Trådløst med wicd

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Trådløst med wicd

Indlæg af NickyThomassen »

Hej folkens
For at få mere ud af den bærbare har jeg installeret xfce på maskinen.
Den bruger wicd til netværkshåndtering istedet for NetworkManager, og af en eller anden grund kan jeg ikke få det trådløse til at virke. I NetworkManager, med den samme kernel, virker netværket fint, altså både kablet, trådløst og hotswapping (den skifter til kablet netværk, når man kabler den), men i wicd kan jeg kun få det kablet til at virke.

Kortet er:

Kode: Vælg alt

05:03.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11b NIC (rev 01)

Selvom kortet virker med NetworkManager under den samme kernel har jeg ikke tjekket om det er aktivt under xfce, simpelthen fordi jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det.

Hilsen Nicky
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Trådløst med wicd

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Hej folkens
For at få mere ud af den bærbare har jeg installeret xfce på maskinen.
Den bruger wicd til netværkshåndtering istedet for NetworkManager, og af en eller anden grund kan jeg ikke få det trådløse til at virke. I NetworkManager, med den samme kernel, virker netværket fint, altså både kablet, trådløst og hotswapping (den skifter til kablet netværk, når man kabler den), men i wicd kan jeg kun få det kablet til at virke.

Kortet er:

05:03.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11b NIC (rev 01)

Selvom kortet virker med NetworkManager under den samme kernel har jeg ikke tjekket om det er aktivt under xfce, simpelthen fordi jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det.

Hilsen Nicky

Terminalkommandoer til at tjekke om dit trådløse netkort er aktivt
Kør kommandoen

iwconfig

min skriver for eksempel:
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11bgn ESSID:off/any
Mode:Managed Access Point: Not-Associated Tx-Power=20 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off

Hvis dit trådløse netkort ikke blev fundet af en device driver (hardwaren er det kerneudviklerne kalder UNCLAIMED) vil der kun stå no wireless extensiens ud for alle netværksinterface-navne.

Det netværksinterface, hvor der ikke står no wireless extensiens ud for er dit trådløse netværks interface-navn.
På min er det wlan0 - på din kan det være noget andet.

Du kan ud fra hvad iwconfig skriver se om dit trådløse netkort er slukket.
Hvis der står ESSID:off/any er dit trådløse netkort deaktiveret.

iwconfig kommandoen har masser af parametre der gør at du om nødvendigt kan styre dit WLAN kort.
iwlist kommandoen lister trådløse netværk der udsender deres SSID (netværksnavn).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Hej Lars
Mange tak for svaret.
Med iwconfig kunne jeg se at kortet var aktivt, men med Tx-Power på 0. Så efter at have bladret man-filen igennem satte jeg Tx-Power på auto, hvilket svarer til 20 dBm, og så virkede det!

Det havde jeg nok ikke sådan lige gennemskuet uden output'et fra dit trådløse netkort, så mange tak for hjælpen. Du ved vel ikke hvad Tx-Power er?, for af en eller anden grund kunne jeg ikke finde en beskrivelse i man'en eller på Google.

Hilsen Nicky
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Eller det vil sige, det står selvfølgelig i man-filen, men jeg forstår ikke hvad det rent praktisk betyder for netkortet:
For cards supporting multiple transmit powers, ...

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er styrken af de radio bølger kortet udsender. Jo laver du stiller den jo mindre strøm bruger den og forstyrre ikke andre sender så meget. Jo højere du stiller den jo bedre signal får du.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Dét forklarer jo ihvertfald hvorfor det ikke virker ved 0...
Tak for svaret :)

Hilsen Nicky
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Hej Lars
Mange tak for svaret.
Med iwconfig kunne jeg se at kortet var aktivt, men med Tx-Power på 0. Så efter at have bladret man-filen igennem satte jeg Tx-Power på auto, hvilket svarer til 20 dBm, og så virkede det!

Det havde jeg nok ikke sådan lige gennemskuet uden output'et fra dit trådløse netkort, så mange tak for hjælpen. Du ved vel ikke hvad Tx-Power er?, for af en eller anden grund kunne jeg ikke finde en beskrivelse i man'en eller på Google.

Hilsen Nicky

Tx betyder Transmit, og er sende-effekt styrken, der som standard angives i dBm, altså deci (d=1/10) af en Bel i forhold til 1 mW (m=milli =1 /1000, og 1 Watt er 1 Joule/sekund).

20 dBm er 100 mW = 0,1 Watt

Rx er recieve og er at modtage.

Din hændelse får mig til at spekulere i om rfkill i virkelighed bare sætter Tx til 0, når den slukker (kill) for radiosignaler (rf), og at rfkill aktivere en sender igen ved at sætte den til auto.

Jeg synes det virker sandsynligt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags