Unison sync

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Unison sync

Indlæg af Toddvarg »

Jeg bruger unison at synkronisere mellom min laptop og desktop, og syns det fungerer perfekt til mit formål. Jeg synkroniserer kun bag routeren firewall. Det eneste jeg syns er et lite irritationsmoment er at jeg skal med jævne mellemrum ind og skrive maskinens nye ip-adressen i

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/hosts
da den forandrer sig og hindrer unison at oprette ssh forbindelse. Er der nogen måde at undgå at maskinens ip adresse forandre sig, og istedet er statisk.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Unison sync

Indlæg af AJenbo »

Rediger netforbindelsen og set ipv4 til manuelt, indtast en fast ip. Sørg for at din ruter/dchp-server ikke tildeler den ip til andre maskiner, eventuelt ved at lægge ip'en uden for det space dchp serveren deler ud fra.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Rediger netforbindelsen og set ipv4 til manuelt, indtast en fast ip. Sørg for at din ruter/dchp-server ikke tildeler den ip til andre maskiner, eventuelt ved at lægge ip'en uden for det space dchp serveren deler ud fra.

eller sæt det op således at din router altid tildeler de samme adresser til maskinerne genkendt på deres mac-adresser.
dette sættes op inde i routerens konfiguration
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:eller sæt det op således at din router altid tildeler de samme adresser til maskinerne genkendt på deres mac-adresser.
dette sættes op inde i routerens konfiguration

Jeg kan se inde på min router at jeg har noget der kaldes
Number of Dynamic DHCP Clients:1
Hardware Address Assigned IP Hostname Expires
xx:xx:xx:xx:xx:xx xxx.xxx.x.xxx ebbe-PC 13 Hours 5 Minutes Revoke Reserve
og udfra hvad du siger, så antager jeg at det er her jeg kan reservere ip-adressen, så den ikke skifter. Vil bare checke en ekstra gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Det er meget forskelligt fra router til router hvordan det gøres. Men det du er inde ved er formentlig en liste over tildelte adresser, og det ville give god mening at man der også kunne klikke og tildele en pe
rmanent adresse.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Efter at jeg har reserveret ip-adressen på routeren, gik den fra at skulle skiftes om 15 timer til at aldrig skiftes. Så det ser ud til at det fungerer. Dette kunne jeg også gøre med min laptop. Jeg antager at når laptoppen skal på mit eget net, vil den pr. automatik få tildelt den ip adresse af routeren. Hvad sker der når jeg skal på andre routere, får den da evt. tildelt en ny ip-adresse og når den kommer tilbage til egen router, den gamle ip-adressen igen. Eller skal jeg, som der står her
AJenbo skrev:Rediger netforbindelsen og set ipv4 til manuelt, indtast en fast ip. Sørg for at din ruter/dchp-server ikke tildeler den ip til andre maskiner, eventuelt ved at lægge ip'en uden for det space dchp serveren deler ud fra.
også låse ip-adressen inde i maskinen. Og hvis jeg låser ip-adressen inde i maskinen, vil det evt. lave en konflikt hvis en fremmed router bruger den ip-adresse til noget andet. Eller roder jeg rundt i det nu. I teorien bruger jeg kun unison når jeg er hjemme, så måske er det unødvendigt at prøve at låse de på maskinen.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

nu vil du på din egen router altid få den samme adresse. hvad der sker på andre routere ude i byen er jo ligegyldigt i denne sammenhæng. det er adressen på dit hjemmenetværk der er interessant

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

soundpartner skrev:nu vil du på din egen router altid få den samme adresse. hvad der sker på andre routere ude i byen er jo ligegyldigt i denne sammenhæng. det er adressen på dit hjemmenetværk der er interessant

Du har helt rett, og tak for all hjælp. Jeg markerer denne tråd som løst.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der oprettes en ny forbindelse for hver ruter du kobler op med, så selv hvis du laver manuelt opsætning betyder det ikke noget for andre rutere.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

AJenbo skrev:Der oprettes en ny forbindelse for hver ruter du kobler op med, så selv hvis du laver manuelt opsætning betyder det ikke noget for andre rutere.

Ok, tak for at klarificere det og tak for all hjælp og løsningsforslag. I gør en utorlig stor indsats her inde og det er en fornøjelse at være en del et sådant community.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja, ik' :)