TitanusEramius skrev:Hej folkens
For at få mere ud af den bærbare har jeg installeret xfce på maskinen.
Den bruger wicd til netværkshåndtering istedet for NetworkManager, og af en eller anden grund kan jeg ikke få det trådløse til at virke. I NetworkManager, med den samme kernel, virker netværket fint, altså både kablet, trådløst og hotswapping (den skifter til kablet netværk, når man kabler den), men i wicd kan jeg kun få det kablet til at virke.
Kortet er:
Kode: Vælg alt
05:03.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413 802.11b NIC (rev 01)
Selvom kortet virker med NetworkManager under den samme kernel har jeg ikke tjekket om det er aktivt under xfce, simpelthen fordi jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det.
Hilsen Nicky
Terminalkommandoer til at tjekke om dit trådløse netkort er aktivtKør kommandoen
min skriver for eksempel:
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
wlan0 IEEE 802.11bgn ESSID:off/any
Mode:Managed Access Point: Not-Associated Tx-Power=20 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Hvis dit trådløse netkort ikke blev fundet af en device driver (hardwaren er det kerneudviklerne kalder UNCLAIMED) vil der kun stå
no wireless extensiens ud for alle netværksinterface-navne.
Det netværksinterface, hvor der ikke står
no wireless extensiens ud for er dit trådløse netværks interface-navn.
På min er det
wlan0 - på din kan det være noget andet.
Du kan ud fra hvad iwconfig skriver se om dit trådløse netkort er slukket.
Hvis der står
ESSID:off/any er dit trådløse netkort deaktiveret.
iwconfig kommandoen har masser af parametre der gør at du om nødvendigt kan styre dit WLAN kort.
iwlist kommandoen lister trådløse netværk der udsender deres SSID (netværksnavn).
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og
indlejede systemer, hvor indlejrede systemer
er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags