Xubuntu speed-up?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Henrik9000

Xubuntu speed-up?

Indlæg af Henrik9000 »

Jeg kører Xubuntu 8.10 på en gammel Compaq M300:

CPU Type: Mobile Intel Pentium IIIE, 500 MHz (5 x 100)
    Motherboard Name: Compaq Armada M300
    Motherboard Chipset: Intel 82440BX/ZX
    System Memory: 320 MB (SDRAM)
    BIOS Type: Compaq (11/30/99)
    Video Adapter: ATI 3D RAGE LT PRO (4 MB)
    Audio Adapter: ESS Technology ES1970 Canyon3D / ES1978 Maestro-2E Sound Card
    Disk Drive: TOSHIBA MK1214GAP (12 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/66)

(PS: Data hentet ud med EVEREST Home Edition i Windows XP - HardInfo til Linux skulle vist kunne gøre det samme)

Men selv Xubuntu er lidt træg i det. Så jeg overvejer Puppy Linux i stedet:

http://www.puppylinux.org/

Så kan det da ikke blive meget hurtigere såvidt jeg kan læse mig til. Er der nogen der har prøvet? Erfaringer?

/Henrik
    Jakob77
    IRC nickname: Jakob77

Re: Xubuntu speed-up?

Indlæg af Jakob77 »

Henrik9000 skrev:Jeg kører Xubuntu 8.10 på en gammel Compaq M300:

(PS: Data hentet ud med EVEREST Home Edition i Windows XP - HardInfo til Linux skulle vist kunne gøre det samme)

Så kan det da ikke blive meget hurtigere såvidt jeg kan læse mig til. Er der nogen der har prøvet? Erfaringer?

/Henrik

Når jeg skimmer dine hardwaredata, så vil jeg nok anbefale dig at køre Ubuntu 8.10 :)
      Jeg tror ikke, at du vil opleve den som nævneværdigt langsommere end Xubuntu.

Men skal det først og fremmest være hurtigt, så er du nok på rette spor med Puppy, og der findes vist også en endnu mere skrabet version af Ubuntu.
      soundpartner
      IRC nickname: sound
      Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:
      Henrik9000 skrev:Jeg kører Xubuntu 8.10 på en gammel Compaq M300:

/Henrik

Når jeg skimmer dine hardwaredata, så vil jeg nok anbefale dig at køre Ubuntu 8.10 :)
        Jeg tror ikke, at du vil opleve den som nævneværdigt langsommere end Xubuntu.

Men skal det først og fremmest være hurtigt, så er du nok på rette spor med Puppy, og der findes vist også en endnu mere skrabet version af Ubuntu.

så vil jeg meget gerne se dig dokumentere at 8.10 vil køre på ovenstående specs. du ku jo evt linke til en side med minimumskrav til ubuntu (samt lige læse den selv)

@trådstarter så tror jeg at puppy eller damm small linux er den rette vej at gå
        Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
        Billede
        Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
        Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:
        Jakob77 skrev:så vil jeg meget gerne se dig dokumentere at 8.10 vil køre på ovenstående specs. du ku jo evt linke til en side med minimumskrav til ubuntu (samt lige læse den selv)

@trådstarter så tror jeg at puppy eller damm small linux er den rette vej at gå

Nu skrev jeg jo til Henrik9000, at jeg kun havde skimmet hans hardware, og så bør det være forstået, at jeg ikke er klar til at dokumentere det, men kun udtaler mig på et løseligt grundlag.

Kan du da dokumentere, at Xubuntu, Puppy, og Damn Small Linux er hurtigere på hans maskine og hvor meget.? :)

Jeg har netop afprøvet Xubuntu og sammenlignet den med 8.10 på en Pentium II med 256 Mb RAM, og jeg oplevede ikke en større forskel, og det er primært grundlaget for min holdning.

En tråd om et tilsvarende emne:
        https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=5483&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Systemkrav Ubuntu:
        https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements
        soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:Nu skrev jeg jo til Henrik9000, at jeg kun havde skimmet hans hardware, og så bør det være forstået, at jeg ikke er klar til at dokumentere det, men kun udtaler mig på et løseligt grundlag.

Kan du da dokumentere, at Xubuntu, Puppy, og Damn Small Linux er hurtigere på hans maskine og hvor meget.? :)

Jeg har netop afprøvet Xubuntu og sammenlignet den med 8.10 på en Pentium II med 256 Mb RAM, og jeg oplevede ikke en større forskel, og det er primært grundlaget for min holdning.

En tråd om et tilsvarende emne:
        https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=5483&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Systemkrav Ubuntu:
        https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

påsiden du selv linker til står der
        Recommended minimum requirements

Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.

* 700 MHz x86 processor
        * 384 MB of system memory (RAM)
        * 8 GB of disk space
        * Graphics card capable of 1024x768 resolution
        * Sound card
        * A network or Internet connection

så jeg vil ikke anbefale ubuntu på en maskine med 500 Mhz processor og 320 mb ram
        men det kunne jo være at du havde et link til nogen som kunne kaste lys over hvorfor man ikke skal tage de anbefalede specs for gode varer

Webmaster og stifter af:
        Billede

Billede
        hvm

Indlæg af hvm »

Det, som jeg er glad for ved (X)Ubuntu, er, hvor nemt det er at installere programmer osv + supporten. Men jeg har prøvet PuppyLinux på en maskine, der var for langsom til Xubuntu, og det fungerede rigtigt fint - opsætning af lydkort osv. var lidt mere manuel end i (X)Ubuntu, men i mit tilfælde var det kun et spørgsmål om at klikke sig igennem opsætning og godtage Puppy's forslag.

Men hvis Fluxbuntus næste version kommer i gang, kunne den også være en rigtig god mulighed for ældre computere, da den er bygget over Ubuntu og deler repositorier osv.: http://fluxbuntu.org/ (jeg havde problemer med Fluxbuntu 7.10 på min egen computer, så jeg vil anbefale at vente på 8.10/9.04, men andre har fået 7.10 til at køre uden problemer, så det er da muligt at prøve).
        Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:påsiden du selv linker til står der

Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.

* 700 MHz x86 processor
        * 8 GB of disk space
        * Sound card

så jeg vil ikke anbefale ubuntu på en maskine med 500 Mhz processor og 320 mb ram
        men det kunne jo være at du havde et link til nogen som kunne kaste lys over hvorfor man ikke skal tage de anbefalede specs for gode varer

Jeg tror, at du hænger dig for lidt i, at de skriver "Recommended".
        De skriver jo ikke, at maskinen kører direkte dårligt med mindre hardware.

Jeg forstår godt, at du gerne vil have sikker dokumentation, og det respekterer jeg højt, selvom jeg ikke kan levere den.

Jeg kan desværre kun redegøre for min egen fornemmelse baseret på forsøg.
        Jeg har også kørt Ubuntu 8.10 på en Pentium III med kun 256 Mb RAM
        Og det gik nærmest ikke hurtigere, da jeg opgraderede til 500 Mb RAM.

Sådan et forsøg fortæller mig, at man i dette tilfælde ikke skal regne alt for strengt med de oplyste systemkrav.

Der er dog nok ingen tvivl om, at det faktisk går hurtigere med en slankere Linux.
        Og skal man køre med mange store programmer, så vil en større Linux sikkert hurtigere nå maskinens begrænsning.
        Det er bare min fornemmelse (igen pr. erfaring) , at man mister 10 fold god brugerflade, hvergang man vil opnå 1 lille fold hurtigere maskine.
        Og det er denne afvejning, der får mig til personligt at mene, at 8.10 måske alligevel er at foretrække.
        Men smag og behag er jo heldigvis forskellig. :)
        soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Jakob77 skrev:
        soundpartner skrev:påsiden du selv linker til står der

* 700 MHz x86 processor
        * 8 GB of disk space
        * Sound card

Jeg tror, at du hænger dig for lidt i, at de skriver "Recommended".
        De skriver jo ikke, at maskinen kører direkte dårligt med mindre hardware.

Jeg forstår godt, at du gerne vil have sikker dokumentation, og det respekterer jeg højt, selvom jeg ikke kan levere den.

Jeg kan desværre kun redegøre for min egen fornemmelse baseret på forsøg.
        Jeg har også kørt Ubuntu 8.10 på en Pentium III med kun 256 Mb RAM
        Og det gik nærmest ikke hurtigere, da jeg opgraderede til 500 Mb RAM.

Sådan et forsøg fortæller mig, at man i dette tilfælde ikke skal regne alt for strengt med de oplyste systemkrav.

Der er dog nok ingen tvivl om, at det faktisk går hurtigere med en slankere Linux.
        Og skal man køre med mange store programmer, så vil en større Linux sikkert hurtigere nå maskinens begrænsning.
        Det er bare min fornemmelse (igen pr. erfaring) , at man mister 10 fold god brugerflade, hvergang man vil opnå 1 lille fold hurtigere maskine.
        Og det er denne afvejning, der får mig til personligt at mene, at 8.10 måske alligevel er at foretrække.
        Men smag og behag er jo heldigvis forskellig. :)

så skal jeg forklare dig om min erfaring...

1,6 ghz processor med 256 mb ram kan køre, men ved hårdt arbejde bruges swap flittigt
        samme maskine med 1 gb ram ikke den store forskel på normal brug, men stort set ingen brug af swap, og ved hårdt arbejde der arbejder maskinen ca dobbelt så hurtigt.
        med 1 gb ram stort set ingen forskel på ubuntu og xubuntu

700 mhz maskine med 2 gb ram arbejder fint i terminalen, kører ok med xubuntu, men er sindsyg langsom med ubuntu. når maskinen præsses (i dette tilfælde genberegne og pakke en dvd) tager det ca 8 gange så lang tid som på ovenstående 1,6 ghz maskine.

460 mhz maskine med 512 mb ram. efter 5 timer var ubuntu installationen kommet til ca 70% efter 8 timer 90% dagen efter om morgenen var maskinen installeret.
        boot-tid ca 13-15 min. opstart af firefox 2 min. opstart af gimp ca 3½ min.
        med Damm small linux kørte maskinen fint (men jeg kunne ikke rigtig klare dsl når jeg er vand til ubuntu)
        samme maskine med ubuntu server kører fint (ikke hurtig) men kører hos en ven som webserver.

derfor vil jeg på ingen måde anbefale at gå meget under det anbefalede.

ubuntu skulle kunne køre på en 300 mhz processor med meget lidt ram, men så er det uden grafisk brugerflade, og jeg går ud fra at de fleste der vælger ubuntu de ikke kan klare sig helt uden denne

Webmaster og stifter af:
        Billede

Billede
        Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

soundpartner skrev:så skal jeg forklare dig om min erfaring...

1,6 ghz processor med 256 mb ram kan køre, men ved hårdt arbejde bruges swap flittigt
        samme maskine med 1 gb ram ikke den store forskel på normal brug, men stort set ingen brug af swap, og ved hårdt arbejde der arbejder maskinen ca dobbelt så hurtigt.
        med 1 gb ram stort set ingen forskel på ubuntu og xubuntu

700 mhz maskine med 2 gb ram arbejder fint i terminalen, kører ok med xubuntu, men er sindsyg langsom med ubuntu. når maskinen præsses (i dette tilfælde genberegne og pakke en dvd) tager det ca 8 gange så lang tid som på ovenstående 1,6 ghz maskine.

460 mhz maskine med 512 mb ram. efter 5 timer var ubuntu installationen kommet til ca 70% efter 8 timer 90% dagen efter om morgenen var maskinen installeret.
        boot-tid ca 13-15 min. opstart af firefox 2 min. opstart af gimp ca 3½ min.
        med Damm small linux kørte maskinen fint (men jeg kunne ikke rigtig klare dsl når jeg er vand til ubuntu)
        samme maskine med ubuntu server kører fint (ikke hurtig) men kører hos en ven som webserver.

derfor vil jeg på ingen måde anbefale at gå meget under det anbefalede.

ubuntu skulle kunne køre på en 300 mhz processor med meget lidt ram, men så er det uden grafisk brugerflade, og jeg går ud fra at de fleste der vælger ubuntu de ikke kan klare sig helt uden denne

Tak fordi du deler dine erfaringer. :)
        Hvis vi lægger dine sammen med mine, så må resultatet måske blive, at det er klogest ikke at love for meget, og at man ikke skal være bange for at afprøve nogle grænser, når man søger Linux-distribution.

Der er også meget forskel på hardware, som ikke fremgår at de skrevne systemkrav, og det kan gøre en stor forskel fra maskine til maskine. Jeg har f.eks. oplevet, at en hurtigere harddisk kan virke næsten som et lille mirakel.

Jeg sidder lige nu og skriver i Ubuntu 8.10 og hører radio samtidigt.
        Det er en Pentium II 350 MHz med 256 Mb RAM.
        Maskinen er bygget til W98 og NT, og det var en krig at installere Ubuntu 8.10

Den er selvfølgelig langsom, og den viser kun lysbilleder på Youtube.
        Men radio kan den altså godt, og skal jeg sidde her og skrive eller lave simpelt kontorarbejde, så er den såmænd ganske udmærket og stabil. :D

Hvad kalder du "hårdt arbejde"..?

.
        Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Tak for jeres inputs. Det ser spændende ud med fluxbuntu - håber det kommer igang igen. Men jeg prøver Puppy.

Inden jeg installerer Puppy, er det så bedst at wipe hardddisken, for at der ikke kommer til at ligge nogle Xubuntu-filer tilbage? (Og hvordan gør jeg det?)

/Henrik
        hvm

Indlæg af hvm »

Du behøver ikke wipe harddisken - hvis du kan med engelsk, synes jeg, at Puppy's trin-for-trin installationsguide er rigtig god - bare følg den :o)
        Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Jeg prøvede Puppy som live-cd - det går virkelig markant hurtigere end Xubuntu på min gl Compaq laptop!

Herefter prøvede jeg at installere Puppy på HDU, men dér løb jeg ind i problemer :-(

Det går sådan set fint nok med at installere. Jeg vælger at Puppy skal tage hele HDU, og at GRUB skal boote fra MBR.

Men der må gå noget galt, for efter at GRUB1.5 har skrevet lidt på skærmen, kommer jeg ind i GRUB0.97 kommandolinien (grub>) - og SÅ er jeg lost!

Jeg har prøvet at installere flere gange, med små variationer over samme tema, og har bla.a. også prøvet at se om jeg kan finde den /boot/.../et-eller-andet fil som Puppy omtaler ifb installation, men jeg kan ikke engang finde noget /boot directory!

Jeg ved godt det her ikke hører hjemme i et Ubuntu-forum, men måske er der alligevel nogle der har et tip eller to?

/Henrik
        Henrik9000

Indlæg af Henrik9000 »

Nu booter Puppy fra HDU - efter at jeg fik inspiration fra dette forumindlæg:

http://murga-linux.com/puppy/viewtopic. ... ef6745b662

Det var noget med "Inode Size" der var 256, skulle laves om til 128.

/Henrik
        hvm

Indlæg af hvm »

Det var godt, at du selv fandt ud af det :)
        Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

Henrik9000

Tillykke med det og tak for, at du følger tråden op med tips, så andre også kan få glæde af det. :)

Hvor meget hurtigere er Puppy end Xubuntu på din maskine.... - generelt dobbelt så hurtig, eller er det kun visse funktioner, der er blevet hurtigere..?