Ubuntu 14.04 kerneloops - Linux 3.19.0-59-generic - suspend resume bug

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu 14.04 kerneloops - Linux 3.19.0-59-generic - suspend resume bug

Indlægaf lath » 27. maj 2016, 20:57

Jeg har en kerneloops (en fejl i kernen) for Linux 3.19.0-59-generic.

Det er AFAIK nyeste kerne automatisk installeret fra arkiverne.

Symptom
Efter at computeren er gået i hvile (suspend), så kommer skærmen - mere specifikt grafikkortet - ikke igen (resume). Selv ved tryk på reset knappen, eller holde tænd-sluk knappen inde i 4 sekunder og så genstarte virker heller ikke.

Workaround (midlertidlig løsning)
Sluk for strømmen - al strøm, ved laptops er det også batteriet -vent lidt og kold boot så - det virker, fordi at elektronikken nu har "glemt" at den er i hvile tilstand.

Det er tydeligt at jeg skal bruge den ældre version af kernen som virkede. I stedet for redigering via GRUB, ås er jeg mere til at lade pakkernes indbyggende installations og afinstallationsscript pille ved GRUB.
Det må være noget med at boote op i gammel kerne, fjerne nye kerne, og så pinne den gamle kerne, så den nyere kerne ikke installeres og aktiveres.

Jeg poster en løsning senere - andre må også godt skrive en løsning.

EDIT:
Løsningen er simpel: Kernen i version 4.4.0-22 er tilgængelig.
Bemærk at min (14.04) LTS kører med LTS Enablement Stack: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack

Du skal installere pakken:

Kode: Vælg alt

linux-generic-lts-xenial


Når du er genstartet så afinstaller pakken:

Kode: Vælg alt

linux-generic-lts-vivid

... samt afhængigheder:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get --assume-yes autoremove;sudo apt-get --assume-yes autoclean


/Lars
Vedhæftede filer
20160527_203321-linux_3.19.0-59-generic_kerneloops-supend_resume_bug_cut.png
20160527_203321-linux_3.19.0-59-generic_kerneloops-supend_resume_bug_cut.png (87.2 KiB) Vist 192 gange
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster