Suns JAVA og Open JDK?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Suns JAVA og Open JDK?

Indlæg af birthe »

Jeg har installeret bl.a. Suns Java efter Trin for Trin guiden her:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Jeg troede så, at det indbyggede Open JDK blev fjernet, men det ser ud til at det stadig ligger på harddisken, her:
/etc/java-6-openjdk

Suns Java er der også, det ligger her:
/etc/java-6-sun

Jeg er bekymret for, at de to udgaver vil konflikte. Kan jeg fjerne Open JDK, eller har det ingen betydning?
Fra i morgen er jeg bortrejst, men er tilbage i næste uge.
mvh birthe
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Suns JAVA og Open JDK?

Indlæg af AJenbo »

Du kan se hvordan du installere Sun Java og bagefter fjerner Open JDK i denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/18/installation-af-java/

/etc er system indstillinger, bliver et program fjerne vil det normalt efterlade sine konfigurations filer. For også at fjerne konfigurations filerne skal du bruge purge i terminalen, eller markere dem til fuldstændig fjernelse i Synaptic.
I Synaptic kan du vælge status nederst til venstre og så vil du øverst til venstre kunne se en kategori med "Ikke installeret (tilbageblivende konfiguration)", det er programmer hvor kun selve programmet er blevet fjernet.
Er et program blevet fjernet vil det ikke kunne skabe konflikt og du har stadig dets indstillinger til hvis du skulle få lyst til at geninstallerer det på et senere tidspunkt. Vil du nulstille programmet eller er helt sikker på du ikke vil have konfigurationerne liggende kan du fjerne dem helt med Synaptic.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Den hurtigste løsning er denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#22

Jeg vil lige overveje om den kommando skal med i "trin for trin guiden", så nye brugere ikke ender med en konflikt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
birthe

Indlæg af birthe »

christian.arvai skrev:Den hurtigste løsning er denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#22

Jeg vil lige overveje om den kommando skal med i "trin for trin guiden", så nye brugere ikke ender med en konflikt.

Tak :) jeg har lige kørt kommandoen, men den siger at pakken OpenJDK ikke er installeret, så jeg må nok hellere lige fjerne den fuldstændigt med Synaptic, som AJenbo skriver i et svar. Her er terminalbeskeden:

birthe@birthe-MS-6714:~$ sudo apt-get remove --purge icedtea-6-jre-cacao icedtea6-plugin openjdk-6-dbg openjdk-6-demo openjdk-6-doc openjdk-6-jdk openjdk-6-jre openjdk-6-jre-headless openjdk-6-jre-lib openjdk-6-source sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo apt-get install sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin && sudo update-alternatives --config java && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
[sudo] password for birthe:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Pakken icedtea-6-jre-cacao er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken icedtea6-plugin er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken openjdk-6-dbg er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken openjdk-6-demo er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken openjdk-6-doc er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken openjdk-6-jdk er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Pakken openjdk-6-source er ikke installeret, så den afinstalleres ikke
Nogle pakker kunne ikke installeres. Det kan betyde at du har ønsket
en umulig situation eller bruger den ustabile distribution, hvor enkelte
pakker endnu ikke er lavet eller gjort tilgængelige.
Følgende oplysninger kan hjælpe dig med at klare situationen:

Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
openjdk-6-jre-headless : Afhængigheder: openjdk-6-jre-lib (>= 6b20-1.9.7-0ubuntu1) men den bliver ikke installeret
Anbefalede: icedtea-6-jre-cacao (= 6b20-1.9.7-0ubuntu1) men den bliver ikke installeret
E: Ødelagte pakker
birthe@birthe-MS-6714:~$

Hvad betyder mon "E:Ødelagte pakker"?

Jeg tror jeg har fundet ud af, hvad "ødelagte pakker" betyder. Det er nok fordi, jeg installerede Suns Java uden at fjerne OpenJDK først.
Jeg tjekkede i Softwarecenter, og da lå OpenJDK der stadig, så jeg fjernede den fuldstændig via Softwarecenter, og nu er den væk under /etc/java-6-openjdk
:)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

det ser ud til at du stadig har en rest tilbage, prøv at fjerne openjdk-6-jre-headless, søg eventuelt efter openjdk og icedtea og fjern eventuelle tilbageværende pakker.
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Du kan se hvordan du installere Sun Java og bagefter fjerner Open JDK i denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/18/installation-af-java/

/etc er system indstillinger, bliver et program fjerne vil det normalt efterlade sine konfigurations filer. For også at fjerne konfigurations filerne skal du bruge purge i terminalen, eller markere dem til fuldstændig fjernelse i Synaptic.
I Synaptic kan du vælge status nederst til venstre og så vil du øverst til venstre kunne se en kategori med "Ikke installeret (tilbageblivende konfiguration)", det er programmer hvor kun selve programmet er blevet fjernet.
Er et program blevet fjernet vil det ikke kunne skabe konflikt og du har stadig dets indstillinger til hvis du skulle få lyst til at geninstallerer det på et senere tidspunkt. Vil du nulstille programmet eller er helt sikker på du ikke vil have konfigurationerne liggende kan du fjerne dem helt med Synaptic.

Tak for oplysningen og hjælpen. I Synaptic kunne jeg kun markere til installation, men den lå stadig under Filsystem. Så tjekkede jeg i Softwarecenter, og der kunne jeg markere til fjern. Og nu er den væk under Filsystem :)
birthe

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:det ser ud til at du stadig har en rest tilbage, prøv at fjerne openjdk-6-jre-headless, søg eventuelt efter openjdk og icedtea og fjern eventuelle tilbageværende pakker.

Det har jeg gjort via Softwarecenter. Den er helt væk nu :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

birthe skrev:
AJenbo skrev:det ser ud til at du stadig har en rest tilbage, prøv at fjerne openjdk-6-jre-headless, søg eventuelt efter openjdk og icedtea og fjern eventuelle tilbageværende pakker.

Det har jeg gjort via Softwarecenter. Den er helt væk nu :)

hej birthe og velkommen til.
generelt så roder du alt for meget seder hvor du burde holde dig fra. Dette baserer jeg både på denne tråd, mensyntes gså jeg har ligt mærke til det i andre.
ubuntu er ikke windows, og de skal du huske. derfor kan du ikke bruge meget af din generelle viden om din computer da det simpelt hen fungerer anderledes i ubuntu.

en af tingene er pakkearkiverne. man installerer så vidt muligt aldrig noget selv, men gør det via pakkearkiverne.

en anden ting er "filsystemet" ALT der befinder sig uden for din egen hjemmemappe det tilhører ikke dig, men systemet.
Som bruger har du sjældent brug for at gøre noget som helst uden for din egen hjemmemappe, og piller du så risikerer du katastrofale følger.
de opsætningsfilder der påvirker dig, og som du kunne have normal grund til at pille i burde ligge i din hjemmemappe
Der er enkelte undtagelser det ved jeg, men generelt så skal man virkelig tænke sig om og vide hvad man laver hvis man piller uden for /home

Det at du har fjernet noget og at der stadig ligger et par filer fra det er absolut ikke en dårlig ting, og generelt skal du ikke slette sådanne filer manuelt med mindre du ved hvad du laver, og selv om jeg er ganske rutineret linuxbruger, så ved jeg det ikke altid selv, så jeg ville tvivle på at du havde det anderledes.

Ovenstående er ment som et godt råd. hold dig væk fra ting der ikke ligger i din hjemmemappe, og glæd dig over at tingene virker og virker en del bedre end andre os. så har du mere tid til at hygge dig, og færre bekymringer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede