Jeg har et par udfordringer med min Ubuntu opsætning – dem prøver jeg lige at lave om til nogle spørgsmål .. beklager på forhånd for min mangel på at skrive det kort!!
Jeg har netop fået en ny SSD. Denne ville jeg gerne have installeret i samlingen af harddiske. Her har jeg lidt problemer med at holde styr på min Ubuntu/Linux opsætning, samt holde tungen lige i munden med hensyn til partitioneringen af harddiskene.
---
Opgradering?
Jeg tænker samtidig på at opgradere til 19.04 ”Disco” - som jeg kunne lægge ind som primære styresystem. Dette er kun en overvejelse, for 18.04LTS kørte rigtigt fint – men jeg har læst at mit AMD grafikkort (R9 280X) er bedre understøttet i 19.04.
Er Ubuntu 19.04 Disco klar til installation i dansk udgave?
---
Styr over harddiske + ny SSD til samlingen.
Jeg har en samling diske (en SSD, to HDD og en SSHD, af forskellige størrelse), som jeg gerne vil have til at fungere godt sammen med en ny SSD.
Der ligger en masterbootrecord på SSHD’en (tror jeg, at det var).
Men bootrækkefølgen ville jeg gerne bestemme via computerens (UEFI/BIOS) boot manager, hvis det ikke er noget bøvl. Dette mener jeg også, at jeg gør i forvejen. Men jeg ved ikke, hvor meget masterbootrecorden bestemmer i bootsekvensen?
Jeg tænker, at I gerne vil vide noget mere præcist (mere eller mindre præcist):
• SSD (250GB), som jeg booter på via BIOS/UEFI. Her ligger en Ubuntu 18.04LTS
• HDD (1TB) – Ældre sag, som blandt andet indeholder en Win7 og Ubuntu 10-11 stykker.
• SSHD (1TB) – Indeholder flere Ubuntu’er og en del data – både til Win og til Ubuntu.
• HDD (8TB) – Indeholder fotos og noget backup fra de andre diske. Denne sidder pt i en ICY Docking station (fint med mig!).
• SSD (1TB) – Ny disk.
Jeg håber, at det fremtidige setup bliver noget i stil med følgende:
• SSD (1TB) som indeholder styresystemet Ubuntu og min home, måske i separate partitioner.
• HDD (1TB) - den må hellere overleve, så jeg kunne boote Windows, ifald det bliver aktuelt.
• SSHD (1TB) – Tja, her kunne jeg have mine data, som ikke benyttes så ofte – videoer og lidt fotos.
• ICY BOX Docking station, med følgende to diske:
◦ SSD (250GB) – indtil videre for at kunne kopiere mine ting (gammel home og data)
◦ HDD (8TB) – stadig til fotos og backup.
(Endnu længere ude i fremtiden: Evt. nyt setup, hvor jeg installere styresystem (og kun disse) på 250GB SSD, og benytter den nye 1TB SSD til alle aktuelle data, inkl. home. Så skal jeg til at bytte diske rundt, så begge SSD’er bliver interne – den tid, den glæde.)
Men først skal jeg have kopieret de gamle ting til den nye 1TB SSD. Og have den partitioneret korrekt. Der tænker jeg, at det ”bare” er at sætte den i Docking stationen og gå i gang?
---
Partitionering
Jeg vil også gerne gøre processen med at opgradere lidt lettere for mig selv. Så jeg er mere sikker på, ikke at miste data eller andet, når jeg i fremtiden opgraderer min Ubuntu.
Det går måske ud på at flytte (eller placere) sin home folder? Men hvad sker der så med de ting, som man installerer undervejs – libraries, programmer, tweaks osv.?
Bør man holde styr over dette undervejs, så man kan se, hvad der er installeret, og hvad man vil tage med ind i næste version af Ubuntu?
Kan jeg bruge programmet ”Ubuntu Software” hertil?
Hvordan partitionerer jeg den nye 1TB SSD, så det også virker i fremtiden (altså uden at miste data ved opgraderinger)?
---
Spørgsmål
Jeg opremser lige spørgsmålene:
1. Er Ubuntu 19.04 Disco klar til installation i dansk udgave?
2. Hvem bestemmer boot sekvens: Er det masterbootrecord? Eller UEFI/BIOS?
3. Er det ”bare” at sætte min nye SSD (1TB) i Docking stationen, og så gøre den klar?
4. Bør man holde styr over installerede programmer, utilites og libraries undervejs, så man kan se, hvad der er installeret, og hvad man vil tage med ind i næste version af Ubuntu?
5. Hvordan partitionerer jeg den nye 1TB SSD, så det også virker i fremtiden (altså uden at miste data ved opgraderinger)?
Bedste hilsner
./Nick