Kode: Vælg alt
sudo gedit /etc/hosts
Kode: Vælg alt
sudo gedit /etc/hosts
AJenbo skrev:Rediger netforbindelsen og set ipv4 til manuelt, indtast en fast ip. Sørg for at din ruter/dchp-server ikke tildeler den ip til andre maskiner, eventuelt ved at lægge ip'en uden for det space dchp serveren deler ud fra.
soundpartner skrev:eller sæt det op således at din router altid tildeler de samme adresser til maskinerne genkendt på deres mac-adresser.
dette sættes op inde i routerens konfiguration
og udfra hvad du siger, så antager jeg at det er her jeg kan reservere ip-adressen, så den ikke skifter. Vil bare checke en ekstra gang.Number of Dynamic DHCP Clients:1
Hardware Address Assigned IP Hostname Expires
xx:xx:xx:xx:xx:xx xxx.xxx.x.xxx ebbe-PC 13 Hours 5 Minutes Revoke Reserve
også låse ip-adressen inde i maskinen. Og hvis jeg låser ip-adressen inde i maskinen, vil det evt. lave en konflikt hvis en fremmed router bruger den ip-adresse til noget andet. Eller roder jeg rundt i det nu. I teorien bruger jeg kun unison når jeg er hjemme, så måske er det unødvendigt at prøve at låse de på maskinen.AJenbo skrev:Rediger netforbindelsen og set ipv4 til manuelt, indtast en fast ip. Sørg for at din ruter/dchp-server ikke tildeler den ip til andre maskiner, eventuelt ved at lægge ip'en uden for det space dchp serveren deler ud fra.
soundpartner skrev:nu vil du på din egen router altid få den samme adresse. hvad der sker på andre routere ude i byen er jo ligegyldigt i denne sammenhæng. det er adressen på dit hjemmenetværk der er interessant
AJenbo skrev:Der oprettes en ny forbindelse for hver ruter du kobler op med, så selv hvis du laver manuelt opsætning betyder det ikke noget for andre rutere.