Fjerne Evolution
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Fjerne Evolution
Er der nogen der har haft held med at fjerne Evolution fra Ubuntu?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fjerne Evolution
McCleod skrev:Er der nogen der har haft held med at fjerne Evolution fra Ubuntu?
det er jeg ret sikker på at du sagtens kan gøre (alt kan lade sig gøre, men alt er ikke lige smart at gøre), men det vil være meget meget svært da da evolution er en så integreret del af ubuntu at der er en hel del andre ting der så heller ikke vil fungere. f.eks er evolution integreret med topbaren på kryds og tværs med blandt-andet kalenderen, indicator-apletten samt ubuntu-desktop.
hvad er grunden til at du vil fjerne evolution
-
soundpartner skrev:hvad er grunden til at du vil fjerne evolution
Jeg bruger det ikke. Jeg vil ikke have noget installeret som jeg ikke bruger.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
evolution fylder kun 7.188 Kb (samt selvfølgelig mere, hvis du har mails og kalendere - det gælder kun selve programmet).
Hvis du vil se, hvilke konsekvenser det har at afinstallere, frem for at ignorere, programmet, så kan du køre flg. kommando (en simuleret afinstallering):
så har du et grundlag at tage stilling ud fra.
Hvis du vil se, hvilke konsekvenser det har at afinstallere, frem for at ignorere, programmet, så kan du køre flg. kommando (en simuleret afinstallering):
Kode: Vælg alt
sudo aptitude remove evolution -s
så har du et grundlag at tage stilling ud fra.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
McCleod skrev:soundpartner skrev:hvad er grunden til at du vil fjerne evolution
evolution fylder intet (under 10 kb så vidt jeg husker)
evolution sløver ikke systemet ved at være installeret.
mit bud er derfor at du bare fjerner iconet til evolution i menuen, og så glemmer at det er installeret.
husk at ubuntu er ikke windows. de der store tunge programmer der sløver systemet bare ved at være installeret de findes ikke rigtigt i linux
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Jeg bruger heller ikke Evolution og har derfor fjernet programmet. Du skal være opmærksom på hvad du fjerner. Følgende pakker skal forblive i systemet - ellers fungerer meget andet ikke længere:
Jeg bruger heller ikke Evolution og har derfor fjernet programmet. Du skal være opmærksom på hvad du fjerner. Følgende pakker skal forblive i systemet - ellers fungerer meget andet ikke længere:
- evolution-common
- evolution-data-server-common
- evolution-data-server
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
McCleod skrev:soundpartner skrev:hvad er grunden til at du vil fjerne evolution
Helt enig. Mindst muligt overflødigt sw.
Det ville være lækkert, hvis ubuntu havde et flueben som kunne markeres under installationen resulterende i af apps - så som officepakke - mail - dvd brænder osv osv ikke automatisk blev installeret. Men skulle vælges ved positivt tilvalg.
Derudover har jeg konsekvent i 1,5 år fjernet Evolution fra maskiner jeg har "leget" med uden problemer. (Uden problemer som jeg ved af! ;9 da jeg absolut ikke er nogen linux ørn)
Hvorfor fjerne Evolution... Fordi ligner et dårligt kopi af MS-outlook årgang 1997, samt ufleksibel og grim.
Bruger Thunderbird vel vidende, at den ikke kan helt det samme, men den opfylder mit behov.
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Jeg synes også, at Thunderbird klarer opgaven væsentligt bedre. Der er dog ikke kalenderfunktion i. Det bryder jeg mig heller ikke om. Jeg ved at der er nogle der bruger det, man jeg kan ikke se ideen med det...
- nu også uden signatur
-
poulb skrev:McCleod skrev:soundpartner skrev:hvad er grunden til at du vil fjerne evolution
Helt enig. Mindst muligt overflødigt sw.
Det ville være lækkert, hvis ubuntu havde et flueben som kunne markeres under installationen resulterende i af apps - så som officepakke - mail - dvd brænder osv osv ikke automatisk blev installeret. Men skulle vælges ved positivt tilvalg.
Derudover har jeg konsekvent i 1,5 år fjernet Evolution fra maskiner jeg har "leget" med uden problemer. (Uden problemer som jeg ved af! ;9 da jeg absolut ikke er nogen linux ørn)
Hvorfor fjerne Evolution... Fordi ligner et dårligt kopi af MS-outlook årgang 1997, samt ufleksibel og grim.
Bruger Thunderbird vel vidende, at den ikke kan helt det samme, men den opfylder mit behov.
nej det ville nok være den dummeste løsning. ubuntu er netop en distribution som indeholder hvad man skal bruge ca ud af boksen.
du kan sige hvad du vil om evolution men den er simpel, og den kan det der med mail og kallender. selv sværgede jeg netop i windows til outlook express i xp da jeg ikke syntes om alt det fancy crap der var i den "store outlook".
hvis du er så avanceret bruger at du vil have et andet mailprogram så må du også være voksen nok til at finde ud af at fjerne det du vil fjerne hvis ikke du bare kan ignorere at du har det.
ønsker du en distribution uden alskins ting installeret fra start så kan jeg anbefale gento. og nogle vil sikkert blive glad hvis jeg også nevner exerhebo hvor du netop får et helt rent system og så bare installere de ting du nu måtte have brug for
-
- Geografisk sted: Bjerringbro
grontoft skrev:Jeg synes også, at Thunderbird klarer opgaven væsentligt bedre. Der er dog ikke kalenderfunktion i. Det bryder jeg mig heller ikke om. Jeg ved at der er nogle der bruger det, man jeg kan ikke se ideen med det...
Kalender funktionen er nemt at installere i thunderbird .... find tilføjelsen "Lightning" og du har kalender i thunderbird ... den har jeg meget glæde af
/Henrik
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Ubuntu 20.04 64 bit
Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
-
soundpartner skrev:husk at ubuntu er ikke windows. de der store tunge programmer der sløver systemet bare ved at være installeret de findes ikke rigtigt i linux
Husk at alt software der er installeret udgør en sikkerhedsrisiko. Derfor bør man ikke have software installeret der ikke anvendes. Det er et spørgsmål om at fjerne sikkerhedsrisici.
Senest rettet af McCleod 18. jun 2010, 02:42, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
soundpartner skrev:nej det ville nok være den dummeste løsning. ubuntu er netop en distribution som indeholder hvad man skal bruge ca ud af boksen.
Baseret på de forkerte løsninger. Evolution er en crap-løsning efter min mening. Især er det en crap-løsning fordi den er så indsyltet i Gnome.
du kan sige hvad du vil om evolution men den er simpel, og den kan det der med mail og kallender. selv sværgede jeg netop i windows til outlook express i xp da jeg ikke syntes om alt det fancy crap der var i den "store outlook".
Men OE får man ingenting. Med Evolution får man lige så lidt. Hvorfor er Firefox med som standard-browser i Ubuntu i stedet for Epiphany, der er Gnomes egen, når Thunderbird er et tilvalg?
hvis du er så avanceret bruger at du vil have et andet mailprogram så må du også være voksen nok til at finde ud af at fjerne det du vil fjerne hvis ikke du bare kan ignorere at du har det.
Det har ikke noget med at være avanceret bruger at gøre. Det har noget at gøre med at vælge de rigtige løsninger første gang. Ubuntu sætter sig mellem 2 stole ved at vælge FF og Evolution. Det ville være lige så meget ved siden af, at vælge Epiphany og Thunderbird. Epiphany og Evolution er Gnomes egne programmer til hhv. web og mail. FF og TB er Mozilla's tilsvarende.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
McCleod skrev:soundpartner skrev:husk at ubuntu er ikke windows. de der store tunge programmer der sløver systemet bare ved at være installeret de findes ikke rigtigt i linux
Husk at alt software der er installeret udgør en sikkerhedsrisiko. Derfor bør man ikke have software installeret der ikke anvendes. Det er et spørgsmål om at fjerne sikkerhedsrisici.
sådan noget hø... ubuntu er ikke windows. i windows launches alle mulige små snedige programmer der kan alt muligt af sig selvog som kan udnyttes. i ubuntu fungerer tingne altså ikke på samme måde. et program der ikke er åbent er ikke et sikkerhedshuld. den største sikkerhedsrisiko på din linuxmaskine det er dig. det er dig selv der installerer skadelig software, og det er dig selv der fjerner softvare som som sådan ikke er beregnet til at blive fjernet. hvorfor bruger du overhovedet ubuntu? du ville være meget bedre tjent med en helt anden distro hvor du selv kan skabe dit eget system fra bunden
undskyld mig, men i det følgende der er du bare dum at høre på.
McCleod skrev:soundpartner skrev:nej det ville nok være den dummeste løsning. ubuntu er netop en distribution som indeholder hvad man skal bruge ca ud af boksen.
Baseret på de forkerte løsninger. Evolution er en crap-løsning efter min mening. Især er det en crap-løsning fordi den er så indsyltet i Gnome.
dette er din mening. jeg har jo så en anden.
Ubuntu bruger gnome. ubuntu bruger evolution. ubuntu og evolution integrerer fint, ser fint ud på min skærm, Evolution er simpel og nem at gå til, jeg kan hente mails, sende mails, har en fin kalender der arbejder fint sammen med min google-kalender og integrerer med ur/kalendertingen i min top-bar, evolution kan sortere min mail i 20-25 mapper alt efter afsender, hvilken konto den kommer til samt en masse andre parametre. jeg ønsker personligt ikke mere af mit mail/kalender program.
McCleod skrev:du kan sige hvad du vil om evolution men den er simpel, og den kan det der med mail og kallender. selv sværgede jeg netop i windows til outlook express i xp da jeg ikke syntes om alt det fancy crap der var i den "store outlook".
Men OE får man ingenting. Med Evolution får man lige så lidt. Hvorfor er Firefox med som standard-browser i Ubuntu i stedet for Epiphany, der er Gnomes egen, når Thunderbird er et tilvalg?
mit bud er at firefox er pt blandt de største browsers på markedet. firefox er åben og crossplatform og bedre end epiphany, og derfor bruger ubuntu firefox.
thunderbird er ikke nær så udbredt, og er i manges øjne ikke bedre... måske mere fancy, men ikke bedre
McCleod skrev:hvis du er så avanceret bruger at du vil have et andet mailprogram så må du også være voksen nok til at finde ud af at fjerne det du vil fjerne hvis ikke du bare kan ignorere at du har det.
Det har ikke noget med at være avanceret bruger at gøre. Det har noget at gøre med at vælge de rigtige løsninger første gang. Ubuntu sætter sig mellem 2 stole ved at vælge FF og Evolution. Det ville være lige så meget ved siden af, at vælge Epiphany og Thunderbird. Epiphany og Evolution er Gnomes egne programmer til hhv. web og mail. FF og TB er Mozilla's tilsvarende.
sådan noget hø... ubuntu bruger det software der er bedst til opgaven og nemmest at gå til for en ny bruger (og mest brugervenligt)
-
soundpartner skrev:McCleod skrev:Husk at alt software der er installeret udgør en sikkerhedsrisiko. Derfor bør man ikke have software installeret der ikke anvendes. Det er et spørgsmål om at fjerne sikkerhedsrisici.
sådan noget hø... ubuntu er ikke windows.
Det ændre ikke noget. Ubuntu er ikke perfekt. Hvorfor tror du at serverinstallationer bliver nedbarberet så kun det der er absolut nødvendigt for lov til at eksistere?
til at blive fjernet. hvorfor bruger du overhovedet ubuntu? du ville være meget bedre tjent med en helt anden distro hvor du selv kan skabe dit eget system fra bunden
Hvorfor gør du?
undskyld mig, men i det følgende der er du bare dum at høre på.
Ok. Det har du så været i hele denne tråd. Jeg synes at det er sørgeligt når ignoranter udtaler sig om noget de ikke ved tilstrækkeligt om. Ubuntu er ikke perfekt. Linux er ikke perfekt. Det super-sikre OS findes ikke. Og af den grund bør ikke-brugt software ikke findes på en maskine. Bare fordi du har set et lys og har fundet Ubuntu bedre end Windows er det ikke ensbetydende med at man så bare kan fylde på uden at tænke mere over det.
McCleod skrev:Baseret på de forkerte løsninger. Evolution er en crap-løsning efter min mening. Især er det en crap-løsning fordi den er så indsyltet i Gnome.
dette er din mening. jeg har jo så en anden.
Det bliver faktisk ikke mindre en crap-løsning af det. Et GUI der depender på en mailklient/kalender? Det er dårligt softwaredesign. Gnome er et fedt GUI. Det er simpelt og efterlader masser af real estate til brugeren. Det bør bare ikke depende på et brugerprogram.
thunderbird er ikke nær så udbredt, og er i manges øjne ikke bedre... måske mere fancy, men ikke bedre
FF kan tweakes på alle leder og kanter. Det er det der har gjort programmet så udbredt. TB har de samme muligheder. Og TB _er_ ganske udbredt. Især hos Linux-folket.
sådan noget hø... ubuntu bruger det software der er bedst til opgaven og nemmest at gå til for en ny bruger (og mest brugervenligt)
Nope. Ubuntu prøvet at være Windows, hvilket jeg personligt er ked af. Da jeg startede med 6.06LTS var Ubuntu en Debian der virkede ud af æsken. Nu er det en Windows-wannabee. Der kører en tråd på Version2 lige for tiden om det selv samme.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Nu er tråden vist ved at køre ud ad en tangent. Det, der startede som et spørgsmål om hvordan man kan fjerne evolution - og som allerede er løst - er ved at blive en holdningsdiskussion. Så hvis I vil fortsætte med det, så opret venligst en debattråd i OffTopic.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen