7zip, hvordan?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

7zip, hvordan?

Indlæg af buddig »

Hej,
jeg har installeret 7zip fra softwarecenter og skulle lige pakke nogle billeder, men kan ikke finde og åbne 7zip,
selv om det står under instalerede programmer.
Håber på hjælp her inden jeg åbner Windows, og laver det på gammeldags måde. :)

---------------------------------------------------------------------------------
Jeg fandt det - lagde billederne i en mappe i /pictures, højreklillede på mappen og næsten nederst stod compress... :)
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 7zip, hvordan?

Indlæg af AJenbo »

God du selv fik det løst. Det fungere ikke som selvstendigt program men udvider funktionaliteten i de eksisterede programmer til håndtering af komprimerede arkiver (arkivhåndteringen og nautilus). Hvis du i softwarecenteret går ind under arkivhåndteringen kan du se hvilket andre formater der kan installeres tilføjelser til at håndtere. Forsøger du at åbne et arkiv i [apt=file-roller]arkivhåndteringen[/apt] hvor du ikke har installeret den nødvendige tilføjelse vil den også selv forslå at tilføje den.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Der kan man bare se, jeg kendte ikke arkivhåndteringen - endnu en fed ting i Ubuntu. :)
Den kunne måske endda have "zippet" det, uden at jeg installerede 7zip.
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ja, dog ikke i .7z eller .lzma
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

7zip er et af de bedste formater der findes - selvom det næsten er irrelevant

Jeg kan huske i det gode gamle dage, hvor man pakkede med ARJ, når man var hardcore - for at spare en halv 1.44 Mb diskette. 7zip er lige så sej - men hvem gider med 2Tb diske ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
MaBoNi

Indlæg af MaBoNi »

thj01 skrev:7zip er et af de bedste formater der findes - selvom det næsten er irrelevant

Jeg kan huske i det gode gamle dage, hvor man pakkede med ARJ, når man var hardcore - for at spare en halv 1.44 Mb diskette. 7zip er lige så sej - men hvem gider med 2Tb diske ;)

Eller 90/90 Mbit internet ;-)
// MaBoNi- Helt ny Ubuntu mand, men ret godt tilfreds indtil videre....