Trådlås og grafik virker ikke i 11.04 :-(

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kao

Trådlås og grafik virker ikke i 11.04 :-(

Indlæg af kao »

Jeg har en acer emachine e625 med trådløs Broadcom 4315 som jeg glad og fro installerede 11.04 på.
Det kom jeg hurtigt til at fortryde - jeg kan under ingen omstændigheder få den fine nye menu system til at virke.
Der er nok så mange smarte grafik ting der skal flyde rundt på skærmen så min gamle maskine ikke understøtter det.
Jeg fik dog adgang til min maskine igen ved at vælge Ubuntu Klassik (uden effekter).
Så kunne jeg i det mindste kommunikere med min maskine igen.

Men ak - mit trådløs netværks kort virker ikke, det virkerde fint i 8 og 9, jeg havde en del problemer med at få det til at virke i 10, men denne gang er det nærmest uoverstigeligt - foreløbig har jeg brugt 10 timer og det er stadig enormt ustabilt og virker kun en gang imellem.

Lige nu er jeg ved at opgive - scrache min pc og finde min cd med version 10 frem igen og geninstallere det hele -
så nok en lørdag ser ud til at være spildt :-(

Så har du en broadcom netkort så drop at opgradere til 11 eller vent til det hele virker.
Pt. er status på deres version af eksterne driver at de godt ved at den er ustabil , men at det har lav prioritet.
Jeg prøvede også at compilere driveren fra broadcom som er en nyere version, men den virker ikke til min version af netkortet og jeg kunne heller ikke compilere uden fejl.

Så ak ak - jeg er temmelig skuffet over Ubuntu - det er en ommer !!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Trådlås og grafik virker ikke i 11.04 :-(

Indlæg af AJenbo »

Hvilket grafikkort har du?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

Er det ikke brodcom du skal være skuffet over?
kao

Indlæg af kao »

Jeg har :
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series]

Der er ingen tvivl om at brodcom er nogle slyngler der ikke laver deres arbejde godt nok , men de har i det mindste lavet en driver der virker under linux. Den er så propræiter og derfor i konflikt med Ubuntu.
Men det lykkedes trods alt at få den til at virke i både ubuntu 8,9 og 10.
Men nu kommer ubuntu så med en ny version og jeg må konstatere at min netkort pludselig ikke virker mere.
Det er noget man troede hørte til i windows verden, men nu har Ubuntu åbenbart taget de dårlige vaner til sig -
hvorfor hulen opdaterer de dres kerne så mit netkort ikke længere er understøttet.

Jeg har fjernet version 11 bwl-sys fra Ubuntu og geninstalleret version 10 og nu kan jeg starte min maskine , fjerne
ekstern driver og geninstallere den og så virker mit netkort indtil jeg rebooter min maskine så virker netkortet ikke igen.

Jeg har ikke engang nogen mulighed for at fortryde at jeg har installeret version 11.04, men må krybe til korset og scratch min pc og geninstallere version 10,04.

Det er sgu da surt ;.(

Jeg kan godt leve uden de fancy effekter på skærmen, fordi mit grafikkort ikke er særlig avanceret , men jeg har meget svørt ved at leve uden netkort !!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

De opgradere vel for at andre dele skal virke.
kao

Indlæg af kao »

Ja det er jo indlysende , jeg tror trods alt ikke at de opgraderer udelukkende for at drille mig.
Men vi bliver åbenbart ikke enige om hvilken politik der er den rigtige, så lad os konstatere at min forventning er
at jeg kan opgrader min computer og stadig få den til at virke, mens din åbenbart er at man bare skal købe en ny computer eller lade være med at opgradere.
Det er fint nok at være uenige om !

Men nu til det tekniske , for det undrer mig at jeg uden problemer lige nu kan gå ind i eksterne drivere og fjerne brodcom driveren, så kan jeg installere den igen og så virker mit netkort.
Men hvis jeg booter min maskine så virker det ikke mere.
Så på en eller anden måde får jeg temporært overskrevet en opsætning som bare ikke bliver kørt når jeg booter, hvordan finder jeg ud af hvad det er og kan jeg ikke på en eller anden måde få rettet min opstart så min driver virker hele tiden ?
kao

Indlæg af kao »

Jeg tror at det lykkedes nu.
Desværre har jeg rodet så meget rundt, så jeg ikke har det fulde overblik over løsningen.
Men til sidst afinstillerede jeg alt der havde med bcmwl-kernel-source og broadcom at gøre.
Så installerede jeg broadcom driver fra version 10.04 og geninstallerede som ekstern driver og nu tror jeg at det lykkedes at få driveren ind på plads.
Jeg har ihvetfald rebootet 5-6 gange , hvor netkortet hver gang er startet korrekt.
Så nu håber jeg at det holder sig stabilt så jeg slipper for at gå tilbage til version 10.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nej det mener jeg bestemte ikke, ofte er der heller ikke suport af den nyeste hardware, jeg køre selv med en bærbar fra 2005.

De prøver så vidt muligt at gør så både gamle og nye systemer fungere. Med Brodcom er du lidt uheldig da de nettop har droppet den gamle proprietær driver og den åbne de har lavet åbenbart ikke er helt på plads med alle modeller. At tilfældet så er det samme med dit ATI grafikkort er jo rigtig uheldigt.
Det ville være godt hvis du eventuelt under alpha/beta perioden kunne teste om dit hardware virker, det gør ofte at udviklerne får tid til at rette problemet så maskinen kommer til at køre med den endelige udgave, det er især en god ide med dit grafikkortet da det kun er driver fra fællesgabet.

Mht grafikkortet kan det også være det kan komme til at du hvis du installere beta driveren, det var jeg faktisk også nød til på min bærbar. Konsekvensen af gammelt hardware er at der er færre der har det og det der for bliver testede mindre.

Du kan installere beta driveren til grafikkortet med denne kommando.

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
kao

Indlæg af kao »

Ja min Acer Emachine har fordelen af at være meget billig (2500) , fungere fint og være næsten lydløs fordi der ikke er noget særlig avanceret grafikkort.
Jeg købte 3 ind til familien, datteren krævede dog at få installeret windows, mens både konen og jeg foretrak Ubuntu.
Og faktisk tog det kun kun ca. 1/2 time pr. pc at få Ubuntu 8 til at virke, mens datterens windows tog ca. 7 timer at få til at spille fordi den hele tiden skulle opdatere og reboote efter hver opdatering.
Så jeg har faktisk være temmelig glad for Ubuntu på denne maskine.
Ulempen ved maskinen er dog at understøttelse af både grafikkort og netkort er temmelig dårlig i linux sammenhæng.
Derfor var jeg egentlig forundret da det første gang lykkedes mig at få tingene til at spille, jeg tror dog nok at jeg oprindelig måtte ty til ndiswrapper for at få en grafik driver på plads, men det fungerede ellers fint.

Det er derfor det ærger mig at jeg pludselig får så mange problemer bare fordi jeg skal opgradere Ubuntu.
Nu ser installations tidsforbruget i forhold windows knap så overbevisende ud :-)

Jeg må indrømme at jeg aldrig har fået grafikkortet til at køre compiz i mere end 2d så har jeg mere eller mindre opgivet at arbejde mere med grafikkortet. og det er lang tid siden at jeg har kigget efter drivere. Jeg var tilfreds da jeg fik
opløsningen op på skærmens max opløsning.
Men jeg vil gerne hjælpe med at teste , jeg er dog bare ikke helt med på hvad du vil have mig til at gøre ?
Skal jeg hente en ATI grafik driver og prøve at se om jeg kan få unity til at køre ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu er vi ikke længere i en test fase, næste gang bliver fra 2. juni til mitten af august, det mest optimale er at man tester engang i staten af perioden, følger op på eventuelle fejl man indrapportere og så tjekker op igen i mod slutningen.

Alt der kræves for at teste er en usb på mindst 1GB (eller en cd), her overføre man så den seneste test iso, starter maskinen op og ser om man kan komme på wifi og at skærmen virker. Det kræver mest af alt tid. Hvis du har mulighed for at komme til København kunne du også deltage en en af vores Global Jams, hvor vi sider sammen og tester m.m. Jeg tror næste gang bliver i slutningen af september.

De kommandoer jeg skrev til at installere beta driveren var mest for at prøve at løse problemet med grafikkortet her og nu. Skal man indrapportere problemer med dem kan det godt blive lidt mere involveret. Hvis du installere dem skal du lige være klar over at de skal fjernes igen inden en eventuel opgradere til næste udgave af Ubuntu, det kan gøres med følgende kommando:

sudo apt-get install ppa-purge && sudo ppa-purge xorg-edgers
kao

Indlæg af kao »

Jeg har måtte konstatere at netkortet er alt , alt for ustabilt, det holder ikke mange timer af gangen før jeg skal gøre et eller andet for at genaktivere det.
Så nu må jeg den tunge vej og geninstallere min Ubuntu 10 og som tingene ser ud , så kommer jeg nok slet ikke på 11.
Det jeg har nået at se af denne version er temmelig skuffende.
At man mangler en rullebar og den er erstattet af en mærkelig lille flyer som næsten ikke er til at ramme , forstår jeg simpelthen ikke at det kan gå igennem alle instanser.
Jeg hader smarte designere og arkitekter der ødelægger en funktionalitet for at få noget de mener er æstetisk.
I min verden må funktionaliten komme før alt det andet.
Så meget tyder på at Ubuntu er på vej væk fra min verden og hvis disse uheldige tendenser eskalere yderligere så
må jeg til helt at se mig om efter en anden desktop løsning :-(
Men foreløbig går jeg tilbage til 10.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

kao skrev:Jeg har måtte konstatere at netkortet er alt , alt for ustabilt, det holder ikke mange timer af gangen før jeg skal gøre et eller andet for at genaktivere det.
Så nu må jeg den tunge vej og geninstallere min Ubuntu 10 og som tingene ser ud , så kommer jeg nok slet ikke på 11.
Det jeg har nået at se af denne version er temmelig skuffende.
At man mangler en rullebar og den er erstattet af en mærkelig lille flyer som næsten ikke er til at ramme , forstår jeg simpelthen ikke at det kan gå igennem alle instanser.
Jeg hader smarte designere og arkitekter der ødelægger en funktionalitet for at få noget de mener er æstetisk.
I min verden må funktionaliten komme før alt det andet.
Så meget tyder på at Ubuntu er på vej væk fra min verden og hvis disse uheldige tendenser eskalere yderligere så
må jeg til helt at se mig om efter en anden desktop løsning :-(
Men foreløbig går jeg tilbage til 10.

se der er vi meget forskellige.
jeg er super glad for unity og syntes det er langt mere funktionelt end det tidligere og så er det enda også en smule smukt at se på.
unity har stadig nogle små bugs, og der er ting som er nemmere med klassisk desktop, men netop derfor har du også muligheden for at vælge mellem de 2 ved logind. hvilket for mig er endnu et eksempel på at funktionalitet er sat over design, men at design stadig er vægtet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Mht. scrollbaren, når du flytter musen ud til den vil den poppe ud med en knap der er mindst lige så bred som den gamle, så det burde ikke være noget problem at ramme den med musen. Der ud over kan den afinstalleres.
kao

Indlæg af kao »

Ja men der kan du bare se , den sidste sætning løser jo alle problemer med den :-)
Jeg ved godt at der popper en bredere scrollbar op når man kører musen hen over, men det ændrer ikke på at man først skal finde punktet, vente på at scrolbaren dukker frem og så begynde at scrolle.
Alt i alt en noget langsommere og mere besværlig handling end hvis man bare havde ladet scrolbaren være synlig hele tiden.
Men det er bare min holdning, der er formentlig en hel masse andre der synes godt om det nye, så det glade budskab er
at man selv kan bestemme.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du mener problemet er løst kan du så ikke lige markere et indlæg som accepteret.