Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 12. mar 2008, 12:02

Bemærk: Guiden er sidst opdateret 04/04-2010

Billede

Jeg har godt nok selv savnet denne animation siden Compiz Fusion, og magic lamp er som udgangspunkt en ret ucharmerende erstatning.
Det hele kræver lidt tekst- og terminalarbejde, men er forholdsvist hurtigt overstået. Guiden forudsætter, at du har Compiz og CompizConfig Settings Manager installeret og fungerende.

Skift din window manager midlertidigt til Metacity ved at trykke alt+f2 og skrive

Kode: Vælg alt

metacity --replace


Tryk enter

Åbn Tilbehør/Terminal

Installer ghex2 ved at skrive:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ghex


Åbn /usr/lib/compiz/libanimation.so med ghex2 som root ved at skrive

Kode: Vælg alt

sudo ghex2 /usr/lib/compiz/libanimation.so


Du bliver nu præsenteret for et vindue med to bokse. Tryk ctrl+f med vinduet i fokus og skriv i det højre søgefelt

Kode: Vælg alt

magic_lamp_max_waves


Tryk herefter "Find næste" og tekstykket vil blive markeret med rødt. Umiddelbart efter den røde markering til højre vil der stå <min>3</min>. Ændr dette til <min>0</min>
Vælg Filer/Gem og derefter Afslut.

Åbn /usr/share/compiz/animation.xml med gedit som root ved at skrive

Kode: Vælg alt

sudo gedit /usr/share/compiz/animation.xml


Tryk ctrl+f med vinduet i fokus og, som før, skriv magic_lamp_max_waves

Scroll lidt nedad til du første gang finder tekststykket <min>3</min>. Igen, ændr det til <min>0</min>
Lige ovenover vil der stå <default>3</default>. Ændr dette til <default>0</default>

Vælg Filer/Gem og derefter Afslut.

Start CompizConfig Settings Manager ved at trykke alt+f2 og skrive

Kode: Vælg alt

ccsm


Tryk enter og du får et nyt vindue. Klik på knappen Animations og vælg fanen Minimize Animation. Dobbelt-klik på den forvalgte animation i boksen Animation Selection (den hedder som standard Zoom) og vælg i stedet Magic Lamp ved menuen Minimize Effect. I samme vindue kan du også ændre, hvor lang tid minimeringen skal vare - dette kan du selv eksperimentere med, men det er en god ide at gøre den lidt længere. Luk herefter CompizConfig Settings Manager.

Start Compiz igen ved at trykke alt+f2 og skrive

Kode: Vælg alt

compiz --replace


Tryk enter, og du burde nu have den mac-lignende animerings-effekt.

Hvis du ikke fremover skal bruge ghex2 til noget, kan du herefter afinstallere det igen ved at skrive

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove ghex


i Terminalen. Bemærk dog, at fremtidige opdateringer af Compiz kan overskrive ændringerne, hvilket vil resultere i, at de skal gøres om.

Guiden er snuppet fra Ubuntu Forums
Senest rettet af Kantastisk 4. apr 2010, 23:36, rettet i alt 10 gange.
dixi

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Klop » 20. sep 2008, 17:52

Når jeg åbner /usr/lib/compiz/libanimation.so med Ghex, får jeg blot en ti rækker med tal (se nedenstående). Nogen der har en ide om hvad der går galt?


Billede

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 21. sep 2008, 07:20

der er ikke noget galt, det er kode skrevet i hexadecimal :)

tryk ctrl+f, når du har vinduet åbent og skriv "magic_lamp_max_waves" i den højre boks i søgefeltet.

ret det, som søgemaskinen har fundet, ved at skrive i hovedvinduets højre boks.
dixi

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Klop » 21. sep 2008, 09:35

Super!! Så er guiden jo lige til.

Nu bliver det dog lidt tricky. Når jeg inde i Compizconfig manager, har ændret værdien inde i "animations", og vinget af i "enable animation". Går jeg såtilbage til oversigten. Herude er den ikke vinget af! Når jeg gør det, er den vinget af i ca 3 sek, hvorefter den den forsvinder og jeg har ingen fed mac effekt :cry: Er det ikke mystisk?

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 21. sep 2008, 16:54

bum, bum.

kører compiz som det skal i øvrigt på dit system?

går du ind i animations, vælger fanen minimize animation, vælger magic lamp i boksen animation selection og tjekker "Enable Animations"?

jeg kan se, at compiz-folket har ændret lidt i opsætningsmulighederne, så man nu ikke længere har den direkte mulighed for at sætte antallet af waves.

prøv også at ændre <default>3</default> til <default>0</default>, igen under filen /usr/share/compiz/animation.xml og kun i afsnittet magic_lamp_max_waves.

guiden er blevet lidt uddateret.
dixi

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Klop » 21. sep 2008, 18:22

Tak for den hurtige tilbagemelding
Ja mit compiz kører upåklageligt og "animation" er det eneste jeg ikke kan få lov til at vinge af.
Jeg kan dog svagt erindre at jeg for ca. et halv års tid siden rodede lidt med en focus animation, men den disablede jeg, og fik gendannet standardindstillingerne (via et lille klik på penslen til højre).
Jeg har nu prøvet at gendanne alle standardværdierne under "animation" i Compixconfig settings, geninstallere Ghex via synaptic og fulgt din guide til punkt og prikke. Desværre uden held.

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 21. sep 2008, 19:28

jeg kan ikke helt se, hvad der går galt, og jeg har ikke ekspertisen til at debugge compiz med dig :|

har du kunnet køre animations-plugin'et førhen?
kan det være, at du har plguin'et minimize effect slået til, og compiz blot ikke advarer herom? -hvis det er tilfældet, så slå det fra.

ellers har jeg ikke mange bud. du kan evt. prøve at geninstallere compiz, men det er et rent skud fra min side.
dixi

Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Klop » 5. feb 2009, 10:14

Nogen gange er jeg heldigvis lidt stædig og efter at jeg har opgraderet til 8.10 ville jeg lige gøre et ekstra forsøg for at få genie effekten til at virke.
Jeg har været omkring lidt forskellige guides og prøvet lidt forskellige ting. Nu virker det og det ser fedt fedt ud.

Så vidt jeg kan se er det eneste jeg manglede, at inde i Compizconfig settings manager, når man går ind under "animation" -minimize effekt". Under animation selection. Dobbelt klikker på "zoom" (er som default), ændre effekten til magic lamp -voila!

Ovenstående er jo egentlig indlysende, men der sidder måske et par stykker derude som følger guiderne lige så slavisk som mig :D

Endnu en gang tak for guiden!

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 5. feb 2009, 17:03

nå, var det bare det, der manglede. :)

ja, det er ikke altid til at regne ud, hvordan man kan læse tingene lidt forskelligt. Super at høre, at du fik det til at virke.
dixi

Sandiee
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. mar 2010, 20:43
IRC nickname: sandiee

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Sandiee » 31. mar 2010, 20:46

Jeg har fulgt guiden, men jeg havde ikke noget der hed CompizConfig under prefrences, og opgav.. Nu har jeg en stor sort boks omkring min dock.. Hvordan får jeg den væk? :(

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf Kantastisk » 4. apr 2010, 23:38

Sandiee skrev:Jeg har fulgt guiden, men jeg havde ikke noget der hed CompizConfig under prefrences, og opgav.. Nu har jeg en stor sort boks omkring min dock.. Hvordan får jeg den væk? :(


for blot at få din dock til at se normal ud, tryk alt+f2 og skriv

Kode: Vælg alt

compiz --replace


alternativt kan du prøve at følge min ændrede guide, så burde hele projektet kunne lykkedes for dig.
dixi

mnpent13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. apr 2010, 09:38

Re: Få den mac-lignende minimerings-animation tilbage!

Indlægaf mnpent13 » 16. apr 2010, 06:03

dette kan du selv eksperimentere med, men det er en god ide at gøre den lidt længere. Luk herefter CompizConfig Settings Manager. Lamp ved menuen Minimize Effect. I samme vindue kan du også ændre.








_________________________________
Sumopix Salg og rydning

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster