soundpartner skrev:påsiden du selv linker til står der
Recommended minimum requirements
Ubuntu should run reasonably well on a computer with the following minimum hardware specification. However, features such as visual effects may not run smoothly.
* 700 MHz x86 processor
* 384 MB of system memory (RAM)
* 8 GB of disk space
* Graphics card capable of 1024x768 resolution
* Sound card
* A network or Internet connection
så jeg vil ikke anbefale ubuntu på en maskine med 500 Mhz processor og 320 mb ram
men det kunne jo være at du havde et link til nogen som kunne kaste lys over hvorfor man ikke skal tage de anbefalede specs for gode varer
Jeg tror, at du hænger dig for lidt i, at de skriver "Recommended".
De skriver jo ikke, at maskinen kører direkte dårligt med mindre hardware.
Jeg forstår godt, at du gerne vil have sikker dokumentation, og det respekterer jeg højt, selvom jeg ikke kan levere den.
Jeg kan desværre kun redegøre for min egen fornemmelse baseret på forsøg.
Jeg har også kørt Ubuntu 8.10 på en Pentium III med kun 256 Mb RAM
Og det gik nærmest ikke hurtigere, da jeg opgraderede til 500 Mb RAM.
Sådan et forsøg fortæller mig, at man i dette tilfælde ikke skal regne alt for strengt med de oplyste systemkrav.
Der er dog nok ingen tvivl om, at det faktisk går hurtigere med en slankere Linux.
Og skal man køre med mange store programmer, så vil en større Linux sikkert hurtigere nå maskinens begrænsning.
Det er bare min fornemmelse (igen pr. erfaring) , at man mister 10 fold god brugerflade, hvergang man vil opnå 1 lille fold hurtigere maskine.
Og det er denne afvejning, der får mig til personligt at mene, at 8.10 måske alligevel er at foretrække.
Men smag og behag er jo heldigvis forskellig.