aplay --list-devices
**** Liste over PLAYBACK-hardwareenheder ****
lydkort 0: SB [HDA ATI SB], enhed 0: ALC269VB Analog [ALC269VB Analog]
Underenheder: 1/1
Underenhed #0: subdevice #0
lydkort 1: HDMI [HDA ATI HDMI], enhed 3: HDMI 0 [HDMI 0]
lydkort 2: CODEC [USB Audio CODEC], enhed 0: USB Audio [USB Audio]
Underenheder: 0/1
arecord --list-devices
**** Liste over CAPTURE-hardwareenheder ****
lydkort 0: SB [HDA ATI SB], enhed 0: ALC269VB Analog [ALC269VB Analog]
lydkort 2: CODEC [USB Audio CODEC], enhed 0: USB Audio [USB Audio]
Underenheder: 0/1
Problemet er nu at pingvinen detekterer kortet som vinden blæser. Så snart jeg stikke usbstikket i, dukker lydkortet op i puvucontrol, men med fra 15 til 3 valgmuligheder (incl. off). Nogle gange er output ikke med - så kan kortet formentlig kun bruges til at optage, for det nægter at give lyd fra sig. Jeg har set samme fænomen med andre kort, f.eks. Lexington Omega, og der lykkes det som regel ikke at få nogle fornuftige valgmuligheder. Det hjælper naturligvis ikke at bruge Jack, for der sker præcis det samme ... sjovt nok - hvis alsa ikke gider give Pulseaudio de rette oplysning, så få Jack dem heller ikke

Så jeg tror det er noget med at alsa ofte ikke finder et korts hardwareinfo?
Mit spørgsmål er: hvad gør man?
Det hjælper ikke at sige: Når du er så heldig at alsa finder alle kortets muligheder, så skynd dig at gemme med "alsactl store", for "alsactl restore" ser ikke ud at klare ærterne. Så problemet er stadig: Hvordan får man alsa til at finde alle kortets muligheder i første omgang, når nu alsa godt kan???
Man kan godt fifle rundt med det og slå forskellige lydkort on og off, lave /etc/inid.d/pulseaudio restart, hive usb-stikket ud og ind, ... Og så kan det hænde sig at virke ... måske!
Det her holder altså bare ikke! Hvis man skal samarbejde med musikere, dur det ikke at sige til dem: "Ja, lige i dag virker det ikke. Men der kommer en god løsning i morgen ...."