestille mig at der kunne være en daemon (et serverprogram) som holder øje med at X systemet og GNOME eller noget simplere end GNOME f.eks. kører - altid - og hvis det ikke gør så genstarte det. En anden eller samme daemon kan holde øje med meddelser fra kernen og andre logs fra systemet, og så igangsætte scripts/eller programmer der hjælper med at ordne det - det hele fuldautomatisk, eller med meget lidt hjælp fra brugeren.

/Lars


har du nogen ideer til evt små utilities der mangler en grafisk brugerflade på . eller kan automatises på en eller måde.

jeg har ikke selv de store ideer som jeg kan se der reelt udføres men jeg venter lidt på de andre giver et udkast til hvad de har tænkt over i mellemtiden.


De første ting jeg ville kigge på er:
  • Pakkesystemet skal til enhver tid virke: Det indebærer at fejl som siger kør "dpkg --configure -a" i en konsol fanges, og at den kommando så bliver udført af den før omtalte daemon (server), istedet for af brugeren. Dette indebærer muligvis ændring i den måde, som pakkeopdatering skal startes på for at en fejlmeddelse med "dpkg --configure -a" teksten kan fanges.
  • X serveren skal også altid virke: den skal derfor om nødvendigt genstartes: Det kunne være problemer med skærmopløsning, hvis brugeren skifter skærm. I det tilfælde har jeg set at X serveren crasher, hvis skærmen der tilsluttes har en lavere skærmopløsning end den der var tilsluttet før - men ofte nægter skærmen bare at vise noget som helst. (Det er muligt at X serveren ikke crasher for den nye der ikke bruger en konfigurationsfil, men et program (HAL?) til at probe hardware - dette er jeg meget usikkert på om det er rigtigt).
  • nogle oprydningsscripts bliver kørt via Cron for rense det for garbage filer, såsom midlertidlige filer, gamle log filer, core dumps (fra crashede programmer) etc

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 00:15

e første ting jeg ville kigge på er:

* Pakkesystemet skal til enhver tid virke: Det indebærer at fejl som siger kør "dpkg --configure -a" i en konsol fanges, og at den kommando så bliver udført af den før omtalte daemon (server), istedet for af brugeren. Dette indebærer muligvis ændring i den måde, som pakkeopdatering skal startes på for at en fejlmeddelse med "dpkg --configure -a" teksten kan fanges.

den der er faktisk en meget god ide . hvis du kan skrive en deamon (mindes du var god til c programming) og det ikke tager alt lang tid var der ikke noget i vejen for at forsøge sig med det.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf soundpartner » 25. apr 2009, 03:05

lath skrev:
cmay skrev:
lath skrev:Hej cmay

Genialt med en sådan ny distro - den er jeg med på!

Jeg kunne forestille mig at der kunne være en daemon (et serverprogram) som holder øje med at X systemet og GNOME eller noget simplere end GNOME f.eks. kører - altid - og hvis det ikke gør så genstarte det. En anden eller samme daemon kan holde øje med meddelser fra kernen og andre logs fra systemet, og så igangsætte scripts/eller programmer der hjælper med at ordne det - det hele fuldautomatisk, eller med meget lidt hjælp fra brugeren.

/Lars


har du nogen ideer til evt små utilities der mangler en grafisk brugerflade på . eller kan automatises på en eller måde.

jeg har ikke selv de store ideer som jeg kan se der reelt udføres men jeg venter lidt på de andre giver et udkast til hvad de har tænkt over i mellemtiden.


De første ting jeg ville kigge på er:
  • Pakkesystemet skal til enhver tid virke: Det indebærer at fejl som siger kør "dpkg --configure -a" i en konsol fanges, og at den kommando så bliver udført af den før omtalte daemon (server), istedet for af brugeren. Dette indebærer muligvis ændring i den måde, som pakkeopdatering skal startes på for at en fejlmeddelse med "dpkg --configure -a" teksten kan fanges.
  • X serveren skal også altid virke: den skal derfor om nødvendigt genstartes: Det kunne være problemer med skærmopløsning, hvis brugeren skifter skærm. I det tilfælde har jeg set at X serveren crasher, hvis skærmen der tilsluttes har en lavere skærmopløsning end den der var tilsluttet før - men ofte nægter skærmen bare at vise noget som helst. (Det er muligt at X serveren ikke crasher for den nye der ikke bruger en konfigurationsfil, men et program (HAL?) til at probe hardware - dette er jeg meget usikkert på om det er rigtigt).
  • nogle oprydningsscripts bliver kørt via Cron for rense det for garbage filer, såsom midlertidlige filer, gamle log filer, core dumps (fra crashede programmer) etc

/Lars

spørgsmålet er om ikke det der er mere snedigt at systemet selv ved boot kører et script der fikser ting, rydder op, opdaterer maskinen, osv...
det kunne f.eks smide en besked på skærmen om at den rydder op og opdaterer automatisk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 11:49

som jeg læser de sidste par indlæg mener jeg ikke at det ene udelukker det andet men jeg ser så også det problem at der skal være nogen til at skrive disse programmer/scripts.

som jeg ser det så rent optimalt så skal disse programmer/scripts skal helst være små og effetive og bære et rimeligt potentiale for at deres code/funktion kan genbruges samt der skal tages højde for at der muligvis er tale om flere gamle typer af computere med gammel hardware som helst ikke skulle fejle men det kan jo ske.

derfor vil et c program skrevet til en moderene 64bit maskine jo skulle gencompileres til den gamle maskine som bliver instandsat og naturligvis kunne installeres ret smertefrit.for eksembel kunne det evt være en meget gammel bærbar med en helt anden type hardware end det vi kender fra de små nye smarte asus eeePC.

derudover så skulle et script der laver husarbejde i bagrunden ved opstart helst ikke sløve maskinen samt aflever nogen ret præcise fejlmeddelse hvis sådanne opstår og i hvor stort omfang et script alene kan fange og korrigere de mere alvorlige fejl som den deamon lath er inde på ved jeg ikke.

dertil komme problemet med at vedligeholde disse ting og i hvor stort et omfang at den orginale forfatter kan /vil det. medmindre man sørge for at disse programmer /scripts ville kunne gavne vores universielle open-source community i en helhed og er så velskrevet og anvendelige at andre måske vil genbruge dem.

jeg har iøvrigt læst hans dabuntu script igennem med to dages bash kundskab i rygsækken og mener at have forstået ideen nogenlunde i hvad scriptet gør. om hvorvidt der skal fortages ret mange ændringer i det orginale dabuntu script for at kunne bruge den til dette formål er jo egentligt op til indhold af pakke lister samt artwork. og evt egne særscript og programmer. i må gerne sige til hvis dette ikke er helt korrekt opfattet. :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Claus Henriksen » 25. apr 2009, 12:10

Jeps. Det kan gøres ved at lave ændringer i dabuntuscriptet. Ud med det ram-krævende, udskift gnome med lxde eller xfce og brug evt den nye xubuntu iso som base.
Har du iøvrigt prøvet dabuntu-ice?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 12:32

ubuntuuser42 skrev:Jeps. Det kan gøres ved at lave ændringer i dabuntuscriptet. Ud med det ram-krævende, udskift gnome med lxde eller xfce og brug evt den nye xubuntu iso som base.
Har du iøvrigt prøvet dabuntu-ice?


jeg har downloaded og brændt den. men jeg mangler lige at prøve den. jeg har jo sat med hovedet i en terminal og lært bash de sidste to dage så der har ikke lige været tid endnu :)

jeg vil prøve den af på min gamle testmaskine men det dvddrev der er i den er kaput så jeg kan ikke hverken afprøve eller installere den hvilket er jp det jeg vil gøre for at danne mest korrekte indtryk af den.

men jeg skal have den fixet her i weekend så jeg skal nok få den afprøvet .
iøvrigt hvis du får brug for betatester senerhen melder jeg mig som regel til gerne til det.
jeg har også forsøgt at komme i gang som oversætter men jeg har fået for dårligt syn men jeg har da nået at hjælpe med at oversætte et enkelt open-source program.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 25. apr 2009, 12:52

Så vidt jeg ved er bash meget bagudkompatibel og på tværs af distros, og ikke den mest langhårede i syntaksen. Derfor er bash mit foretrukne sprog.
Men der er selvfølgelig nok også flere andre muligheder, og igen behøver det ene ikke altid at udelukke noget andet. :)



Her er lidt flere forslag til konfigureringsscripts:



Et script, som starter Firefox maksimeret og i zoomtilstand ("Ctrl + +++")

Et script, som kan tilføje et andet script til startsessions sidst i rækken.

Et slukscript, som virker prompte, og som ikke kræver superbrugerrettigheder, og som kan slukke en USB-skinne på et passende tidspunkt under nedlukningen. Det sidste, mener jeg især, kan være aktuelt på ældre computere, som ellers ikke selv vil slukke.

Men skal man vedligeholde en computer, som alle må hærge, så mener jeg nok stadig, at det allervigtigste må være at få skabt et script, som fuldautomatisk kan restore en hærget harddisk. Deri ligger for mig et virkeligt kvantespring.
Det kan evt. være en pakket imagefil via en USB-nøgle, hvor Ubuntu er installeret og automatisk kører startscriptet, som så foretager restore. Men bedre vil det måske være, hvis GPartet (en temmelig glat ål i 8.10: "gksu /usr/sbin/gparted -h") kan styres via startscriptet.
Måske er det også muligt at dele harddiske i to halvdele, hvor den ene er en backup af den anden og normalt ligger skjult og afmonteret. Men booter man på sit restoremedie, så vil backupdrevet blive monteret og automatisk formatere og overskrive det første drev, så det bliver originalt igen. Denne mulighed hjælper selvfølgelig ikke, hvis backuppartitionen også er ødelagt. Men det vil alligevel ofte give en god chance for en nem og hurtig restore og kræver kun en CD, eller måske kan det ligefrem gøres kun med en diskette.



Kan det laves..? - Jajaa, det vanskelige klarer vi med det samme..... Det umulige tager nok lidt længere tid. ;)

Eller hvad synes de script-kloge... er det ikke bare nogle herlige "små" projekter..? :D


Angående installation af distributioner, så mener jeg godt, at det kan være aktuelt at arbejde på at forbedre dem alle, også Ubuntu.
Da jeg installerede 8.10 første gang gik det forbløffende nemt. Men når man har installeret de første fem gamle computere, hvoraf de to skulle ominstalleres flere gange, så begynder man at tænke på yderligere automatisering. Hvis man i begyndelsen af installationen f.eks. fik mulighed for at vælge "Installation med hjælpe-USB-nøgle." og derved blev bedt om at indstikke en USB-nøgle, hvorpå Ubuntu kan samle alle oplysninger, så de kan genbruges, har man så en enkelt gang ved start fortalt den om tastatur, tidszone, sprog og disk, så er det ikke nødvendigt at stoppe og spørge om noget 10% inde i installationen og igen 30% inde osv..
Nå, men det var bare lidt mere til inspiration, og det står ikke højest på min prioriteringsliste.



Billedforbedring til programmet KMag er jo nok udenfor forumregi.






lath

Det er da lidt upraktisk, hvis f.eks. plejehjemmet eller ungdomsklubben ikke kan sætte en større skærm til maskinen, uden at Ubuntu skal installeres om.
Er der ikke mulighed for, at man kan boote op i "safe-mode" og indstille skærmopløsningen til noget mere primitivt..?

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster