Jeg har fået nyt TV ... som kan vise billeder/videoklip, som ligger på min NAS-server
Via opsætningen af "UPnP medieserver" i NAS'en er det lykkes mig, at få TV'et til at vise disse mediefiler fra en forud defineret mappe på serveren.
NAS-serveren bruger jeg også til backup, hvorfor en stor del af de mediefiler, der er "interessante" i denne forbindelse ligger i en backup-mappe + i den mappe, som kan vises på TV'et.
Det er jo ikke særligt smart at fylde sin NAS-server med dobbelt-eksemplarer af store mediefiler
Derfor havde jeg planlagt at bruge kommandoen:
Kode: Vælg alt
cp -l /kildemappe/foto.jpg /destinationsmappe/foto.jpg
På den måde tænkte jeg at kunne udnytte den super-smarte funktion, som er indbygget i Ubuntus filsystem, at man kan have en fil liggende flere steder - og det samtidig/alligevel kun er 1 fil!
Men - men - men ... for at få kopieret filen (=oprettet hardlinket) logger jeg ind på NAS-serveren i en terminal via ssh.
Og ssh kender tilsyneladende ikke til denne parameter "-l"
Hvad gør man så?
Findes der et alternativ?
(Hvordan laver man et sådant hardlink i Nautilus, eller på anden måde "grafisk"?)
Er jeg nødtvunget til at lave originalfil og hard-link lokalt - og så "rsync'e" både fil og hardlink til NAS-serveren?
... vil det i øvrigt virke?