ingen mulighed for at sende fra Evolution (løst ved clean in

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

ingen mulighed for at sende fra Evolution (løst ved clean in

Indlæg af Stra »

Hej

På min 64bit ubuntu 10.04 (og kun den) er det ikke muligt at sende brev, uanset hvordan jeg forsøger:
genvejstast, ikon, nyt brev, tryk på e-post adresse, videresend eller besvar, så lukker evolution (2.28.3)bare ned.

Nogen der kender en løsning?

stra
Senest rettet af Stra 13. nov 2010, 12:06, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ingen mulighed for at sende fra Evolution

Indlæg af lath »

Stra skrev:Hej

På min 64bit ubuntu 10.04 (og kun den) er det ikke muligt at sende brev, uanset hvordan jeg forsøger:
genvejstast, ikon, nyt brev, tryk på e-post adresse, videresend eller besvar, så lukker evolution (2.28.3)bare ned.

Nogen der kender en løsning?

stra

Hej stra

Har du prøvet at starte den fra terminal sådan:

Kode: Vælg alt

CAMEL_DEBUG=all evolution >& $HOME/evolution_errors.txt 1>&2 &

som skriver fejl fra evolution i evolution_errors.txt fil i din hjemmemappe.
Kig evt også i loggen. Det ligner at den laver det der kaldes en segmentation fault (=tilgår RAM, som ikke er evolutions, hvilket får kernen til at lukke programmet ned)
Detach terminal fra programmet ved at taste tastekombinationen CTRL+A CTRL+D (med d som i detach)

Edit:
Evolution har ifølge denne side[1] et par interessante miljø variabler man kan sætte, som vil få den afgive mere debugging information:
Discover What Causes the Bug

Starting Evolution from your terminal with some special environment variables causes Evolution to display more information on what it is currently doing.

The following is a list of variables and what each one tells Evolution to do:

* CAMEL_DEBUG=all — used for debugging Email (Camel is the name of Evolution's Mail Access Library)
* CAMEL_VERBOSE_DEBUG=1 — also for debugging Email (not as featureful as above)
* GROUPWISE_DEBUG=1 — used for debugging GroupWise support
* E2K_DEBUG=1 — used for debugging Exchange support: Print each request and response
* E2K_DEBUG=2 — Same as #1 plus all request and response headers
* E2K_DEBUG=3 — Same as #2 plus bodies (except text/html)
* E2K_DEBUG=4 — Same as #3 plus global catalog debug
* E2K_DEBUG=5 — Same as #4 plus text/html bodies too

Der står også hvordan man kan få mere debugging information ved hjælp af en debugger.

[1]: http://projects.gnome.org/evolution/bugs.shtml

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Stra

Indlæg af Stra »

Her er fejlmeddelelsen fra Debug kommandoen

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_get_parent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_reparent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_box_set_child_packing: assertion `GTK_IS_WIDGET (child)' failed

(evolution:2008): GLib-GObject-WARNING **: invalid (NULL) pointer instance

(evolution:2008): GLib-GObject-CRITICAL **: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed
stra
stra
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hmm ved godt det ikke hjælper meget, men jeg har sendt fra Evolution i 64bit uden problemer. Du kan eventuelt prøve at slette indstillingerne for Evolution i din bruger mappe.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Stra skrev:Her er fejlmeddelelsen fra Debug kommandoen

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_get_parent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_reparent: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed

(evolution:2008): Gtk-CRITICAL **: gtk_box_set_child_packing: assertion `GTK_IS_WIDGET (child)' failed

(evolution:2008): GLib-GObject-CRITICAL **: g_signal_connect_data: assertion `G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed
stra

Den vigtige er

NULL er et udtryk for ingenting - ikke så godt når man regner med at der er noget.

Der er også:

g_signal_connect_data tilhører typen af GTK+ funktioner der linker tryk på en GTK+ Widget (f.eks en knap) til noget kode der skal udføres.
mere om g_signal_connect_data: http://www.gtk.org/api/2.6/gobject/gobject-Signals.html#g-signal-connect-data

Hvis GTK+ udfører noget kode på en funktions- pointer der er NULL vil det lede til en Segmentation Fault, og evolution lukkes ned af kernen.

De 3 forrige

har noget at gøre med opbygning af den grafiske burgergrænseflade i evolution at gøre - og den er ikke korrekt lavet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Stra

Indlæg af Stra »

Tak for input.

Jeg endte med at lave en clean install af 10.10 64bit og det løste problemet.

Stra
stra