Hard-links på NAS-server

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
naucher
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Hard-links på NAS-server

Indlæg af naucher »

Hej forum

Jeg har fået nyt TV ... som kan vise billeder/videoklip, som ligger på min NAS-server :)

Via opsætningen af "UPnP medieserver" i NAS'en er det lykkes mig, at få TV'et til at vise disse mediefiler fra en forud defineret mappe på serveren. :)

NAS-serveren bruger jeg også til backup, hvorfor en stor del af de mediefiler, der er "interessante" i denne forbindelse ligger i en backup-mappe + i den mappe, som kan vises på TV'et.

Det er jo ikke særligt smart at fylde sin NAS-server med dobbelt-eksemplarer af store mediefiler :!:

Derfor havde jeg planlagt at bruge kommandoen:

Kode: Vælg alt

cp -l /kildemappe/foto.jpg /destinationsmappe/foto.jpg

På den måde tænkte jeg at kunne udnytte den super-smarte funktion, som er indbygget i Ubuntus filsystem, at man kan have en fil liggende flere steder - og det samtidig/alligevel kun er 1 fil!

Men - men - men ... for at få kopieret filen (=oprettet hardlinket) logger jeg ind på NAS-serveren i en terminal via ssh.
Og ssh kender tilsyneladende ikke til denne parameter "-l"

Hvad gør man så?
Findes der et alternativ?
(Hvordan laver man et sådant hardlink i Nautilus, eller på anden måde "grafisk"?)

Er jeg nødtvunget til at lave originalfil og hard-link lokalt - og så "rsync'e" både fil og hardlink til NAS-serveren?
... vil det i øvrigt virke?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hard-links på NAS-server

Indlæg af NickyThomassen »

De fleste NAS'er bruger et mere grundlæggende Linux-system end fx Ubuntu, hvor nogle af de funktioner man er vant til mangler. Det betyder at det ikke er ssh som laver en fejl, men derimod NAS'en.

Helt specifikt er det filsystemet som Ubuntu og de fleste andre Linux'er bruger som kan have flere "adgange" (inodes så vidt jeg husker) til en fil, og resultatet er ganske rigtigt som du skriver, at du får adgang til den samme fil flere gange uden at bruge mere plads. Prøv med ln (ln = link) i stedet for cp. For at lave et hard-link, altså ekstra adgang til en fil, skriver du bare:

Kode: Vælg alt

ln /kildemappe/foto.jpg /destinationsmappe/foto.jpg

Hvis du vil bruge ln til at lave symbolske, eller soft-links eller nogen gange kaldet genveje, så skal der bare et -s på efter ln. Bare husk at hårde links kun kan bruges indenfor den samme partition.