Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Artificial Intelligence » 17. nov 2008, 19:37

Hold da op, der kom gang i debatten da jeg loggede af for at spise :mrgreen:

Jeg tror en del i problemmet eller hvorfor nogen farer op (inklusiv jeg), er nok (nu kan jeg kun tale på mine vejene) at man har fået den foreståelse af at kommandoer/terminal/CLI er blevet et fy ord.

Jeg kan tilslutte mig med de der siger at man hjælper så godt man kan, om så det er med kommandoer eller point'n'click.
Derfor mener jeg stadigvæk at en sticky omkring hvorfor nogen af os bruger kommandoer, så dem der bliver forskrækket over det for en forklaring.


Jeg vil lige sige at man også bruger kommandoer i Windows når man skal dianogstisere, så der er endelig ikke nogen forskel på de to miljøer.


Edit: W00t!! Min 1100 post.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf laoshi » 17. nov 2008, 19:52

Jamen, hvem er 'vi' (?).

Vi er alle os der har meldt os til dette forum. Nogle er mere aktive end andre. Og de fleste af os har både bedt om hjælp og fået den - og ydet hjælp til andre, hvis og når vi har kunnet det. Så 'vi' indbefatter altså også dig - og mig (også 60+) som glad bruger både terminal og GUI - og de mange andre som deltager i eller læser indlæg på forum. Vi har mange forskellige forudsætninger både personligt og mht. pc'er og Ubuntu, men har det til fælles at vi bruger et fantastisk system som vi gerne vil bruge, forme og udvikle til brug for os selv og andre mennesker som vi er overbevist om vil have glæde af at bruge det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 20:00

Artificial Intelligence skrev:Hold da op, der kom gang i debatten da jeg loggede af for at spise :mrgreen:

Jeg tror en del i problemmet eller hvorfor nogen farer op (inklusiv jeg), er nok (nu kan jeg kun tale på mine vejene) at man har fået den foreståelse af at kommandoer/terminal/CLI er blevet et fy ord.

Jeg kan tilslutte mig med de der siger at man hjælper så godt man kan, om så det er med kommandoer eller point'n'click.
Derfor mener jeg stadigvæk at en sticky omkring hvorfor nogen af os bruger kommandoer, så dem der bliver forskrækket over det for en forklaring.


Jeg vil lige sige at man også bruger kommandoer i Windows når man skal dianogstisere, så der er endelig ikke nogen forskel på de to miljøer.


Edit: W00t!! Min 1100 post.


tillykke med post nr 1100 :D


Det er heller ikke hensigten med denne tråd at skæmme supportere der foretrækker en terminalløsning væk, og jeg ved udemærket fra forumet at du er en af dem der hellere en gerne vil skrive et ekstra indlæg med en grundig uddybbelse af forklaringen (hvis det er nødvendigt), og det er noget vi alle, uanset om vi vælger at supporte grafisk eller via kommandolinie skal gøre, jeg vil gerne indrømme at jeg personligt foretrækker terminalen, men omvendt prøver jeg generelt at supporte med grafiske løsninger hvis dette er muligt, ud fra det synspunkt at de fleste nye brugere foretrækker dette, men dette er selvfølgeligt mit valg og ikke noget som jeg vil miste gode forumvenner på at diskuttere :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 20:02

@Stra

Lige for at uddybe - jeg har intet imod terminalen, og bruger den selv til næsten al installation af software, så der er intet ondt ment med hverken kommando-gøgl eller terminal-fnidder - kært barn har mange navne. :)

Og ikke mindst, så kan man altså ikke spille Scribble uden en terminal!
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 20:24

Udover at skrive i denne tråd, vil jeg gerne opfordre folk til at stemme om dette i VLC guiden: viewtopic.php?f=11&t=4101

jo flere der stemmer jo bredere grundlag får vi for resultatet :wink:



ps: men skriv venligst ikke flere indlæg i vlc guiden om hvilken installationsmetode du foretrækker, skriv dem i denne tråd !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 20:37

christian.arvai skrev:Udover at skrive i denne tråd, vil jeg gerne opfordre folk til at stemme om dette i VLC guiden: viewtopic.php?f=11&t=4101

jo flere der stemmer jo bredere grundlag får vi for resultatet :wink:



ps: men skriv venligst ikke flere indlæg i vlc guiden om hvilken installationsmetode du foretrækker, skriv dem i denne tråd !

nejjjj nu kom jeg til at læse alligevel og kan ikke lade være med at svare...
jeg er ligeglad med om det er grafisk eller terminal SÅ LÆNGE DET ER DET LETTESTE.

forøvrigt syntes jeg det vil være en god ide at lave en poll med følgende spørgsmål:
Når du søger hjælp på ubuntudanmark hvad forventer du så?
    jeg ønsker KUN hjælp med en grafisk løsning (gui)
    jeg ønsker KUN hjælp via terminalen (cli)
    jeg er ligeglad om det er gui eller cli jeg er bare taknemmelig fordi der er nogen der er villige til at hjælpe mig gratis

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 20:40

Heh. At lave polls som favoriserer en af mulighederne på forhånd, er ikke ret smart. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 20:42

eitreach skrev:Jeg må vist hellere minde folk om, at det rent faktisk står sort på hvidt, at grafiske løsninger er foretrukkent, direkte i vores OSS.

"» Hvordan yder jeg optimal support?
Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk. Grafiske metoder er som regel bedre end kommandoløsninger, når vi taler om en ny bruger. Udtryk dig klart og tydeligt, uden unødige forkortelser og tekniske begreber. De betyder ikke noget for de fleste, og er blot med til at forvirre og føre samtalen på vildspor.
"

skal det have ry for at være et GUI system???


Ja.


og så vidt jeg husker var jeg MEGET imod at det blev ordlyden. jeg syntes dengang og nu at det er en tåbelig beslutning" ja jeg skrev tåbelig


Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk


Jeg er enig i ordlyden men TOTALT uenig i konklusionen.

Bare denne tråds længde og indlæg viser tydeligt, at begreber som praktisk, let og smart er subjektive begreber - og der er man hurtig til at falde ned i sine meninger og ikke en objektiv vurdering.

GUI og Terminal er sidestillet. og hvis folk ikke ønsker min hjælp på problemet så er det i orden for mig. Jeg påtænker at lave en SUPER terminal guide - så folk bliver hjulpet maksimalt.

PS - alle er meget hjerteligt velkomne til at lave en grafisk pendant til ubuntuguiden, men jeg tror bare ikke på at det kan lade sig gøre!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 20:42

eitreach skrev:Heh. At lave polls som favoriserer en af mulighederne på forhånd, er ikke ret smart. :)

men er det ikke det diskutionen går på?

grafisk eller den metode som den der suporterer har muloghed for at yde
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 20:43

eitreach skrev:Heh. At lave polls som favoriserer en af mulighederne på forhånd, er ikke ret smart. :)

god pointe :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 20:51

The Never Ending Story - Limahl

http://www.youtube.com/watch?v=jZQQIKr9buw



ps: smil venner :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 20:56

Jeg synes afstemningen er TÅBELIG - nej egentlig ikke afstemningen, men hvis man begynder at lave regler eller udleder noget af den.

Hvis man ønsker at fjerne friheden til at vælge, så vælger jeg jeg fra!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 21:02

Jeg synes ikke det er fjollet at give folk hvad de vil have.

Ville du have ment at den var tåbelig, hvis folk hellere ville have haft en terminalløsning?

Jeg prøver ikke at starte en flamewar eller andet - jeg prøver bare at se om der virkelig er så stor bias omkring terminalbrug.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 21:03

thj01 skrev:Jeg synes afstemningen er TÅBELIG - nej egentlig ikke afstemningen, men hvis man begynder at lave regler eller udleder noget af den.

Hvis man ønsker at fjerne friheden til at vælge, så vælger jeg jeg fra!

sorry min ven jeg er ikke helt med her, jeg syntes da at jeg ved at beskrive begge løsninger i guiden, netop giver folk muligheden for selv at vælge !


Jeg påtænker at lave en SUPER terminal guide - så folk bliver hjulpet maksimalt.

det vil jeg meget gerne hjælpe dig med, bare sig til !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 21:19

jeg synes at afstemningen er tåbelig, hvis man tror man kan finde ud af hvad der er det rigtige.

sorry min ven jeg er ikke helt med her, jeg syntes da netop at jeg ved at beskrive begge løsninger i guiden netop giver folk muligheden for selv at vælge !


Du gør netop det jeg synes er rigtigt - du vælger at yde support på den måde du vil.

GUI kan være lettest, men terminalen er altid smartest

For mig er det helt store problem at stort set al support jeg har fundet på nettet (f.eks. ubuntuforums.org) er med terminal løsning.

Min største anke mod den beslutning man har truffet på dette forum er at man fjerner diversiteten og tror at man hjælper nye ubuntu brugere. Men for mig at se er det som at tisse i bukserne på en frost dag. det varmer i starten, men bliver hurtigt MEGET ubehageligt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster