Patrion til dualboot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Patrion til dualboot

Indlæg af AJenbo »

Lidt: https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows
Jeg kan oplyse at du har GRUB2, så kan du springe lidt af det over.

Jeg regner med at skrive en dansk guide engang i aften, min kommer kun til at handle om grub2 og bliver der for lidt mindre rodet.

Kan du ikke åbne /boot/grub/grub.cfg og vise mig hvad du har mellem disse 2 linjer

Kode: Vælg alt

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

Har du prøvet at se i din manual eller ringe til support for computere for at se om der er en måde man kan slippe uden om den recovery tinges?
bkg
IRC nickname: carl

Indlæg af bkg »

Her kommer lige indhold fra boot/grub :

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Windows Vista (loader) (on /dev/sda4)" {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(hd0,msdos4)'
search --no-floppy --fs-uuid --set 844470ee4470e3f8
chainloader +1
}
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

Og nej, jeg har kun hentet support her.

Jeg tror lige jeg venter og ser din how-to-du, inden jeg går vidre.

Carl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, det ser ud til at problemet er at der ikke er nogen bootloader på Windows partitionen og det du starter er recovery og ikke den normale Windows. Det kan du muligvis fikse ved at køre en reparation fra windows dvd'en (eller geninstallere windows) og der efter geninstallere grub og køre update-grub.
Hvis du vælger at geninstallere Windows ville jeg næsten råde dig til helt at formatere (husk backup) og her efter installere, det vil give det bedste resultat.
bkg

Indlæg af bkg »

Jeg vil forsøge mig med windows-cd`en. Fik du skrevet en en dansk guide til grub2 ? -den var nok rar at have printet ud inden jeg starter.

Carl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det tog lidt længere tid end jeg regnede med da jeg både skulle have installeret Ubuntu og Windows på en virtuel maskine, og undervejs opdagede at mit dvd-drev ikke længere kunne læse dvd'er, men nu kan du finde guiden her:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/

Er er vad du skal gøre med Windows installations cd'en, start maskin op fra den, tryk næste, tryk Reparer computeren, tryk næste, her efter vil den nok mælde at den ikke kan finde en installation, det skal du annullere (x2) og så vælge Startreparation, tryk Udfør. Fjern cd'en.
Start op i Ubuntu og kør:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

(det var ikke nødvendigt at geninstallerer grub for mig)
Det kræver nok at du kun har 2 primær partitioner og ca 100MB fri i starten af drevet, så det er muligt du først bliver nød til at slette enten den ukendte eller Recovery (Cyperlink PowerRecover) parititon, hvilket vi så kan konkludere du skulle have gjort fra start :( .

Hvis ikke du har disse funktioner på din Windows installations dvd kan du hente en reparations-cd.

Virker det ikke er du desværre nød til at installere Windows og der efter geninstallere GRUB.
bkg

Indlæg af bkg »

Tak for brugsvejledning, jeg vender tilbage med resultatet, det tager måske lidt tid :shock:

Carl
bkg

Indlæg af bkg »

Hej Igen

Nu har jeg prøvet at køre windows-cd først reparer hvor den ikke kunne finde en windows installation. Da det ikke lykkes slettede jeg den lille ukendte partition og prøvede at installere windows på ny, men efter at stort set hele installationen er gennemført kommer denne besked:

Det var ikke muligt at forberede computeren til at starte i den næste installationfase. Genstart installation for at installere windows.
De foretaget ændringer gemmes ikke.

Kan windows ikke bruge den lille partition som jeg har slette til sin boot-loader, skal den evt. forberedes?

Min harddisk ser sådan ud nu:

Boot 50 GB NTFS
Udvidet 247 GB delt i - 20 GB ext4 / -4GB ext 4 Swap -223 GB /home
Recover 21GB NTFS
Ny diskenhed 1,1 GB NTFS

Carl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tja det burde den vel sådan set, og det er da også lidt skuffende at den faktisk går i gang med at installere for så bare at fejle i slutningen.

Som sagt vil jeg forslå at du tager en sikkerhedskopi af alle dine filer, starter op fra ubuntu cd'en åbner system-administration-gparted og vælger devices-create parittiontable (dette vil slette alt på disken. Køre windows installationen og der efter installere Ubuntu og tilbageføre dit sikkerhedskopi.
krukow
IRC nickname: krukow
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af krukow »

Hej

Først skal nævnes at jeg ikke er særlig dreven i ubuntu, og jeg kan ikke præcis se hvor det er gået galt, men her lidt inspiration. Husk back-up uanset hvad du gør....
Jeg købte for nylig en HP envy 14 og ville installere Ubuntu 10.10 (dual boot med W7) på den, men løb i samme problem son dig med 4 primære partitioner. Jeg læste alverdens guider men kørte fast. I W7 via Recovery Media Creation oprettede jeg recovery dvd'er (7 stk). Dette kan bringe computeren tilbage som den var på købsdagen. Herefter - i W7- formindskede jeg en af HD'ene via Diskhåndtering (under Computeradministration). Under Ubuntu-installationen slettede jeg så recovery-partitionen , herefter kunne Ubuntu installeres på den ledige plads som primær partition. Det fungerer upåklageligt endnu.

Bo
bkg

Re: Partitioner til dualboot

Indlæg af bkg »

Så lykkes det

devices-create parittiontable - og så ellers fra bunden med først windows 7 installation og der efter ubuntu, nu har jeg så ikke længre en partition til recovery- men det går nok.

Det eneste problem er, at ved genstart i og kun i ubuntu starter pcen ikke selv igen. På den positive side, synes jeg windows 7 kører betydeligt bedre efter ny installation.

Det vil måske være en god ide, at skrive en how-to-du med windows7 som system nr. 2. Jeg er ihvertilfælde rendt ind i nogle problemer som jeg ikke havde set komme, da jeg tidligere har lavet en dobbelt-installation med windows xp.

Jeg takker mange gange for hjælpen

Carl
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja fabrikanterne har det med at lægge rigtig meget skidt ind på maskinen (og recovery) så det er ofte bedre at installere Windows selv.

Jeg ved ikke lige om det kan blive til en guide da det er specifikt for den måde fabrikanten har valgt at formatere harddisken på den computer model du har. Problemet bliver godt nok katalyseret af at Windows 7 nu bruger 2 partitioner.

P.s. Vi har fået en løst knap som du bare skal trykke på i stedet for at ændre emnet.