At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 26. mar 2007, 22:05

Hej.

Jeg bliver tit spurgt til råds af alle mulige folk angående køb af ny computer. Jeg er sikker på at mange af jer andre er i samme situation. For tiden plejer jeg at råde dem til at købe en nøgen pc, som jeg så installerer Ubuntu på for dem.

Jeg savner en netbutik der sælger maskiner med Ubuntu præinstalleret, som jeg kan henvise til med god samvittighed. Er der ikke andre herinde der har ønsket sig bare at kunne sige "Du skal bare gå ind på (xyz-computer).dk og købe én der"?

Derfor har jeg i længere tid fiflet med tanken om at starte et selskab til formålet og begynde at sælge computere med Ubuntu præinstalleret. Det skulle selvfølgelig gøres ordentligt og professionelt, med ordentlige reaktionstider i tilfælde af hardwarefejl og lignende. Og priserne skulle være rimelige; formålet er ikke at blive rige, men at sprede Ubuntu-kærlighed til folket. Den primære målgruppe ville nok ikke være nørder - for nørder vil sgu selv installere deres OS, det ved jeg i hvert fald at jeg selv vil - men "almindelige brugere".

Hvad synes folk herinde om den ide? Synes I også det er noget der mangler? Ville I anbefale det til folk I kender? Tror I det er værd at prøve? Er der nogen der vil være med?

Jonas

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Wrapper » 26. mar 2007, 22:24

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=367
^^ Tjek lige den tråd. Det handler om hvorfor det er så svært at sælge pc'er med linux præinstalleret...

Men jeg er helt IN for ideen.
Jeg er selv ved at starte virksomhed (skal bl.a. til møde hos SKAT imorgen, ang. start af firma), det jeg starter op er primært produktion af hjemmesider, serveropsætning og rådgivning. Men har fiflet lidt om ideen med at skulle sælge hardware. Men en ting er sikkert, jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at promovere Linux.

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 26. mar 2007, 23:16

Jeg har læst den blogpost (blogindlæg? blog...hvad siger man?) af sabdfl, og måske er jeg bare optimistisk, men jeg ser ingen hindringer der! :-)

Hvis man tænker på Apples "Hi, I'm a Mac - and I'm a PC"-kampagne, så passer samtlige deres argumenter jo lige så vel på GNU/Linux-systemer som på Macs. (Og det de reelt mener er jo også "Hi, I'm Mac OS - and I'm Windows", det kan de bare ikke sige fordi de ikke vil sagsøges af Microsoft.)

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf temba » 26. mar 2007, 23:38

Hold da op!

Jeg har akkurat haft møde med en ven omkring dette emne for 2 timer siden mht at starte et firma med salg af bestemte gnu/linux varianter på bærbare. K/Ubuntu, Fedora og (tør jeg sige det) SuSe var hoved varianter. At kunne yde support er et must for at styrke ikke-linux folks opfattelse af at gnu/linux er seriøs og samtidig vise at andre end Dell og M$ er spillere. Visse mulige begrænsinger er jeg også gjort opmærksom på.

I/du er velkommen til at skrive til mig hvis I vil brainstorme - f.eks via skype eller irc? Vi kan 'mødes' i morgen efter kl17.15 - så er jeg hjemme fra arbejde og pc'en tændt :)

Ikke fordi nogle kan/vil 'stjæle' ideen, men jeg foretrækker mere personligt kontakt fremfor et forum.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 27. mar 2007, 00:36

Temba: Fedt! Lad os endelig koordinere vores indsats. Som sagt, mit primære mål er ikke profit men at sprede fri software. Jeg har ikke headset for tiden, men irc er en mulighed. Og jeg ser du bor i København - det gør jeg også, så meatspace er også en mulighed.

Angående de forskellige distributioner: Jeg er meget ivrig efter at lave en webshop som (også) henvender sig til ikke-nørder. Og der vil det være problematisk hvis kunden er tvunget til at tage stilling til hvilken distribution de vil have på deres maskine, for enten skal de træffe beslutningen på intet grundlag (og så kan vi lige så godt lade være med at give dem valget), eller også skal vi først til at belære dem om forskellene, og så er det lige pludselig væsentligt mere kompliceret at købe en laptop fra os end fra Dell. Derfor var min tanke at fokusere på Ubuntu.

Jeg havde også tænkt på at installere nogle få pakker, som ikke er installeret out-of-the-box efter en straight Ubuntu-installation (for eksempel nogle gstreamer-plugins - og måske samba/nfs, så ikke brugeren bliver spurgt om dette første gang de forsøger at dele filer?) - bare for at gøre alt så enkelt og brugervenligt som muligt.

Menøhm, jo, jeg kontakter dig lige i morgen!

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf temba » 27. mar 2007, 12:37

Hej Jonasj,

har sendt dig en privat besked
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Wikzo » 27. mar 2007, 13:22

Jeg synes, det lyder som en fremragende idé. Vil helt klart anbefale jer, hvis I opretter en butik/side/eller hvad det nu bliver! :)

Eneste problem jeg umiddelbart kan komme på er support og garanti. Hvad gør man, hvis ens computer ikke virker, og I ikke kan rette det? Noget andet, jeg tror, der kan blive svært, er, at I skal sprede budskabet om Open Sources. Dette kan specielt blive svært ved programmer som MS Office, tror jeg, men jeg ønsker jer al held og lykke 8)
Billede

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf temba » 27. mar 2007, 14:07

Jeg er mere eller mindre enig med dig Wizko - support og garanti er en selvfølge. Garanti er der ikke noget at sige om, det er lovpligtigt - niveauet af garanti ordningen afhænger desværre også af leverandøren og det endelig hardware som tilbydes.

Support skal der også være - i hvilken omfang kan jeg endnu ikke besvare.

Free software og open source vil jeg tro bliver nævnt og omfattede på forskellige niveauer - igen, alt afhængig af de endelig beslutninger der tages. M$ Office er ikke det helt stor problem, f.eks kan CrossOver bruges og Cedega til spil.

Hvis der er andre som har flere input/ideer, er I velkommen. Det er ikke mit projekt - jeg vil blot være en del af den!
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 27. mar 2007, 14:59

Wikzo skrev:Vil helt klart anbefale jer, hvis I opretter en butik/side/eller hvad det nu bliver! :)

Fantastisk. Det er helt nødvendigt at folk vil det.

Wikzo skrev:Eneste problem jeg umiddelbart kan komme på er support og garanti. Hvad gør man, hvis ens computer ikke virker, og I ikke kan rette det?

Det vil være det samme som alle andre butikker - er der noget galt som ikke kan løses telefonisk, må maskinen sendes retur og repareres. Jeg kender ejeren af en lokal computerbutik/værksted, så måske kan vi lave noget samarbejde, så vi ikke selv behøver etablere et værksted. Alt det skal vi finde ud af.

Og jeg har det lidt som temba, jeg vil være en del af det her, men det behøver ikke at være mit eget private projekt. Jeg vil hellere have at det kommer til at føles som en del af det danske Ubuntu-community. Og alle der har idéer eller forslag eller synes vi gør et eller andet på en helt forkert måde er meget velkomne!

Longfield
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:13
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Longfield » 12. apr 2007, 09:17

At levere Ubuntu (eller lign.) sammen med de computere der i dag bliver solgt uden andet styresystem, er lige nu noget vi planlægger at forsøge (igen).
Hvis nogen i dette forum skulle have gode ideer desangående, må de meget gerne kontakte mig.

niels@shg.dk
Niels Stig Holde Langenge
Produktionschef
shg.dk A/S

muraena
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:35

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf muraena » 12. apr 2007, 11:02

Jeg synes det er ret interessant, hvis det kunne lade sig gøre at sælge Linux præinstalleret.

Du siger, Longfield, at i har prøvet det før. Hvad var grunden(e) til at i stoppede? Forventede folk måske noget andet end det de fik eller var der for meget support?

Mvh Mads

Longfield
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:13
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Longfield » 12. apr 2007, 20:53

Første gang (for et par år siden) sendte vi Knoppix ud sammen med de maskiner der ellers ville blive leveret uden styresystem.
Vi ydede dengang ikke support på denne Knoppix, og har, i fald vi beslutter at sende evt. en Ubuntu med, heller ikke intentioner om at yde support på denne.
Vi stoppede med at medsende Knoppix, bla. fordi udviklingen inden for hardware gik hurtigere end udviklingen inden for Knoppix. Der er ikke meget ved at medsende en cd med et styresystem, der kun understøtter halvdelen af hardwaren i maskinen.
Niels Stig Holde Langenge

Produktionschef

shg.dk A/S

Longfield
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:13
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Longfield » 17. apr 2007, 16:23

Ja, interessen har jo ikke været overvældene.
Nok een af grundene til at det aldrig var været nogen stor succes, at sælge computere med Linux præinstalleret.
Niels Stig Holde Langenge

Produktionschef

shg.dk A/S

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Ormen » 17. apr 2007, 17:15

Longfield skrev:Ja, interessen har jo ikke været overvældene.
Nok een af grundene til at det aldrig var været nogen stor succes, at sælge computere med Linux præinstalleret.


Der er vel ikke så meget i det andet end at i enten vedlægger en skive med Ubuntu eller også installerer det på samlede maskiner. Der er dog et par minusser set fra jeres side. Hvis der skal lægges en skive ved, så skal i enten brænde en fandens masse eller bestille en kasse fra Ubuntu. Dette giver en større eller mindre udgift, og da fortjenesten i forvejen ikke er for stor på HW salg, så skal det tjenes ind andre steder og der er vel kun at hæve priserne.
Hvad er jeres intentioner med at ville fremme kendskabet? For det er vel ikke bare for jeres blå øjnes skyld?
Forstå mig ret, jeg synes det er smukt at i overhovedet gider interessere jer for det, men jeg tror at hvis det skal kunne lykkes, så skal alle kunne tjene på det og være tjent med det!

Mit forslag må være, at på jeres shg maskiner, som nok er rimelig ens, der kan man lave et image til, som bare skal køres på uden det kræver den store aktive indsats.
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Longfield
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:13
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Longfield » 17. apr 2007, 19:08

Udgiften er minimal og giver ikke anledning til nogen prisstigninger på noget.
faktisk er det noget vi HAR besluttet at gøre, men mit indlæg her var også for lige at "lodde stemningen", som dog ikke har vakt den store begejstring, eller ideer.
Nej vi gør det ikke for nogens blå øjnes skyld.
En vægtig årsag til at vi vil gøre det, er at holde prisen nede på en "billigmaskine" (en computer kan sælges til under 2000 kr., og så er 600 kr for en Windowslicens pludselig mange penge) og samtidig give kunderne en mulighed for at kunne bruge maskinen med det samme, uden at presse dem ud i piratkopiering.
Niels Stig Holde Langenge

Produktionschef

shg.dk A/S

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster