Genvejstaster i Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Warhawk » 17. apr 2009, 16:43

Jakob77 skrev:Ja, jeg har faktisk så meget omtanke omkring det, at jeg ikke tør at aktivere den endnu. :wink:

Under "System > Indstillinger > Tastaturgenveje" kan jeg jo i forvejen ændre en del genvejstaster, så jeg ved ikke, hvad den låser op eller, hvordan de ekstra muligheder bruges.
Måske giver det bedre mulighed for at lave genvejstaster til iconer på skrivebordet.?

Du kan f.eks. se mit sidste indlæg i viewtopic.php?f=3&t=6655 - der kommer jeg med en opskrift på hvad funktionen kan bruges til. Nu ønsker brugeren så at få det sådan. Man kan lave mange andre ting.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Henning.J
Indlæg: 93
Tilmeldt: 18. feb 2008, 18:18

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Henning.J » 17. apr 2009, 20:21

Jeg tænkte lidt over om man kan exportere sin genvejstastopsætning fra en maskine til en anden, og jeg tror at man måske kan med gconfeditor, man kan i hvert fald lave importere:

http://docsun.cites.uiuc.edu/sun_docs/C/solaris_9/SUNWgndoc/GNOMEADMIN/p5.html

To Set Keyboard Shortcut Preferences

To set keyboard shortcut preferences, you modify the values of preference keys in two locations. The following table shows the locations to modify, and the part of the user interface to which the locations correspond:

GConf Location


User Interface Component

/apps/panel/global


Keyboard Shortcuts preference tool, Desktop section

/apps/metacity/general


Keyboard Shortcuts preference tool, Window Management section

For example, you might want users to use only the Alt + F3 keyboard shortcut to open the Run Program dialog. To set this mandatory value, run the following command:

# gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory --type string --set /apps/panel/global/run_key '<Alt>F3'

You might want users to use Alt + F11 to maximize windows, by default. To set this default value, run the following command:

# gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults --type string --set /apps/metacity/window_keybindings/maximize '<Alt>F11'

You can also set other keyboard shortcut preferences. For information on the other keyboard shortcut preferences, see the panel-global-config.schemas and metacity.schemas schema definition files.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 17. apr 2009, 21:46

Warhawk

Tak for din henvisning, det er et glimrende indlæg. :)
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=41490#p41490






Henning.J skrev:Jeg tænkte lidt over om man kan exportere sin genvejstastopsætning fra en maskine til en anden, og jeg tror at man måske kan med gconfeditor, man kan i hvert fald lave importere:

http://docsun.cites.uiuc.edu/sun_docs/C/solaris_9/SUNWgndoc/GNOMEADMIN/p5.html

To Set Keyboard Shortcut Preferences

To set keyboard shortcut preferences, you modify the values of preference keys in two locations. The following table shows the locations to modify, and the part of the user interface to which the locations correspond:

GConf Location


User Interface Component

/apps/panel/global


Keyboard Shortcuts preference tool, Desktop section

/apps/metacity/general


Keyboard Shortcuts preference tool, Window Management section

For example, you might want users to use only the Alt + F3 keyboard shortcut to open the Run Program dialog. To set this mandatory value, run the following command:

# gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory --type string --set /apps/panel/global/run_key '<Alt>F3'

You might want users to use Alt + F11 to maximize windows, by default. To set this default value, run the following command:

# gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.defaults --type string --set /apps/metacity/window_keybindings/maximize '<Alt>F11'

You can also set other keyboard shortcut preferences. For information on the other keyboard shortcut preferences, see the panel-global-config.schemas and metacity.schemas schema definition files.


Mange tak for dit input, det ser både spændende og indviklet ud, synes jeg. :)

Måske giver det endnu bedre en mulighed for, at man kan sætte sin maskines genvejstaster op med et script..?

Men er det sikkert, og kan man så også gøre det nøjagtigt tilbage igen, hvis man fortyder..? :)

Og virker det også i de næste Ubuntu-versioner..?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 21. apr 2009, 10:05

Nu fik jeg lidt mere hjælp i denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42642#p42642

Og jeg eksperimenteret med dette script:

Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
#Nedenstående linje indstiller "<super>L" til at åbne terminalen. Se "gconf-editor" + https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=42433#p42433
gconftool-2 --direct --config-source xml:readwrite:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory --type string --set /apps/metacity/global_keybindings/run_command_terminal '<super> L'


Men jeg får denne besked fra terminalen:
(gconftool-2:5169): GConf-WARNING **: Ingen af de fundne adresser er skrivbare; gemning af konfigurationsindstillinger vil ikke være muligt
Fejl under sætning af værdi: Kunne ikke gemme en værdi ved nøglen "/apps/metacity/global_keybindings/run_command_terminal" fordi konfigurationsserveren ikke har nogen skrivbare databaser. Der er nogle almindelige årsager til dette problem: 1) din konfigurationsstifil /etc/gconf/2/path indeholder ikke nogen databaser eller blev ikke fundet, 2) der er ved en fejltagelse blevet opstartet to gconfd-processer, 3) dit styresystem er forkert sat op så NFS-fillåsning ikke virker i din hjemmemappe eller 4) din NFS-klientmaskine gik ned og gjorde ved opstart igen ikke serveren korrekt opmærksom på at fillåsene skulle smides væk. Hvis du har to gconfd-processer (eller havde to da den anden blev startet), kan det måske hjælpe at logge ud, dræbe alle kopier af gconfd og logge ind igen. Måske er problemet at du forsøgte at bruge GConf fra to maskiner på samme tid, og ORBit stadig har sin forvalgte konfiguration som forhindrer eksterne CORBA-forbindelser - anbring "ORBIIOPIPv4=1" i /etc/orbitrc. Tjek som altid user.*-sysloggen for detaljer om problemer gconfd stødte på. Der kan kun eksistere én gconfd pr. hjemmemappe, og den skal eje en låsefil i ~/.gconfd og også låsefiler i de individuelle lagringssteder som ~/.gconf


Pyha... - den skal jeg vist tygge drøv på.. :wink:

Men jeg ved heller ikke, om min syntaks er korrekt. Jeg ved ikke engang, om tasten er rigtig.


Der står:
For information on the other keyboard shortcut preferences, see the panel-global-config.schemas and metacity.schemas schema definition files.

Som jeg forstår det bør der være et par filer med flere oplysninger om definitioner på taster og måske syntakser.

Men hvor finder man mon disse filer..?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 21. apr 2009, 11:09

fejl
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 21. apr 2009, 20:41

Jeg snusede lidt rundt på min harddisk og faldt over denne fil:
~/.gconf/apps/metacity/global_keybindings/%25gconf.xml

Kode: Vælg alt

<?xml version="1.0"?>
<gconf>
        <entry name="run_command_terminal" mtime="1240338194" type="string">
                <stringvalue>Super_L</stringvalue>
        </entry>
</gconf>


Der er tasten skrevet som "Super_L", så det er måske også sådan den skal staves i et script.
Hvis det bliver alt for tungt at lave en kode, som virker, så kan man evt. bruge den rå metode og lave en fil med et passende indhold og lade den overskrive den originale. Eller er det for bisset og usikkert..?
Brug ikke vold.... tag i stedet en større hammer. :wink:
Senest rettet af Jakob77 21. apr 2009, 20:52, rettet i alt 1 gang.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf cmay » 21. apr 2009, 20:50

jeg ville nok passe lidt på med at redigere i de xml filer .
gem i hvertfald en backup. når jeg bruger jwm eller openbox skal jeg også redigere i xml filer for at ændre standard opsætningen men de er jo lagt ind hver brugers home som skjulte filer hvor meningen er man skal redigere i dem selv.

den der ser ud til at de ændringer ville ændre globalt opsætnignen for alle brugere. hvilket måske ikke var meningen.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 22. apr 2009, 00:45

cmay

Ved nærmere eftersyn, så tror jeg nok heller ikke, at en overskrivning med en tilpasset fil vil fungere i dette tilfælde, fordi
mtime="1240338194" ændrer sig.
Det er heller ikke sikkert, at filen bestemmer indstillingen, måske vises den kun.
Så der er måske alligevel ingen vej udenom den hårde kode til scriptet.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf cmay » 22. apr 2009, 11:21

nej det tror jeg heller ikke. som udgangspunkt har man i linux kun lov til at skrive og læse og ændre i sine egne filer i home.

derfor så hvis man skal for eksembel i jwm windows miljøet skal man lige kopiere en fil ved navn jwmrc som man så kan ændre i lige så tovligt man har lyst til. hvis man glemmer et xml tag så får man som regel som resultat et ubrugeligt windows miljø som man så skal fixe via terminalen.

de filer som høre gnome til skrevet i xml eller textfiler er ikke meningen at bruger skal ændre i selv om man kan med sudo.

omvendt hvis du kan lave et script som evt rummer et valg mellem forskellige fontstørrelse og default og så gemmer den i ./home/bin så er det mere praktisk og langt mere flexibelt og kan gendannes uden at skulle igennem din root konto for at ændre i noget.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Genvejstaster i Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 16. nov 2010, 11:25

.



ChrisBuchholz skrev:Du får meget mere frihed hvis du går ind i gconf-editor og opretter dine shortcuts der. Der kan du selv vælge hvilken kommando der skal køres (du kan f.eks. åbne en launcher-fil du har på dit skrivebord). Man vil også kunne oprette sine shortcuts via System - Preferences - Keyboard shortcuts i Jaunty, men indtil da bør du gå i gconf-editor.

Det du gør er at trykke <Alt><F2> - gconf-editor - apps - metacity. Her fra vælger du så global_keybindings og så i f.eks. run_command1 skriver du "<Ctrl><Alt>F" og så går du i keybinding_command vælger du command1 og skriver firefox. Nu kan du starte firefox med <Ctrl><Alt>F.



Jeg takker igen for tippet. :)

Der er flere muligheder i 10.04 for at tilføje genvejstaster på almindelig vis. Men det gælder ikke for SuperL-tasten, og så er det jo godt at have gconf-editor.
Det eneste, der drillede mig lidt var knappens betegnelse. Den er:

Super_L


og ikke Super L eller <Super> L eller hvad man ellers kunne tro.



.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster