Adgang til NAS ved hjælp af fstab

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
gerdm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 29. jan 2023, 12:01

Adgang til NAS ved hjælp af fstab

Indlægaf gerdm » 1. feb 2024, 17:28

Hej!
Jeg har arbejdet i version 18.04, og der var fin forbindelse til NAS'erne. Den vigtigste hed i "Andre steder": Volume_1 on dlink-564fdf-1.local (Volume_1 fordi den har 2 spejlede harddiske). Den forbindelse forsvandt jo ved opgradering til version 20, som andre også har oplevet. Jeg har forsøgt mig med samba uden held.

Så blev jeg gjort opmærksom på cifs - følgende opskrift:
I recently installed Ubuntu 20.04 LTS and took the following steps to successfully mount my Synology NAS in ~/etc/fstab. These steps were also taken in 18.04 LTS
In the NAS, I set up a share (such as Common_Files) and the users/passwords to access the share in the NAS
Then in terminal
sudo apt-get install cifs-utils
create the mount point:
sudo mkdir /media/NAS/Common_Files (or whatever you wish to call your share)
Identify the ip address of your NAS (in my case I set it to a fixed address in my router).
In fstab create the following line (replace n and nnn with the details of your ip address:
//192.168.n.nnn/Common_Files /media/NAS/Common_Files cifs username=your_user_name_in_NAS,password=your_password_in_NAS_share,rw,uid=1000,gid=500
To check that it mounts in termina sudo mount -a The share mounts cleanly on reboot.

Jeg har
1. sudo apt-get install cifs-utils (det har jeg gjort)
2. sudo mkdir /home/gerd/W-drev (det har jeg gjort)
(det svarer til : create the mount point: sudo mkdir /media/NAS/Common_Files (or whatever you wish to call your share))

Jeg vil nu lære at redigere i fstab. Hvordan gør jeg det?
Jeg skal ha' følgende ind i fstab: //192.168.0.134 /Home/gerd/W-drev cifs gerd,fister2005,rw,uid=1000,gid=500 ,
(hvis det er rigtigt skrevet i forhold til ovenstående opskrift? Og hvordan gør jeg? Konkret i Terminal.)

Nogen, der kan hjælpe?
Vh Gerd

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster