wolffbrix skrev:Hej,
Jeg går med tanke om at skifte Windows 7 ud med Ubuntu, men så vil jeg gerne have den funktionalitet som jeg anvender dag til at virke på Ubuntu.
Bemærk at det nok ikke lige bliver på den måde du er vant til - altså du forventer vel at Ubutnu er bedre end Windows siden du vil skifte, og dermed må det også være anderledes - nogle gange helt anderledes end i Windows. Det jeg skriver er at du ikke forvente at Ubuntu er en kopi af Windows, og at du derfor må indstille dig på at skulle lære en masse nyt.
Generelt kan Linux det samme som Windows, og i nogle tilfælde endnu mere.
wolffbrix skrev:Idag benytter jeg Lord of the rings, lotro.
Kan den køre ordentlig i wine?
Hvis vinden blæser fra den rigtige retning, det ikke lige regner der hvor du bor, men ellers alle andre steder i landet, Microsoft går konkurs i næste måned, og det bliver 20 grader celsius en dag i Februar måned.
Ok, overdrivelse fremmer forståelsen - jeg tror at du fik fat i det.
Forvent ingenting, og føl dig heldig, hvis bare dele af programmet virker.wolffbrix skrev:Outlook 2010, kan den med fordel erstattes af Evolution?
Evolution er ganske udmærket, men jeg foretrækker Mozilla Thunderbird.
wolffbrix skrev:Access 2010, hvad kan den erstattes af?
Access!
![Shocked :shock:](./images/smilies/ubuntu/icon_eek.png)
- det er den værste gang database-software!
Det afhænger meget af hvordan du har designet din database.
Du skal have en database backend (altså en rigtig relationsdatabase).
Her har vi MariaDB (tidligere MySQL), den har også en række grafiske frontends - men du skal vide hvad du laver (kun for admins - ikke slutbrugere.
Der er også PostgreSQL der kan meget af det samme som Oracles database server.
De er begge Open Source og dermed gratis.
Frontend:
OpenOffice.org (OOo) Database med en gratis tilføjelse (
Sun Report Builder) - kan lave rapporter, have indtastningsformularer
Kan du kode eller har folk der kan det, kan du også lave dit eget tillægssoftware til OOo
wolffbrix skrev:Kan jeg få nogenlunde den samme funtkionalitet med Ubuntu, hvis ja hvordan skifter jeg så jeg får mine data med?
Især for Acces til database + OOo database frontend tror jeg du kommer til at lave meget om.
wolffbrix skrev:Hvis der er nogen der kan guide mig i overflytningen, så er mine Windows dage snart slut
![Smile :)](./images/smilies/ubuntu/icon_smile.png)
Realistisk set bør du tage det i små trin, så du opdager, hvor det kræver en ekstra indsats. Du bliver nødt til indsamle viden om, hvad du skal gøre.
Det er derfor dual-boot er så godt, så du kan teste software med real data, og se om det passer med dine krav til stabilitet, funktionalitet og øvrige krav.
Det gælder især, hvis du har en mindre virksomhed. Har du en mindre virksomhed kan du købe dig til betalt support hos f.eks o-biz (Jep, jeg kender Martin Pihl - ejeren). Jeg anbefaler dig stærkt til at få betalt support, hvis du har en virksomhed.
Alle os der giver dig support nu gør det frivilligt og ulønnet. Der er ingen garanti, hvis det går galt, selv om vi bestræber os på at svare så korrekt som muligt.
For mit eget vedkommende skiftede jeg først til Open Source programmer på Windows, og senere tog jeg så springet.
Her blev jeg nødt til at lære et nyt Desktop miljø - men programmerne kendte jeg i forvejen. Skiftet af programmer skete over 2 år, men sleve skiftet til Ubuntu var kun omkring 1 måned.
Det hjalp dog gevaldigt at jeg tidligere havde brugt Linux for sjov i 7 år. I de 7 år havde jeg en computer hvor jeg eksperimenterede med Linux styresystemer, og en anden computer hvor der var Windows på - den var min produktionsmaskine, hvor jeg arbejde seriøst på. Jeg bruge i de 7 år mest terminalen - som er et fantastisk værktøj - og slet ikke kan sammenlignes med DOS promten.
/Lars