Overgang fra Windows 7 til Ubuntu 10.04 - Løst
-
- IRC nickname: wolffbrix
Overgang fra Windows 7 til Ubuntu 10.04 - Løst
Hej,
Jeg går med tanke om at skifte Windows 7 ud med Ubuntu, men så vil jeg gerne have den funktionalitet som jeg anvender dag til at virke på Ubuntu.
Idag benytter jeg Lord of the rings, lotro.
Kan den køre ordentlig i wine?
Outlook 2010, kan den med fordel erstattes af Evolution?
Access 2010, hvad kan den erstattes af?
Kan jeg få nogenlunde den samme funtkionalitet med Ubuntu, hvis ja hvordan skifter jeg så jeg får mine data med?
Hvis der er nogen der kan guide mig i overflytningen, så er mine Windows dage snart slut
Venligst
Michael
Jeg går med tanke om at skifte Windows 7 ud med Ubuntu, men så vil jeg gerne have den funktionalitet som jeg anvender dag til at virke på Ubuntu.
Kan jeg få nogenlunde den samme funtkionalitet med Ubuntu, hvis ja hvordan skifter jeg så jeg får mine data med?
Hvis der er nogen der kan guide mig i overflytningen, så er mine Windows dage snart slut
Venligst
Michael
Senest rettet af wolffbrix 12. okt 2010, 20:56, rettet i alt 1 gang.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Re: Overgang fra Windows 7 til Ubuntu 10.04
wolffbrix skrev:Hej,
Venligst
Michael
Thats the spirit
Men du kan med fordel bare installere Ubuntu i parallel med din Win7, så du får en glidende overgang, mens du vender dig til Ubuntu - og hvorfor egentlig smide Win7 ud, når det er en glimrende spillemaskine?
Det er sagt flere gange på dette forum, at Windows spil og programmer bør køres i Windows for at få det bedste udbytte. Her er Wine, Windows Emulatoren, en god men nogle gange dårligere nødløsning der måske - måske ikke - kan køre dit Lord of the Rings spil tilfredsstillende. Du kan slå de enkelt windows programmer op på WineHQ - f.eks. her. http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=4891, og se hvordan folk har testet dem under Wine.
Jeg tror de fleste vil kunne lide - eller i hvert fald finde sig i - OpenOffice, som erstatning for MS Office. Og Evolution i stedet for Outlook. Mht. overflytning af data vil du, efter at have installaret Ueuntu ved siden af din Win7 på harddisken, kunne se din Win 7 harddisk og data ved at klikke på "Steder" i menuen, og du vil stadig kunne bruge Win7. Du får valget mellem at køre Ubuntu eller Win7, når du tænder for maskinen.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Min holdning plejer at være, at er man afhængig af Windows-only programmer så er man afhængig af Windows og skal derfor ikke køre Linux....
Hvis det blot er et enkelt program så kan VirtualBox være løsningen. Men hvis det er flere forskellige så bliver det lidt træls at skulle skifte frem og tilbage hele tiden.
Hvis det blot er et enkelt program så kan VirtualBox være løsningen. Men hvis det er flere forskellige så bliver det lidt træls at skulle skifte frem og tilbage hele tiden.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
tuxx skrev:Min holdning plejer at være, at er man afhængig af Windows-only programmer så er man afhængig af Windows og skal derfor ikke køre Linux....
Min er, at vi i Ubuntu fællesskabet skal passe på ikke at sætte det for skrapt op med "enten Ubuntu eller Windows". Jeg vil have både i pose og sæk, hvis det er muligt.
tuxx skrev:Hvis det blot er et enkelt program så kan VirtualBox være løsningen. Men hvis det er flere forskellige så bliver det lidt træls at skulle skifte frem og tilbage hele tiden.
Næsten enig. Min arbejds Windows-pc, med flere programmer som jeg SKAL bruge, kører netop i en VirtualBox under Ubuntu 10.04. Og det kører jo fremragende. Men mine børn, der for det mest bruger Ubuntu, har nogle gode Windows spil som ikke kører helt så godt i VirtualBox. De har ikke noget imod at genstarte i Windows fra tid til anden.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg vil nu også anbefale en dualboot, så kan man stille og roligt finde ud af hvordan Ubuntu virker, og sidenhen slette Windows hvis Ubuntu opfylder ens behov.
Jeg havde selv spil i 7.10, som der skulle findes en løsning på før jeg skiftede, så en dualboot er en god og glidende overgang.
Jeg havde selv spil i 7.10, som der skulle findes en løsning på før jeg skiftede, så en dualboot er en god og glidende overgang.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
http://www.osalt.com/
Der kan du finde alternativer, personligt foretrækker jeg Thunderbird med sunbird stedet for evolutionen
Der kan du finde alternativer, personligt foretrækker jeg Thunderbird med sunbird stedet for evolutionen
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
ubuntuuser42 skrev:Min er, at vi i Ubuntu fællesskabet skal passe på ikke at sætte det for skrapt op med "enten Ubuntu eller Windows". Jeg vil have både i pose og sæk, hvis det er muligt.
Delvist enig. Det jeg egentlig mener er, at hvis man vil køre Linux med Windows software så har man valgt et forkert system.
Der har været en del posts på det sidste fra brugere som har installeret Ubuntu og helt naturligt (af en grund guderne må vide hvor kommer fra....) forventer og tror at de selvfølgelig kan installere og køre Windows-software som de plejer.
Selv er jeg nødt til dualboot med Windows pga. min iPhone (ja, det som virker i Linux, virker, men resten er Windows-only med faktor 1000000 ) og så har jeg et foto-manipuleringsprogram der udelukkende kører i Windows (ej heller Wine ordentlig), men ellers har jeg skiftet alt andet ud til Linux-software. Men kunne jeg, så havde jeg droppet alt Windows hvis muligt.
Det korte af det lange (det er vist for sent nu...), så må man forvente at skippe Windows-vanerne. Herunder spil. Det kører for det meste ikke ordentlig under Linux og det er generelt noget bras. Spil er og bliver Windows så længe der ikke er native-versioner.
Men kan man droppe spillene (konsol er vejen frem...) så er man rigtig godt på vej til et glad Linux-liv. Dvs. kvit Lord of the Rings og afprøv om Evolution kan erstatte Outlook (afhænger af hvad man bruger Outlook til..) Access aner jeg ikke hvad er, men da det lugter lidt af Office, så kan OpenOffice pakken måske?
Det er ikke for at være newbie-fjendsk, men jeg har selv været hele møllen igennem og hvis man konstant forsøger at være afhængig af Windows software _i_ Linux så kan man risikere en kronisk hovedpine. Så er det bedre og nemmere først som sidst bare at kvitte softwaren og/eller acceptere at være gift med Windows.
Som sagt, blot min holdning, ej den endegyldige sandhed.
// Martin | RLU # 131406
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
wolffbrix skrev:Hej,
Bemærk at det nok ikke lige bliver på den måde du er vant til - altså du forventer vel at Ubutnu er bedre end Windows siden du vil skifte, og dermed må det også være anderledes - nogle gange helt anderledes end i Windows. Det jeg skriver er at du ikke forvente at Ubuntu er en kopi af Windows, og at du derfor må indstille dig på at skulle lære en masse nyt.
Generelt kan Linux det samme som Windows, og i nogle tilfælde endnu mere.
wolffbrix skrev:Idag benytter jeg Lord of the rings, lotro.
Hvis vinden blæser fra den rigtige retning, det ikke lige regner der hvor du bor, men ellers alle andre steder i landet, Microsoft går konkurs i næste måned, og det bliver 20 grader celsius en dag i Februar måned.
Ok, overdrivelse fremmer forståelsen - jeg tror at du fik fat i det. Forvent ingenting, og føl dig heldig, hvis bare dele af programmet virker.
wolffbrix skrev:Outlook 2010, kan den med fordel erstattes af Evolution?
Evolution er ganske udmærket, men jeg foretrækker Mozilla Thunderbird.
wolffbrix skrev:Access 2010, hvad kan den erstattes af?
Access! - det er den værste gang database-software!
Det afhænger meget af hvordan du har designet din database.
Du skal have en database backend (altså en rigtig relationsdatabase).
Her har vi MariaDB (tidligere MySQL), den har også en række grafiske frontends - men du skal vide hvad du laver (kun for admins - ikke slutbrugere.
Der er også PostgreSQL der kan meget af det samme som Oracles database server.
De er begge Open Source og dermed gratis.
Frontend:
OpenOffice.org (OOo) Database med en gratis tilføjelse (Sun Report Builder) - kan lave rapporter, have indtastningsformularer
Kan du kode eller har folk der kan det, kan du også lave dit eget tillægssoftware til OOo
wolffbrix skrev:Kan jeg få nogenlunde den samme funtkionalitet med Ubuntu, hvis ja hvordan skifter jeg så jeg får mine data med?
Især for Acces til database + OOo database frontend tror jeg du kommer til at lave meget om.
wolffbrix skrev:Hvis der er nogen der kan guide mig i overflytningen, så er mine Windows dage snart slut
Realistisk set bør du tage det i små trin, så du opdager, hvor det kræver en ekstra indsats. Du bliver nødt til indsamle viden om, hvad du skal gøre.
Det er derfor dual-boot er så godt, så du kan teste software med real data, og se om det passer med dine krav til stabilitet, funktionalitet og øvrige krav.
Det gælder især, hvis du har en mindre virksomhed. Har du en mindre virksomhed kan du købe dig til betalt support hos f.eks o-biz (Jep, jeg kender Martin Pihl - ejeren). Jeg anbefaler dig stærkt til at få betalt support, hvis du har en virksomhed.
Alle os der giver dig support nu gør det frivilligt og ulønnet. Der er ingen garanti, hvis det går galt, selv om vi bestræber os på at svare så korrekt som muligt.
For mit eget vedkommende skiftede jeg først til Open Source programmer på Windows, og senere tog jeg så springet.
Her blev jeg nødt til at lære et nyt Desktop miljø - men programmerne kendte jeg i forvejen. Skiftet af programmer skete over 2 år, men sleve skiftet til Ubuntu var kun omkring 1 måned.
Det hjalp dog gevaldigt at jeg tidligere havde brugt Linux for sjov i 7 år. I de 7 år havde jeg en computer hvor jeg eksperimenterede med Linux styresystemer, og en anden computer hvor der var Windows på - den var min produktionsmaskine, hvor jeg arbejde seriøst på. Jeg bruge i de 7 år mest terminalen - som er et fantastisk værktøj - og slet ikke kan sammenlignes med DOS promten.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej,
Tak for alle de velmente råd. Jeg har rodet med Linux siden Red Hat 5.0 i 1998, da kørte jeg dualboot sammen med NT, fantastisk hovedpine
Jeg ved godt Linux/Ubuntu kan ikke sammenlignes én til én med Windows, eller noget andet.
Jeg prøver ikke at sammenligne en Ferrari med en Bugatti Veyon
Jeg ville bare hvilke høre programmer som kunne erstatte Outlook, og hvordan jeg overfører alle mine gemte/arkiverede e-mails fra windows til dette.
Cool med OpenOffice som kan erstatte Access, som bruges til ren database over vores bøger, DVD'er, musik og min søns lego samling.
Jeg vil prøve Gubi og se hvad der sker.
Tak og jeg vil holde tråden opdateret...
Michael
Tak for alle de velmente råd. Jeg har rodet med Linux siden Red Hat 5.0 i 1998, da kørte jeg dualboot sammen med NT, fantastisk hovedpine
Jeg ved godt Linux/Ubuntu kan ikke sammenlignes én til én med Windows, eller noget andet.
Jeg prøver ikke at sammenligne en Ferrari med en Bugatti Veyon
Jeg ville bare hvilke høre programmer som kunne erstatte Outlook, og hvordan jeg overfører alle mine gemte/arkiverede e-mails fra windows til dette.
Cool med OpenOffice som kan erstatte Access, som bruges til ren database over vores bøger, DVD'er, musik og min søns lego samling.
Jeg vil prøve Gubi og se hvad der sker.
Tak og jeg vil holde tråden opdateret...
Michael
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=91687wolffbrix skrev:Hej,
Michael
er et bud.
En anden mulighed, som jeg ikke har afprøvet, kunne være at installere Evolution i windows (http://www.dipconsultants.com/evolution/) og se, om den automatisk kan indlæse fra Outlook ved opsætning.
Hvis ja,så tage en backup, som kan tages med over i Ubuntu.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Hej stra,
Dit link ser spændende ud, det vil jeg prøve så snart wubi er oppe at køre.
god weekend og tak for de gode råd.
/Michael
Dit link ser spændende ud, det vil jeg prøve så snart wubi er oppe at køre.
god weekend og tak for de gode råd.
/Michael
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Med hensyn til at lave en slags collection manager (database) må jeg på det kraftigste anbefale gcstar. Du kan finde og installere den i softwarecentret eller installere med følgende kommando:
Den er måske ikke så fleksibel som at bygge din egen database men det er måske heller ikke nødvendigt i dit tilfælde. Det har en mængde default collection typer. Der er blandt andet for brætspil, bøger, tegneserier, film, musik, matchboxbiler (eller sådan noget), mønter, frimærker, tidsskrifter, vin og spil. Prøv at kikke på det.
Hvis du vil læse om et par alternativer til det formål kommer her et par links:
http://www.linux.com/archive/articles/127174
http://www.makeuseof.com/tag/4-open-sou ... ager-apps/
Og lidt flere muligheder: http://linuxappfinder.com/databases/collectionmanagers
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install gcstar
Den er måske ikke så fleksibel som at bygge din egen database men det er måske heller ikke nødvendigt i dit tilfælde. Det har en mængde default collection typer. Der er blandt andet for brætspil, bøger, tegneserier, film, musik, matchboxbiler (eller sådan noget), mønter, frimærker, tidsskrifter, vin og spil. Prøv at kikke på det.
Hvis du vil læse om et par alternativer til det formål kommer her et par links:
http://www.linux.com/archive/articles/127174
http://www.makeuseof.com/tag/4-open-sou ... ager-apps/
Og lidt flere muligheder: http://linuxappfinder.com/databases/collectionmanagers
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jeg skal lige, med hensyn til gcstar, tilføje at, dersom du er den lykkelige ejer af en android smartphone, så har du en app til den også (og så går jeg ud fra at der kan synkroniseres, men jeg har ikke kikket meget på det).
Læs mere på gcstar's hjemmeside: http://www.gcstar.org/
Læs mere på gcstar's hjemmeside: http://www.gcstar.org/
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
På grund af pm:
Jeg har ikke selv erfaring med at bruge kalender funktion i Thunderbird, der bruger jeg bare min android. Men jeg syndes Thunderbird er vasentlig beder ind evolution.
Mht at over føre data fra outlook så er der en guide under hjælp i ubuntu.
Jeg har ikke selv erfaring med at bruge kalender funktion i Thunderbird, der bruger jeg bare min android. Men jeg syndes Thunderbird er vasentlig beder ind evolution.
Mht at over føre data fra outlook så er der en guide under hjælp i ubuntu.
-
Så kører jeg wubi med 10.04.
Det var hårdt at installere, da mit broadcom grafikkort ikke aktiveres automatisk.
Men jeg fik installeret de manglende pakker uden net adgang, og nu kører den
Det var hårdt at installere, da mit broadcom grafikkort ikke aktiveres automatisk.
Men jeg fik installeret de manglende pakker uden net adgang, og nu kører den