ubuntu for dummies

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Ubuntu-newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. aug 2007, 19:55

ubuntu for dummies

Indlægaf Ubuntu-newbie » 22. aug 2007, 17:46

Hej,

Jeg har leget med ubuntu i et par uger nu. Der er stort set ikke noget der er lykkedes af det jeg har prøvet endnu. Jeg tænkte endda at jeg ville starte med noget nemt, såsom at installere et tema. Men jeg forstår det simpelthen ikke, jeg har prøvet at læse guides og downloade temaer, men jeg kan slet ikke få det til at virke. Det er ret svært for mig at forstå systemet, er der nogen der kan fortælle mig om der er en dummy guide et sted?

Eller måske bare hjælpe mig trin for trin med at installere et tema så jeg kan få min første succes oplevelse?

Mvh en dummy

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

ubuntu for dummies

Indlægaf Pihl » 22. aug 2007, 17:56

Hm, jeg forstår godt, at det kan være svært. Ikke så meget fordi, at det i sig selv er svært, men fordi det er anderledes end det du er vant til.

Hvis du ikke har problemer med at læse på engelsk, kan jeg virkelig anbefale bogen Ubuntu for Non-Geeks, som starter med A og slutter med Z (ikke å - den er jo ikke på dansk :P ). Den er inddelt i kapitler på en måde, så du let kan springe visse emner over, men også så du hurtigt kan slå op i et kapitel igen "nå ja, det var sådan man gjorde". Bogen er netop henvendt til sådan nogen som dig, som måske har lidt svært ved rigtigt at komme i gang med Ubuntu.

Hvis vi skal hjælpe dig med at installere et konkret tema, kan du så ikke give os et link til temaet, og også lige skridt-for-skridt forklare hvad du gør? For det er sikkert enten temaet, der er noget galt med, eller også gør du en ting forkert... En typisk fejl er at man prøver at installere et tema, som faktisk ikke er et tema, eller er en tar-fil, som indeholder flere temaer, og som derfor først skal pakkes ud.

Men lad os se på linket og fremgangsmådes, så kan vi se, hvad der går galt. ;)

Ubuntu-newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 6. aug 2007, 19:55

:)

Indlægaf Ubuntu-newbie » 22. aug 2007, 19:51

Lyder godt, den bog vil jeg lede efter!

Temaet tror jeg at jeg dropper indtil jeg får læst lidt mere om det forskellige. Det hele er lidt forvirrende. Så prøver jeg igen når jeg synes at have nok informationer...

Men mange tak for rådet om bogen, den lyder passende til mig :)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

ubuntu for dummies

Indlægaf Pihl » 22. aug 2007, 22:44

Det billigste sted jeg har set den, er hos eLounge til 197 kr + porto: http://www.elounge.com/pages/ProductDet ... ks=3000160

De har lige et par dages ekstra leveringstid end andre danske steder, men den skal nu nok komme frem.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ubuntu for dummies

Indlægaf Jimmyfj » 23. aug 2007, 01:25

Hvilken version af Ubuntu kører du med? Med forbehold for, at det er 7.04, og du gerne vil installere f.eks. et nyt tema kan du vælge mellem to måder at gøre dette på: Enten via System/Indstillinger/Tema, eller ved at installere Art-Manager gennem Programmer/Tilføj/Fjern/Andre.

Hent et GTK-2x, eller GTK-1x tema fra http://www.gnome-look.org.

Når du har fundet et tema du kan lide starter du Theme-manageren gennem:

System/Indstillinger/Tema. Når du har vinduet på skærmen klikker du på Installér og browser hen til den mappe du gemte den tar.gz fil du downloadede. Tema-manageren vil så installere temaet og enten spørge om du ønsker at anvende det nye tema, gør den ikke det klikker du på Tilpas i tema-manageren.

Her vil du så se en række faneblade øverst. Klik på dem hver især og vælg et af de punkter som er listet. Ændringerne vil blive vist med det samme.

Når du har valgt det tema du ønsker, lukker du bare manageren igen.

Ved at bruge System/Indstillinger/Tema kan du ændre farver på næsten alt, samt skifte ikon-temaet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 1 gæst