Jeg har godt nok selv savnet denne animation siden Compiz Fusion, og magic lamp er som udgangspunkt en ret ucharmerende erstatning.
Det hele kræver lidt tekst- og terminalarbejde, men er forholdsvist hurtigt overstået. Guiden forudsætter, at du har Compiz og CompizConfig Settings Manager installeret og fungerende.
Skift din window manager midlertidigt til Metacity ved at trykke alt+f2 og skrive
Kode: Vælg alt
metacity --replace
Tryk enter
Åbn Tilbehør/Terminal
Installer ghex2 ved at skrive:
sudo apt-get install ghex
Åbn /usr/lib/compiz/libanimation.so med ghex2 som root ved at skrive
sudo ghex2 /usr/lib/compiz/libanimation.so
Du bliver nu præsenteret for et vindue med to bokse. Tryk ctrl+f med vinduet i fokus og skriv i det højre søgefelt
magic_lamp_max_waves
Tryk herefter "Find næste" og tekstykket vil blive markeret med rødt. Umiddelbart efter den røde markering til højre vil der stå <min>3</min>. Ændr dette til <min>0</min>
Vælg Filer/Gem og derefter Afslut.
Åbn /usr/share/compiz/animation.xml med gedit som root ved at skrive
sudo gedit /usr/share/compiz/animation.xml
Tryk ctrl+f med vinduet i fokus og, som før, skriv magic_lamp_max_waves
Scroll lidt nedad til du første gang finder tekststykket <min>3</min>. Igen, ændr det til <min>0</min>
Lige ovenover vil der stå <default>3</default>. Ændr dette til <default>0</default>
Vælg Filer/Gem og derefter Afslut.
Start CompizConfig Settings Manager ved at trykke alt+f2 og skrive
ccsm
Tryk enter og du får et nyt vindue. Klik på knappen Animations og vælg fanen Minimize Animation. Dobbelt-klik på den forvalgte animation i boksen Animation Selection (den hedder som standard Zoom) og vælg i stedet Magic Lamp ved menuen Minimize Effect. I samme vindue kan du også ændre, hvor lang tid minimeringen skal vare - dette kan du selv eksperimentere med, men det er en god ide at gøre den lidt længere. Luk herefter CompizConfig Settings Manager.
Start Compiz igen ved at trykke alt+f2 og skrive
compiz --replace
Tryk enter, og du burde nu have den mac-lignende animerings-effekt.
Hvis du ikke fremover skal bruge ghex2 til noget, kan du herefter afinstallere det igen ved at skrive
sudo apt-get remove ghex
i Terminalen. Bemærk dog, at fremtidige opdateringer af Compiz kan overskrive ændringerne, hvilket vil resultere i, at de skal gøres om.
Guiden er snuppet fra Ubuntu Forums