Trin for trin guiden virker ikke hos mig?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Trin for trin guiden virker ikke hos mig?

Indlæg af birthe »

Jeg har lige forsøgt at følge "Trin for trin" guiden.
vedr. trin1 kommer der ingen yderligere drivere frem under System>Administration>Yderligere drivere - hvorfor ikke?

Vedr. trin 2: "Installer Medibuntu og aktiver 3. party software" så sker der 2 ting:

For det første kom der til at stå noget andet i terminalvinduet end det, som jeg havde kopieret ind - mystisk. Så prøvede jeg igen, og så kørte der en lang proces, men øverst i terminalvinduet stod der:

gpg: requesting key 0C5A2783 from hkp server keyserver.ubuntu.com
?: keyserver.ubuntu.com: Connection refused
gpgkeys: HTTP fetch error 7: couldn't connect: Connection refused
gpg: ingen gyldig OpenPGP data fundet.
gpg: Totalt antal behandlede: 0

Da så processen var færdig og kommandoen skulle være udført, gik jeg ind under System>Administration for at finde "Softwarekilder" og klikke på fanen Anden software - MEN der er ikke noget punkt der hedder "Softwarekilder" under System Administration hos mig (Ubuntu 10.10). Hvorfor er der ikke det?

Jeg prøvede også øvelsen med at hente Powertop iflg. anvisningen i Den ultimative terminal guide - det gik fint :)
så prøvede jeg at skrive sudo powertop - og der kom da også nogle oplysninger frem med forskellige forslag, men jeg synes ikke det fungerer som et program, hvor jeg har forskellige valgmuligheder?

Et forslag lød:
Suggestion: Enable the CONFIG_PM_ADVANCED_DEBUG kernel configuration option.
This option will allow PowerTOP to collect runtime power management statistics.

men hvordan gør jeg det, når der ikke er noget jeg kan vælge?

Men tilbage til en af guiderne (jeg kan ikke huske hvilken): Der står et sted, at man også kan installere ved hjælp af Tilføj/Fjern Programmer i en menu - men jeg har ikke et punkt, der hedder Tilføj/Fjern Programmer - hvorfor ikke?

Puha, jeg håber nogen kan afklare disse mysterier for mig :)

PS: når jeg skriver i denne rude, så kommer der røde bølgestreger (stavekontrol?) under de fleste af ordene, og det irriterer mig - kan jeg få dem væk?

mvh
birthe
mvh birthe
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Re: Trin for trin guiden virker ikke hos mig?

Indlæg af tjampman »

Hej Birthe

birthe skrev:Jeg har lige forsøgt at følge "Trin for trin" guiden.
vedr. trin1 kommer der ingen yderligere drivere frem under System>Administration>Yderligere drivere - hvorfor ikke?

Tillykke, alle dine drivere er installeret og virker (forhåbentlig)! "Yderligere drivere" er kun hvis du har hardware som kræver ufrie drivere.
Grunden til at jeg skrev forhåbentlig er at det kan også være der ikke findes nogen driver til linux (hverken fri eller ufri) og hardwaren derfor ikke kan bruges, i min erfaring kan det typisk dreje sig om trådløsnetkort

birthe skrev:Vedr. trin 2: "Installer Medibuntu og aktiver 3. party software" så sker der 2 ting:

For det første kom der til at stå noget andet i terminalvinduet end det, som jeg havde kopieret ind - mystisk. Så prøvede jeg igen, og så kørte der en lang proces, men øverst i terminalvinduet stod der:

gpg: requesting key 0C5A2783 from hkp server keyserver.ubuntu.com
?: keyserver.ubuntu.com: Connection refused
gpgkeys: HTTP fetch error 7: couldn't connect: Connection refused
gpg: ingen gyldig OpenPGP data fundet.
gpg: Totalt antal behandlede: 0

allerførst, så lyder det med copy/paste som en fejl 40, det giver ihvertfald ikke mening. dernæst så virker det ikke til at du har fået installeret pakke arkivet.
jeg er ikke ekspert nok til at kunne oversætte den fejlmeddelse du få, men det lyder som om at der er en forbindelsesfejl... Så jeg ville blot prøve igen, og måske igen lidt senere hvis det ikke virker. det virker til at det er keyserver.ubuntu.com der er noget galt med, såfremt at din internet forbrindelse virker i ubuntu.

jeg går udfra det var denne kode du kørte?
freedomnotbeer.dk skrev:

Kode: Vælg alt

gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add - && sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/`lsb_release -cs`.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list; sudo apt-get -q update; sudo apt-get --yes -q --allow-unauthenticated install medibuntu-keyring; sudo apt-get -q update; sudo apt-get upgrade -y

birthe skrev:Da så processen var færdig og kommandoen skulle være udført, gik jeg ind under System>Administration for at finde "Softwarekilder" og klikke på fanen Anden software - MEN der er ikke noget punkt der hedder "Softwarekilder" under System Administration hos mig (Ubuntu 10.10). Hvorfor er der ikke det?

Jeg bruger ikke selv ubuntu 10.10, så det du skriver overrasker mig lidt. Men ifølge top5 på google så er software kilder blevet skjult i system->administration, men kan tilgås fra software center.

Det er lidt dårligt det ikke er blevet rettet i guiden. Vi må lige have fat i ørene på dem der vedligeholder guiden :-)

birthe skrev:<SKIP>

Men tilbage til en af guiderne (jeg kan ikke huske hvilken): Der står et sted, at man også kan installere ved hjælp af Tilføj/Fjern Programmer i en menu - men jeg har ikke et punkt, der hedder Tilføj/Fjern Programmer - hvorfor ikke?

det samme som ovenstående, den har skiftet navn til software center

birthe skrev:PS: når jeg skriver i denne rude, så kommer der røde bølgestreger (stavekontrol?) under de fleste af ordene, og det irriterer mig - kan jeg få dem væk?

Ja det lyder som en stave kontrol, det er sandsyndligvis din internet browser... Jeg bruger chromium, og her kan jeg højreklikke i tekstfeltet under stavekontrol vælge sprog eller deaktiver stave kontrol.

håber at ihvertfald lidt af det jeg skrev kan hjælpe dig

mvh Ole

Edit: Hov jeg lagde lige mærke til at trin for trin guiden er lavet til ubuntu 10.04, og det er nok derfor at der henvises til system - software kilder.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Siden det ikke er en guide du skriver flytter jeg lige din tråd til en anden del af forummet. Det ville hjælpe rigtig meget hvis du linkede til de ting du taler om ellers kan vi ikke rigtig følge med på hvad du taler om.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg formoder at det er Ubuntu - Trin for trin guide vi snakker om.

Den del af sitet er sådan set Thomas's (thj01) område, men jeg har adminrettigheder og en aftale om at jeg godt må ændre hvis det er nødvendigt, så jeg skal lige have en opfølgning på problemet, og dobbelttjekke det med et par herinde der er gode, så retter jeg guiden i dag.

Så jeg fanger nok et par stykker af jer på irc i løbet af dagen ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Så har jeg ændret i guiden :
Gå til System -> Administration -> Softwarekilder, indtast din adgangskode og klik på fanen Anden software. Sæt flueben foran "http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner".

Ændret til :
Gå til Programmer -> Ubuntu Softwarecenter -> Rediger -> Softwarekilder, indtast din adgangskode og klik på fanen Anden software. Sæt flueben foran "http://archive.canonical.com/ubuntu maverick partner".

Og overskriften er ændret til at guiden dækker 10.10.

Det er så nok i en af dem jeg skriver på, for Thomas bruger mest kommandoer, problemet er at jeg mange steder ved grafiske løsninger beskriver både med Softwarecenter og Tilføj/Fjern, denne udgik ved 9.04, men for at dem der bruger guidende på de ældre udgaver stadigt kan være med, er begge stier beskrevet, hvilket godt kan give lidt forvirring .

Men det bliver endnu mere rodet når Gnome bliver erstattet af Unity i 11.04, så jeg regner med at omlægge alle løsninger, hvor det er muligt, til kommandolinier, hvilket gerne skulle gøre det nemmere for brugere af guidene.

PS: når jeg skriver i denne rude, så kommer der røde bølgestreger (stavekontrol?) under de fleste af ordene, og det irriterer mig - kan jeg få dem væk?

Du har sandsynligvis slået Engelsk stavekontrol på - næste gang du skriver et indlæg, så prøv at højreklikke og vælg :
Flueben ud for "Stavekontrol"
Flueben i/under Sprog ->Dansk / Danmark

Jeg prøvede også øvelsen med at hente Powertop iflg. anvisningen i Den ultimative terminal guide - det gik fint :)
så prøvede jeg at skrive sudo powertop - og der kom da også nogle oplysninger frem med forskellige forslag, men jeg synes ikke det fungerer som et program, hvor jeg har forskellige valgmuligheder?

Jeg installere lige 10.10 i virtualbox, og vender tilbage når jeg har testet kommandoen.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

jeg kører 10.10 og jeg har Softwarekilder i min System > Administation menu, men jeg skal da ikke udelukke at jeg har "kommet til" at sætte den til at skulle vises i Hovedmenu programmet, som man finder i System > Indstillinger menuen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

lath skrev:jeg kører 10.10 og jeg har Softwarekilder i min System > Administation menu, men jeg skal da ikke udelukke at jeg har "kommet til" at sætte den til at skulle vises i Hovedmenu programmet, som man finder i System > Indstillinger menuen.

/Lars
Det har du ikke :D Men derimod installeret den særskilt efterfølgende.

Programmet er ikke med i en standard installation.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
birthe
IRC nickname: busylady
Geografisk sted: Stege - Møn

Indlæg af birthe »

AJenbo skrev:Siden det ikke er en guide du skriver flytter jeg lige din tråd til en anden del af forummet. Det ville hjælpe rigtig meget hvis du linkede til de ting du taler om ellers kan vi ikke rigtig følge med på hvad du taler om.

OK, hvor flytter du tråden hen? Jeg har lidt svært ved at finde rundt her - undskyld :(
Jeg vil forsøge at huske at linke.
mvh birthe
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Stra skrev:
lath skrev:jeg kører 10.10 og jeg har Softwarekilder i min System > Administation menu, men jeg skal da ikke udelukke at jeg har "kommet til" at sætte den til at skulle vises i Hovedmenu programmet, som man finder i System > Indstillinger menuen.

/Lars

Stra

Det er korrekt, jeg har lige tjekket det i en ny 10.10 i virtualbox.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Powertop er for det først et terminal program og for det andet så er det et program der blot løbende viser dig statestik for hvad der bruger energi på din computer.

Stra skrev:

/Lars

Stra

software klider er en fast del i Ubuntu, så den er helt bestemt installeret fra start. En mulig grund til at lath har den under admin menuen er hvis han har opgraderet fra 10.04 eller, som han selv siger det, har tilføjet den.
Tænkte du det var powertop?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Stra skrev:

/Lars

Stra

Det er muligt.
Det program der bliver starter når man i Softwarecenter vælger menupunktet: Rediger > Softwarekilder er Softwarekilder programmet.
software-center pakken anbefaler software-properties-gtk pakken, som indeholder Softwarekilder.

Spørgsmålet er så at hvis du ved at du ikke har installeret Softwarekilder, og har et Rediger > Softwarekilder menupunkt i Ubuntu Softwarecenter, og at pakken software-properties-gtk pakken er installaret, kommer Softwarekilder med i en nyinstallation.
Det eneste jeg har lavet er så at aktivere menupunktet, hvilket ikke er at installere en pakke.

/Lars

Edit:
Softwarekilder startes således fra terminal (sakset fra Hovedmenu programmet):

gksu --desktop /usr/share/applications/software-properties-gtk.desktop /usr/bin/software-properties-gtk
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Indrømmet, jeg var lidt for hurtig.

Softwarekilder er selvfølgelig med som standard. Ellers kunne systemmet ikke fungere.

Det er menupunktet, der ikke var med som standard.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

I 10.10 kan man finde softwarekilder på to måder.
Åbn Programmer->ubuntu-softwarecenter
vælg Redigér->Softwarekilder.

Eller:
Åbn System->Administration->Synaptic
Vælg Indstillinger->Arkiver
Den burde nok hedde softwarekilder i den danske oversættelse her også. Lidt forvirrende at den hedder to forskellige ting.

Eller, nå ja, tre måder:
Tast ALT+F2
Kør: gksu software-properties-gtk
Senest rettet af zob 7. mar 2011, 11:34, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du fik lige en binde streg for meget til sidst:

gksu software-properties-gtk
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hov. Tak. Jeg har rettet det.