Træklatring i terminalen?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Towle
Geografisk sted: Viborg

Træklatring i terminalen?

Indlæg af Towle »

Jeg bruger Heureka-metoden, når jeg skal lære Linux/Ubuntu at kende. Mange programmer har slet ingen hjælpefunktion og når de endelig har, kommer man bare til en side med uforståeligt kaudervælsk.

I anden forbindelse er jeg blevet vejledt til at køre 'make' i en bestemt mappe. Hvordan man gør det, svæver i luften. Den rare mand forudsætter, at det ved jeg bare. Men det gør jeg ikke. Kommandolinie bruges kun sjældent i Windows og kun til specielle og begrænsede opgaver, så det er normalt ukendt for de fleste brugere. Jeg har kørt Windows siden 3.1 og før det DOS.

Jeg åbnede et terminalvindue og klimprede lidt på stavepladen. Det KUNNE jo være at der var noget der lignede de gamle DOS-kommandoer og sandelig ... ta-daaaa ... :D

For nu at udstille mig selv som komplet idiot, bringer jeg hermed mit første Fedtmule-forsøg:

Kode: Vælg alt

kurt@kurt-desktop:~$ dir
Billeder          examples.desktop~    Musik      Skrivebord     Videoklip
Documents         Hentede\ filer       Offentligt test
Dokumenter        Kurt\ Hansen.pkcs12  Pictures   testing.macro
examples.desktop  Music                Skabeloner Ubuntu\ One
kurt@kurt-desktop:~$ cd kurt
bash: cd: kurt: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:~$ cd home
bash: cd: home: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:~$ cd..
cd..: command not found
kurt@kurt-desktop:~$ cd ..
kurt@kurt-desktop:/home$ cd osmo
bash: cd: osmo: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:/home$ cd .osmo
bash: cd: .osmo: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:/home$

DIR virkede altså og det gav mig blod på tanden. Det viste sig, at der skulle et mellemrum til, før "CD .." virkede (det var valgfrit i DOS), men når jeg vil navigere til en skjult mappe, løber jeg panden mod en mur. Punktummet foran mappenavnet kløjs den åbenbart i.

Hvordan skifter jeg fra min HOME-mappe til ".osmo"?
En tom taxa kørte op foran Christiansborg og ud steg Naser Khader
bagger

Re: Træklatring i terminalen?

Indlæg af bagger »

Her er et link til kommandoer i Linux/Unix http://fosswire.com/post/2007/08/unixli ... eat-sheet/
Og til Ubuntu http://fosswire.com/post/2008/04/ubuntu-cheat-sheet/

Der burde være en løsning der på dit lille problem:)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

dir hedder egentlig ls.
cd er korrekt.

cd
uden noget fører dig til home-mappen.
Du kan ikke skrive mellemrum uden videre. Det gode er at du bare kan begynde at skrive og så taste TAB. Dvs. hvis du vil skifte til mappen Hentede Filer skriver du f.eks.

cd H[TAB]
Så skriver den selv resten. Der er forskel på store og små bogstaver - det er essentielt.
Grunden til fedtmule-fejlen er som følger "cd kurt" forsøger at skifte til en mappe der hedder kurt. Sådan en er der ikke. Det samme med "cd home". "cd.." er næsten rigtig. Du mangler bare et mellemrum "cd ..". For osmo gælder det også at mappen ikke forefindes. Prøv

ls -a
så kan du også se de skjulte mapper. Du kan eventuelt paste resultatet her, så skal vi fortælle dig hvad der er galt.

Det er ret meget logik i hvorfor den f.eks. ikke godtager cd.., men at det i stedet hedder cd .. Prøv at kikke lidt i den bog af Keir Thomas som Laoshi anbefalede dig i en anden tråd for nogle timer siden. Jeg tror det ville hjælpe meget.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Towle skrev:...
I anden forbindelse er jeg blevet vejledt til at køre 'make' i en bestemt mappe. Hvordan man gør det, svæver i luften. Den rare mand forudsætter, at det ved jeg bare.

Du skal til mappen hvor der er en fil der hedder Makefile eller makefile og så skrive

make

Det er ikke en kommando jeg ville bruge, medmindre jeg arbejder på udvikling af et program. Installation af programmer er meget nemmere med pakkesystemet.

Towle skrev:Jeg åbnede et terminalvindue og klimprede lidt på stavepladen. Det KUNNE jo være at der var noget der lignede de gamle DOS-kommandoer og sandelig ... ta-daaaa ... :D

For nu at udstille mig selv som komplet idiot, bringer jeg hermed mit første Fedtmule-forsøg:

kurt@kurt-desktop:~$ dir
Billeder          examples.desktop~    Musik      Skrivebord     Videoklip
Documents         Hentede\ filer       Offentligt test
Dokumenter        Kurt\ Hansen.pkcs12  Pictures   testing.macro
examples.desktop  Music                Skabeloner Ubuntu\ One
kurt@kurt-desktop:~$ cd kurt
bash: cd: kurt: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:~$ cd home
bash: cd: home: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:~$ cd..
cd..: command not found
kurt@kurt-desktop:~$ cd ..
kurt@kurt-desktop:/home$ cd osmo
bash: cd: osmo: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:/home$ cd .osmo
bash: cd: .osmo: No such file or directory
kurt@kurt-desktop:/home$

DIR virkede altså og det gav mig blod på tanden. Det viste sig, at der skulle et mellemrum til, før "CD .." virkede (det var valgfrit i DOS), men når jeg vil navigere til en skjult mappe, løber jeg panden mod en mur. Punktummet foran mappenavnet kløjs den åbenbart i.

Hvordan skifter jeg fra min HOME-mappe til ".osmo"?

Du skriver (fra din home mappe):

cd ./.osmo

Det betyder kommandoen:
  • cd gå til en mappe.
  • ./ er denne mappe (som kan vises med pwd - print working directory - kommandoen)
  • I mappen under denne mappe er det ".osmo" mappen

Har du mellemrumtegn i en mappe går det galt:
Har du en mappe f.eks. "mine billeder" i den mappe du er i nu, vil:
cd mine billeder gå galt, hvorimod
cd 'mine billeder' eller
cd mine\ billeder gå godt

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags