3G mobil bredbånd

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf Jarlen » 14. dec 2008, 21:30

Hæhæh, nej, den kaster ikke ligefrem om sig med informative fejlmeddelelser, det krævede også noget surfen rundt før jeg fandt ud af at det var derfor den ikke fejlede (men stadig ikke virkede) hos mig. Desværre er det et lånt kort, og jeg kan ikke rigtigt tillade mig at slå koden fra :(
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf snigepige » 14. dec 2008, 21:36

Jarlen skrev:Hæhæh, nej, den kaster ikke ligefrem om sig med informative fejlmeddelelser, det krævede også noget surfen rundt før jeg fandt ud af at det var derfor den ikke fejlede (men stadig ikke virkede) hos mig. Desværre er det et lånt kort, og jeg kan ikke rigtigt tillade mig at slå koden fra :(


nu er den i hvert fald fra her. udgør det nogen risiko at den ikke er slået til?

(nu iøvrigt fra egen computer hurra!)
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf Jarlen » 14. dec 2008, 23:23

snigepige skrev:
Jarlen skrev:Hæhæh, nej, den kaster ikke ligefrem om sig med informative fejlmeddelelser, det krævede også noget surfen rundt før jeg fandt ud af at det var derfor den ikke fejlede (men stadig ikke virkede) hos mig. Desværre er det et lånt kort, og jeg kan ikke rigtigt tillade mig at slå koden fra :(


nu er den i hvert fald fra her. udgør det nogen risiko at den ikke er slået til?

(nu iøvrigt fra egen computer hurra!)


Well, i det omfang at folk kan gå på nettet hvis de stjæler din dongle, indtil du får ringet til teleselskabet og får spærret simkortet. Så det kan komme til at koste lidt hvis du ikke har et flatrate abbonnement, hvis din dongle bliver stjålet og du er lidt for langsom med at ringe til dit telefonselskab :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf snigepige » 14. dec 2008, 23:28

nå ok, jamen det går nok lige så :lol:
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


jupp
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. dec 2009, 10:39
IRC nickname: jupp

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf jupp » 23. dec 2009, 11:33

det skal lige siges at i ubuntu 9.10, har man ikke brug for værken vodafon eller wvida..
jeg er førstegangsbruger af linux, og de her forums er et must for at komme igang med dette o.s.
problemet opstod dog, hvor jeg kunne se at der var flere forskjellige problemstillinger ang 3g mobilt bredbånd. jeg læste og læste og knoklede løs uden held. helt indtil jeg fandt ud af at det hele bare er klikk klikk online.
eftersom jeg kommer fra windows os, er fremgangsmåden med 3g noget helt andet her i ubuntu9.10 (faktisk er opstillingen i linux meget mere ligetil en windows). men jeg brugte alligevel et par dage på at komme frem til at det er super nemt. i de her 'tråde' står der ikke hvilken udgave af ubuntu der bruges, selv om mange hentyder til 8.04(?).. jeg regnede blindt med at dette også gælder for 9.10...
meeeeen, til gengeld har al denne læsning fået mig ind i hvordan man bruger bla terminal, og jeg har fået et indblik i ubuntu's fordele...så det var alligevel godt for noget.
jeg er kommet til linux for at blive. det her er et fantastisk o.s. og jeg har allerede begyndt at anbefale det til mine windows venner.

Digger
Indlæg: 18
Tilmeldt: 10. jun 2009, 10:04
IRC nickname: Digger
Geografisk sted: Odense

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf Digger » 26. dec 2009, 08:27

jupp skrev:det skal lige siges at i ubuntu 9.10, har man ikke brug for værken vodafon eller wvida..
jeg er førstegangsbruger af linux, og de her forums er et must for at komme igang med dette o.s.
problemet opstod dog, hvor jeg kunne se at der var flere forskjellige problemstillinger ang 3g mobilt bredbånd. jeg læste og læste og knoklede løs uden held. helt indtil jeg fandt ud af at det hele bare er klikk klikk online.
eftersom jeg kommer fra windows os, er fremgangsmåden med 3g noget helt andet her i ubuntu9.10 (faktisk er opstillingen i linux meget mere ligetil en windows). men jeg brugte alligevel et par dage på at komme frem til at det er super nemt. i de her 'tråde' står der ikke hvilken udgave af ubuntu der bruges, selv om mange hentyder til 8.04(?).. jeg regnede blindt med at dette også gælder for 9.10...
meeeeen, til gengeld har al denne læsning fået mig ind i hvordan man bruger bla terminal, og jeg har fået et indblik i ubuntu's fordele...så det var alligevel godt for noget.
jeg er kommet til linux for at blive. det her er et fantastisk o.s. og jeg har allerede begyndt at anbefale det til mine windows venner.


Hey Jupp, kan du ikke beskrive hvad du har gjordt trin for trin for at få 3g til at virke?? Har prøvet med vodafone men kan ikke åbne programmet..

Digger
Digger on the road with Ubuntu!

eis
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. maj 2010, 18:17
IRC nickname: eis

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf eis » 15. maj 2010, 18:44

Hejsan

Ubuntu 10.04:

jeg havde det problem at jeg ikke kunne vælge 3g modemmet i wizarden for tilføjelse af ny mobil bredbånd.

Jeg har derfor haft fuld succes med at installere usb-modeswitch og usb-modeswitch-data
med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install usb-modeswitch usb-modeswitch-data

Hvorfor? fordi ubuntu således kan skifte mode på usb enheden. Således kan den håndtere at der både er en USB-lagerenhed og én 3G enhed på samme usb stik. På min laptop virkede det fint efter modeswitch installationen, er dog ikke sikker på usb-modeswitch-data er nødvendig men nu virker det i alle tilfælde.

Jeg installerede modeswitch, smækkede 3G-modemet i usb'en - kørte igennem wizarden under mobilt bredbånd og tilføj. Fremover virker det fint hvadenten det sidder i ved opstart eller sættes i ved behov.

Under Authetication method virker PAP indtil videre kun for mig, nogen erfaringer?
#########
EIS
#########

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: 3G mobil bredbånd

Indlægaf soundpartner » 15. maj 2010, 21:42

eis skrev:Hejsan

Ubuntu 10.04:

jeg havde det problem at jeg ikke kunne vælge 3g modemmet i wizarden for tilføjelse af ny mobil bredbånd.

Jeg har derfor haft fuld succes med at installere usb-modeswitch og usb-modeswitch-data
med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install usb-modeswitch usb-modeswitch-data

Hvorfor? fordi ubuntu således kan skifte mode på usb enheden. Således kan den håndtere at der både er en USB-lagerenhed og én 3G enhed på samme usb stik. På min laptop virkede det fint efter modeswitch installationen, er dog ikke sikker på usb-modeswitch-data er nødvendig men nu virker det i alle tilfælde.

Jeg installerede modeswitch, smækkede 3G-modemet i usb'en - kørte igennem wizarden under mobilt bredbånd og tilføj. Fremover virker det fint hvadenten det sidder i ved opstart eller sættes i ved behov.

Under Authetication method virker PAP indtil videre kun for mig, nogen erfaringer?


det scriptet gør er netop at installere nyeste version af disse pakker, og derefter opsætter scriptet så en forbindelse til den foretrukne udbyder og dette burde virke fint.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster