Fjerne Evolution

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
McCleod
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Fjerne Evolution

Indlæg af McCleod »

Warhawk skrev:Hejsa,

Jeg bruger heller ikke Evolution og har derfor fjernet programmet. Du skal være opmærksom på hvad du fjerner. Følgende pakker skal forblive i systemet - ellers fungerer meget andet ikke længere:
  • evolution-common
  • evolution-data-server-common
  • evolution-data-server

Jeg afprøvede det på en virtuel Ubuntu og fik fjernet evolution-common. Det virker tilsyneladende fint. Den efterlader kun filerne:
  • evolution-webcal
  • evolution-data-server-common
  • evolution-data-server

Det er ikke testet til bunds. Nogle inputs til det?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Det ser meget fornuftigt ud. Så vidt jeg husker var der noget som ikke fungere hos mig da jeg fjernede evolution-common, men jeg kan ikke længere huske det. Men hvis du ikke har problemer, så er Evolution fjernet.

Med hensyn til din diskussion med soundpartner vil jeg lige byde ind med følgende:
Selvfølgelig skal man ikke have alt muligt skrammel liggende, som man ikke bruger. Men i modsætning til Windows, hvor ubenyttet software er farligt, så udgør f.eks. Evolution ikke nogen sikkerhedsrisiko ved at være inaktiv og ubenyttet - medmindre der skulle være sikkerhedshuller i softwaren. Programmet bliver opdateret når der er opdateringer, takket være pakkesystemet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
McCleod
Geografisk sted: Sønderborg

Indlæg af McCleod »

Warhawk skrev:Det ser meget fornuftigt ud. Så vidt jeg husker var der noget som ikke fungere hos mig da jeg fjernede evolution-common, men jeg kan ikke længere huske det. Men hvis du ikke har problemer, så er Evolution fjernet.

:-)

så udgør f.eks. Evolution ikke nogen sikkerhedsrisiko ved at være inaktiv og ubenyttet - medmindre der skulle være sikkerhedshuller i softwaren.

Lige præcis. Og det ved man jo ikke om der skulle være, når man ikke benytter det. I øvrigt er opdateringer ikke en garanti for at softwaren er uden sikkerhedshuller:
http://www.computerworld.dk/art/52615/otte-aar-gammel-saarbarhed-i-linux-kernen-opdaget

Derfor fjerner jeg alt hvad der ikke bliver brugt - hvis der er huller i softwaren, så er der en risiko ved at have det på maskinen.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Jeg fjerner også alt hvad jeg ikke bruger, risiko eller ej. Sådan er jeg bare indrettet, hvad enten det er hus, bil, computer, værksted eller andet... der skal være orden, lean og gennemført 5S - jeg gider ikke løse ender, uanset hvor ubetydelige de så end er. Det er muligt det er en erhversskade jeg har pådraget mig - tilgengæld kan jeg og mine omgivelser så nyde at jeg ikke er et rodehovede :-)

Så man kan mene jeg bruger for meget tid på det når det ikke er nødvendigt - omvendt hvis jeg ikke gjorde ville jeg bruge endnu mere tid på at irritere mig over det :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server