ubuntu 11.04 - yirkkk

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af thj01 »

Så kom dagen. Jeg skal starte på universitet til september og jeg tænkte NU måtte det være tid til at få styr på It'en i huset.

Så i løbet af i dag har jeg for første gang prøvet at installere fra USB disk - og det er godt nok smartere end at brænde og så tage det derfra - og hurtigere.

Men.....

Jeg kunne ikke placere mine partitioner (f.eks. /data ) hvor jeg ville under installationen, så det ville jeg gøre når jeg var færdig. Men det kan man heller ikke bare lige sådan gennem den grafiske brugerflade.

Mit Nvidia GT 200 kort nægtede i lang tid at fungere, men det fik jeg da knækket til sidst - men så forsvandt titellinierne i alle vinduer. bl.a fordi compiz lige tager nok overhånd.

Men jeg skal have styr på UNetBootin - for det virker sku smart - og usb disken bliver skam også lavet, men jeg er IKKE venner med dens opsætning. Når jeg bruger den spørger den efter hvor systemfilerne i windows biblioteket er henne *gys*. NÅ - det må jeg få kigget på!
HMMM hvad er erfaringen - BLIV VED LTS VERSIONEN.

Så nu installerer jeg 10.04 - for mit liv er forkort til at google resultater - for at finde ud af, at java trigger en eller anden absurd ting i nvidia driveren, så skidtet ikke virker. :(

Nå - Det har sikkert stået her før - men jeg kunne ikke dy mig.

Fik jeg sagt - Brug LTS, hvis du vil være på den helt sikre side ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af AJenbo »

Det er da ærveligt at du har problemer med installere 11.04
Underinstallationen burde du kunne have valg "Noget andet" og så selv sætte partitionerne op som du ville have dem.
Der er også flere GUI programmer, til at redigere fstab grafisk, i software centeret. Hvilken metode er du vand til?
Jeg er ikke sikker på hvad det er for et problem du har haft med grafikkortet og at det skulle involvere Java lyder mystisk, mig GeForce 460 virkede uden problemer. Jeg har heller ikke hørt noget liggende før.
Til at oprette live-USB-diske bruger jeg "Oprettelse af startdisk" som er i Ubuntu fra start, der kan dog være nogle små problemer med at oprette en startdisk med en anden version end den man køre.
Men det er vist værgen et spørgsmål eller en guide du har skrevet så jeg flytter det lige til off-topic.
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af bimsebasse »

Mange af de problemer er sikkert Unity-relaterede og kan omgås ved at logge ind i Ubuntu Classic. Jeg har selv et Nvidia GT200M grafikkort og mens det ikke fungerer perfekt i Natty så kører det Unity nogenlunde fejlfrit.

Men så også gerne at Canonical brugte mere tid på at hardware-kompatibilitet og generel stabilitet end flashy nye skrivebordsmiljøer. Det sidste trækker måske nogen nysgerrige newcomers til men det første får folk til at blive.

Man kan stadig partitionere under installationen så jeg ved ikke hvad er der gået galt med din USB-install der. Gparted er af en eller anden grund ikke længere installeret med Ubuntu men det kan jo hurtigt hentes (er der i en live session men bliver ikke installeret i en install).
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af AJenbo »

bimsebasse skrev:Man kan stadig partitionere under installationen så jeg ved ikke hvad er der gået galt med din USB-install der. Gparted er af en eller anden grund ikke længere installeret med Ubuntu men det kan jo hurtigt hentes (er der i en live session men bliver ikke installeret i en install).

Det har da vist altid været sådan at Gparted var på live men ikke blev installeret? Jeg er helt sikker på det tilbage til 9.10 men mener også det var sådan tilbage i 7.10
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af bimsebasse »

(Nok bare mig der husker galt. Har altid haft det men det er så fordi jeg altid selv har installeret det tilsyneladende :) )
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af AJenbo »

Gør jeg også, det var en af hoved årsagerne til at jeg begyndte at bruge Linux.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af thj01 »

Skal lige siges at jeg lever lykkeligt med 10.04'eren ;)

Og så blev jeg tøsesur!

Jeg havde partitioneret min HD før ved hjælp af systemrescue cd'en (GENIALT VÆRKTØJ), og ville bare lige have lov til at mounte dem under opsætningen, men ligegyldigt hvad jeg gjorde så nægtede installationsprogrammet at kalde min ntfs partition for andet end /windows - og den skal #¤%&/" hedde /xp.... sku.

Og jeg kunne ikke give mit /data drev sit navn - eller min backup harddisk navnet /backup. Og så blev jeg mere sur.

Og så forsvandt titellinierne på vinduerne, men de kom igen da jeg gik på ubuntu classic - men så forsvandt compis også og .......


Blev bare fornærmet og valgte at gå tilbage til mit gode gamle 10.04. 40 minutter og så var det tilrettet og installeret som jeg vil have det - dog uden libra office endnu - men det kommer.

angående java og Nvidia : https://bugs.launchpad.net/nvidia-drivers-ubuntu/+bug/791325

Jeg havde alle de fejl der blev beskrevet deri og jeg kunne også løse mine problemer halvvejst, men som de også skriver - det rammer ikke alle, men nogle får hele læsset i hovedet. Og her inklusiv mig gg.

Nå - men jeg har da fået nørdet i dag - og det var skønt på sin egen måde.

Men i skal ikke være kede af det på mine vegne - jeg lever lykkeligt med 10.04 og Gnome 2.0. Og jeg er bange for at jeg er meget enig med Linus i Xfce tankegangen. Jeg vil gerne have nogle af de smarte ting - men det er sku snart for smart. Og det nye interface er ..... ja.

Havde bare lige lyst til at dele min kamp og løsning. Ubuntu 10.04 LTS!

Ps - og så synes jeg faktisk at dette indlæg hører til i installation. for hvis nogen får samme 1. gangs oplevelse som mig, så er det nok godt, at man også kan læse at der findes udgaver af ubuntu der absolut ikke er klippestabile. Det har ihvertfald fået mig til anbefale LTS udgaver frem for nye frontløbere!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af lath »

@thj01

Held og lykke med Uni :)

... og jeg synes også at Ubuntu 11.04 er noget rå i kanterne - derudover er Unity bare ikke rigtig mig. Nå, nok om - det har jeg skrevet ret meget om i en anden tråd. Heldigvis er det sådan er der mange slags desktops for Linux/UNIX/BSD systemer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af bimsebasse »

thj01 skrev:Ps - og så synes jeg faktisk at dette indlæg hører til i installation. for hvis nogen får samme 1. gangs oplevelse som mig, så er det nok godt, at man også kan læse at der findes udgaver af ubuntu der absolut ikke er klippestabile. Det har ihvertfald fået mig til anbefale LTS udgaver frem for nye frontløbere!


Helt sikkert også det fornuftigeste. 11.04 virker ikke som den mest færdige og polerede Ubuntu nogensinde.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 - yirkkk

Indlæg af AJenbo »

10.04 fungere jo ikke særlig godt hvis man har et Intel 8xx grafikkort, som i den en af mine maskiner :twisted:
Skulle den ligge noget sted var det vel under guides.