Usb-Ubuntu
-
- IRC nickname: How to be me
Usb-Ubuntu
Jeg har down-Loadet Ubuntu til en usb-stik herfra
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
men når jeg genstarter kan jeg ikke se det?
er det fordi der også er andre filer på usb-en
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
men når jeg genstarter kan jeg ikke se det?
er det fordi der også er andre filer på usb-en
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Usb-Ubuntu
Du skal ikke bare lægge iso filen til en usb, den skal pakkes ud, konfigureres og der skal installeres en opstartsindlæser. Alt det kan du gøre med System-Administration-Oprettelse af Opstartsdisk.
-
AJenbo skrev:Du skal ikke bare lægge iso filen til en usb, den skal pakkes ud, konfigureres og der skal installeres en opstartsindlæser. Alt det kan du gøre med System-Administration-Oprettelse af Opstartsdisk.
det beskriver det link ikke noget om, det siger man er parat til at prøve det?
men man skal måske starte normalt op og åbne det derfra, skulle man ikke kunne se det under opstart?
-
- Admin
Nu skal jeg ikke kunne sige hvilken del af siden du læser, men den beskriver 3 metoder til at sætte det op med en USB pend.
Jeg ved ikke helt hvad det er du vil kunne se under opstart. Men når man vil starte op fra en USB skal man vælge det via ens BIOS, enten ved at ændre i opsætningen eller med et tryk på en knap under opstarten, det er forskelligt for hver computer så du bør nok kigge i manualen til maskinen/bundkortet.
- Windows med 8 trin om "Universal USB Installer"
- Mac med 12 trin om terminalen
- Ubuntu med 6 trin til den metode jeg beskrev.
Jeg ved ikke helt hvad det er du vil kunne se under opstart. Men når man vil starte op fra en USB skal man vælge det via ens BIOS, enten ved at ændre i opsætningen eller med et tryk på en knap under opstarten, det er forskelligt for hver computer så du bør nok kigge i manualen til maskinen/bundkortet.
-
jeg indstallerede den med Ubuntu som usb og så regnede jeg med jeg ville få valget at kunne se den når jeg starter pc-en og dermed også starte Ubuntu op fra usb-pinden, det syntes jeg ligesom linket lover?
-
- Admin
Hvis du har oprettet USB'en som beskrevet er den også klar, men om du kan finde ud af at få din computer til at vælge USB'en som opstarts disk er ikke noget Ubuntu kan garantere, for de har jo ikke lavet BIOS'en i din computer.
Der står faktisk kun at de fleste moderne computere understøtter det og at de ikke kan give dig nøjaktive instrukser fordi det variere fra computer til computer hvordan man gør (se manualen til din computer eller ring til support der hvor du har købt den).
De kommer også med nogle generelle instrukser til hvordan man gør ved de fleste computere:
Hvis du fortæller hvilken computer det er du forsøger at gøre det på kan vi måske hjælpe dig med at finde manualen online og se nøjagtig hvordan du skal gøre ved din maskine.
Der står faktisk kun at de fleste moderne computere understøtter det og at de ikke kan give dig nøjaktive instrukser fordi det variere fra computer til computer hvordan man gør (se manualen til din computer eller ring til support der hvor du har købt den).
De kommer også med nogle generelle instrukser til hvordan man gør ved de fleste computere:
2. If you're using a USB drive: Most newer computers can boot from USB. You should see a welcome screen prompting you to choose your language and giving you the option to install Ubuntu or try it from the CD.
If your computer does not automatically do so, you might need to edit the BIOS settings. Restart your computer, and watch for a message telling you which key to press to enter the BIOS setup. It will usually be one of F1, F2, DEL, ESC or F10. Press this key while your computer is booting to edit your BIOS settings.
You need to edit the Boot Order. Depending on your computer, and how your USB key was formatted, you should see an entry for 'removable drive' or 'USB media'. Move this to the top of the list to force the computer to attempt to boot from USB before booting from the hard disk. Save your changes and continue.
Hvis du fortæller hvilken computer det er du forsøger at gøre det på kan vi måske hjælpe dig med at finde manualen online og se nøjagtig hvordan du skal gøre ved din maskine.
-
skal lige prøve den på en medion mini-pc, den jeg sidder ved er en compaq presario cq70
-
- Admin
Jeg har søgt lidt rundt på compaqs hjemmeside men kan ikke finde oplysningerne der så der må du enten kigge i de papir der fulgte med maskinen eller kontakte compaq, jeg læser dog at det for HP maskiner er normalt at man trykker F10 for at vælge boot disk.
Så vidt jeg kan se skal man ved nogle Medion mini trykke F11 og ved andre F2.
Så vidt jeg kan se skal man ved nogle Medion mini trykke F11 og ved andre F2.
-
f8 for Medion og f9 for Compaq under opstart, men jeg kunne ikke finde ud af at tildele den plads til instalationen på medionen, nok noget med der var 4 partioner i forvejen og så manglede den et eller andet rot
det kører også noget langsomt, ved ikke lige om jeg ville anbefale det, det er meget nemmere fra en cd-rom
men medion-minien har bare ikke noget drev
det kører også noget langsomt, ved ikke lige om jeg ville anbefale det, det er meget nemmere fra en cd-rom
men medion-minien har bare ikke noget drev
-
- Admin
Root er den partition hvor systemet skal installeres ( stien er / ), er en maskine fra fabrikken sat op med 4 primære partitioner er det ikke muligt at tilføje flere, her bliver man nød til at slette en af partitionerne, der efter kan man oprette en udvidet partition og så vil der være plads til mindst 64 logiske partitioner. Det er ved at være meget typisk at fabrikanter af bærbare computere gør dette, og det er da lige før jeg begynder at få mistanke til at de gør det for at man ikke let skal kunne installere flere styre systemer på maskinerne.
Hvis du beskriver de 4 partitioner kan vil hjælpe med at forslå en du kan slette for at muliggøre installationen.
Hvis du beskriver de 4 partitioner kan vil hjælpe med at forslå en du kan slette for at muliggøre installationen.
-
ok men det må vente lidt
kan man ikke installere Ubuntu fra et download på harddisken?
kan man ikke installere Ubuntu fra et download på harddisken?
-
- Admin
Hvordan skal det forstået? Du må meget gerne prøve at forklare hvad det er du har og hvad du vil ende med når du stiller et spørgsmål, ellers er det meget svært at svare på. Alle installationer gøres jo fra det du har downloadet (ved mindre du har en original cd) og installeres på harddisken.
Hvis du har Windows, kan du installere inde fra Windows med Wubi. Wubi installationer har nogle begrænsninger og kan være skrøbelige over for opdateringer af opstarts elementer, så de er mest ment som en måde at prøve Ubuntu i en periode.
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
Hvis du har Windows, kan du installere inde fra Windows med Wubi. Wubi installationer har nogle begrænsninger og kan være skrøbelige over for opdateringer af opstarts elementer, så de er mest ment som en måde at prøve Ubuntu i en periode.
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/windows-installer
-
egentlig så sidder jeg og finder ud af nogle nemme måder at bringe Ubuntu ud i verden hvis jeg skulle støde på nogen der var interesseret
så for at følge op så tror jeg jeg overskriver med W7 på mini-Pcen og derefter lægger Ubuntu ved siden af, det virkede nemmere
ellers vender jeg tilbage
den der wubi-installer er den, hvis alt går godt, helt på højde med andre indstalleringmetoder
så for at følge op så tror jeg jeg overskriver med W7 på mini-Pcen og derefter lægger Ubuntu ved siden af, det virkede nemmere
ellers vender jeg tilbage
den der wubi-installer er den, hvis alt går godt, helt på højde med andre indstalleringmetoder
-
nå vi prøver alligevel
den skriver
/dev/sda
/dev/sda1 ntfs 105mb 35mb
/dev/sda2 ntf 297415mb 23141mb
/dev/sda3 ntf 21474mb 7120mb
/dev/sda4 ntf 1073mb 358mb
og hvis man trykker indstaller nu skriver den der ikke er defineret rodfilsystem, ret fra partitioneringsmenuen?
den skriver
/dev/sda
/dev/sda1 ntfs 105mb 35mb
/dev/sda2 ntf 297415mb 23141mb
/dev/sda3 ntf 21474mb 7120mb
/dev/sda4 ntf 1073mb 358mb
og hvis man trykker indstaller nu skriver den der ikke er defineret rodfilsystem, ret fra partitioneringsmenuen?
-
- Admin
Den skriver somsagt at der ikke er noget rodfilsystem da du ikke har oprettet en partition som Ubuntu skal installeres på, og du lander automatisk i den avanceret opsætning da der er blevet oprettet 4 primær partitioner fra fabrikken.
sda1: uden denne vil windows ikke kunne starte
sda2: dette er selve windows
sda3: jeg tror dette er recovery
sda4: jeg ved ikke hvad den kan være, muligvis nogle test værktøjer
Du kan vælge at slette sda3 eller sda4 (eller begge), hvis du vil være mere sikker på hvad de indeholder kan du starte ubuntu op fra usb'en og udforske partitionerne.
For at give mere plads til Ubuntu kan du ændre sda2 så den bruger mindre plads på drevet.
Der efter skal du oprette mindst en logisk ext4 partition som du sætter monteringspunket til / (rodfilsystemet), og en logisk linux-swap til 1,5 x RAM.
Du kan måske få lidt ud af at kigge på denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
En anden måde at gøre det, som måske ville være lidt lettere, er at starte på på usb'en og åbne system-administration-gparted. Slette de(n) partition du ikke syndes er nødvendig, og udvide den sidste partition til at optage den frie plads. Når den så er færdig vil du kunne installere som normalt uden at skulle opsætte partitionerne manuelt.
sda1: uden denne vil windows ikke kunne starte
sda2: dette er selve windows
sda3: jeg tror dette er recovery
sda4: jeg ved ikke hvad den kan være, muligvis nogle test værktøjer
Du kan vælge at slette sda3 eller sda4 (eller begge), hvis du vil være mere sikker på hvad de indeholder kan du starte ubuntu op fra usb'en og udforske partitionerne.
For at give mere plads til Ubuntu kan du ændre sda2 så den bruger mindre plads på drevet.
Der efter skal du oprette mindst en logisk ext4 partition som du sætter monteringspunket til / (rodfilsystemet), og en logisk linux-swap til 1,5 x RAM.
Du kan måske få lidt ud af at kigge på denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
En anden måde at gøre det, som måske ville være lidt lettere, er at starte på på usb'en og åbne system-administration-gparted. Slette de(n) partition du ikke syndes er nødvendig, og udvide den sidste partition til at optage den frie plads. Når den så er færdig vil du kunne installere som normalt uden at skulle opsætte partitionerne manuelt.